۰
پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۱

فلسطین؛ نماد مظلومیت انسان دربند

احمد مازنی
در سال ۱۹۱۷م با اشغال فلسطین توسط بریتانیا زمینه اشغال فلسطین توسط اسرائیل فراهم و سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸م توسط اسرائیل اشغال شد و این اشغال هم چنان ادامه دارد. این کشور در طی این دوره، شاهد جنگ‌ها، انتفاضه‌ها و قتل‌‌عام‌های فراوانی بوده است.
فلسطین؛ نماد مظلومیت انسان دربند
در سال ۱۹۱۷م با اشغال فلسطین توسط بریتانیا زمینه اشغال فلسطین توسط اسرائیل فراهم و سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸م توسط اسرائیل اشغال شد و این اشغال هم چنان ادامه دارد. این کشور در طی این دوره، شاهد جنگ‌ها، انتفاضه‌ها و قتل‌‌عام‌های فراوانی بوده است.
اگر به تاریخ ۷۴ ساله فلسطین و منطقه پس از تاسیس رژیم جعلی اسراییل بیندازیم، تاریخی همراه با خون ریزی و اشغال را مشاهده خواهیم کرد؛ تاریخی که صهیونیست ها بقای خود را فقط در کشتار فلسطنیان و مسلمانان پیگیری می کنند
پیام امام خمینی(ره) در شانزدهم مرداد 1360مبنی بر اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس نقطه عطفی در تاریخ قضیه فلسطین است.
 امام امت در این پیام نوشتند "من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد نمودم که این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن،‌به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم".(صحیفه،ج 8،ص 229)
در پی صدور این بیانیه، رهبران سیاسی و مذهبی ایران و کشورهای اسلامی و بسیاری از آزادگان جهان به ویژه گروه های فلسطینی از پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی استقبال کردند، این در حالی است که سال ها قبل از صدور این پیام، قدس شریف توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. آن زمان نیز حضرت امام خمینی(ره) در پیامی اعلام کرد : "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان، مسجد‌الاقصی را نباید تجدید بنا کنند. بگذارند جنایت صهیونیسم همواره در برابر چشمان مسلمانان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین شود. مسجد‌الاقصی را آتش زدند، ما فریاد می‌کنیم که بگذارید مسجد‌الاقصی به همین حال نیم‌سوخته باقی باشد، این جرم را از بین نبرید" هر چه به عقب بر گردیم و گذشته رژیم اشغالگر قدس را ملاحظه کنیم کتابی قطور از جنایت، غصب، کودک کشی، نسل کشی و تخریب حرث و نسل را مشاهده می کنیم. که دخالت در امور داخلی ایران در قالب آموزش و تربیت شکنجه گران ساواک در حکومت استبدادی پهلوی و جاسوسی و عملیات های تروریستی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گوشه ای از جنایات این رژیم در حق ملت ایران است. 
متاسفانه در این سال های سیاه برخی دولت های منطقه بجای مبارزه با رژیم غاصب و حمایت عملی از مظلومان فلسطین از سیاست های ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه تبعیت کردند و اسرائیل غاصب را به رسمیت شناختند و به تدریج به عادی سازی رابطه با این رژیم نامشروع پرداختند اما جمهوری اسلامی ایران در نقطه مقابل این سیاست، از مقاومت مردم فلسطین حمایت کرد و مردم ایران برای همدلی با مقاومت فلسطین روز قدس را هر سال پر شکوه تر از سال قبل گرامی داشتند و این روز را روز اسلام، روز نبی اکرم(ص) و روز مسلمانان و مستضعفان جهان دانستند.
اینک عملکرد دولت های واداده و هم سو با اسرائیل غاصب در برابر چشم ماست که جز تداوم خشونت و کودک کشی در فلسطین و ذلت و نکبت برای حکومت های عرب، حاصلی نداشت در حالی که نتیجه رفتار نظام اسلامی و مردم حق طلب ایران نیز در برابر چشم ماست که فربهی جریان مقامت مردمی در لبنان و فلسطین است. اکنون در آستانه روز قدسی دیگر علیرغم جنگ روانی بدخواهان هم چنان به نظر می رسد  مساله فلسطین یک مساله انسانی و اسلامی است. اشغال سرزمین دیگران با مرور زمان رسمیت پیدا نمی کند. روز قدس روز اعلام انزجار از ستمگران، روز دفاع از مظلومین و دفاع از مقاومت انسان های تحت ستم در سراسر دنیاست. جامعه ما در قضیه فلسطین با یک عملیات روانی تمام عیار روبرو است
و در مقابل این جنگ تمام عیار روانی به پاتک مناسب آن نیاز دارد. مواضع ما در حوزه مقاومت نیازمند دیپلماسی عمومی منسجم، هماهنگ و هم افزا است. تا در کنار تبیین مواضع جمهوری اسلامی برای مردم ایران، سایر ملت ها نیز به اهمیت موضع به حق ما در قضیه فلسطین پی ببرند. هم چنین فلسطینی ها نیز بدانند نظام و مردم ایران فارغ از نگاه جناحی و سیاسی، همواره در کنار آنها هستند، چرا که فلسطین نماد مظلومیت انسان در بند است.
کد مطلب: 163087
برچسب ها: فلسطين اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *