; ?>; ?> عادل‌الجبير از نگاه ديگر! - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

عادل‌الجبير از نگاه ديگر!

علامه عزيزي
پيوند علوم متعدد در عصر نوين سبب شده است تا گرايش‌هاي ميان رشته‌اي با بهره‌گيري از دو يا چند رشته علمي‌گره بسياري از مشکلات را بگشايد.
عادل‌الجبير از نگاه ديگر!

پيوند علوم متعدد در عصر نوين سبب شده است تا گرايش‌هاي ميان رشته‌اي با بهره‌گيري از دو يا چند رشته علمي‌گره بسياري از مشکلات را بگشايد.روانشناسي سياسي نيز يکي از اين رشته‌هاي نوين است که در دکترين سياسي براي برنامه‌ريزي‌هاي کلان و خرد از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.يکي از وظايف اصلي روانشناسان سياسي اين است که شخصيت سياسيون را بررسي و از تمامي ‌اطلاعات موجود در جهت پي بردن به شخصيت و در صورت وجود علائم بيماري رواني ، به اختلالات رواني خواص سياسي بهره گيرند.

«عادل‌الجبير» وزير امور خارجه عربستان که گه گاهي افسار‌گسيخته‌ به پرخاشگري کلامي ‌روي مي‌آورد، يکي از افرادي است که بررسي شخصيت وي لازم به نظر مي‌رسد.عادل‌الجبير متولد فوريه 1962 است يعني 54 سال دارد! اما در ظاهر حداقل 15سال جوان‌تر ديده مي‌شود.اين اولين علامت سوال و در عين حال اولين جرقه براي پي بردن به اختلال رواني عادل‌الجبير است که چرا اينقدر جوانتر به نظر مي‌رسد؟!

عادل بن احمد بن جبير برخلاف اکثر سياستمداران سعودي از خانواده نسبتا ضعيفي است. وي در روستايي به نام «حرمه» در حومه شهر «المجمعه» با جمعيتي بالغ بر 40هزار نفر به دنيا آمده است .خانه‌اي که عادل‌الجبير در آن متولد شد نه آب داشت و نه برق و به جمع شش برادر خود افزوده شد.وزير خارجه فعلي عربستان در منطقه‌اي پا به دنيا گذاشته که تمام خوشبختي آنان در شترسواري و شکار سوسمار بوده و سوال بعدي اين است که آيا عادل‌الجبير نيز در کودکي با همسالان خود بازي مي‌کرده؟ اصلا همسالان وي عادل‌الجبير را بازي مي‌دادند؟

شرايط خانوادگي عادل‌الجبير به گونه‌اي پيش رفت که آنها به يمن رفتند و چند سالي از کودکي عادل‌الجبير در يمن سپري شد.اما وقتي به سمت وزير خارجه رسيد عليه يمن اعلام جنگ کرد.اما به طور معمول افرادي که کودکي خود را در يک شهر،استان و يا کشور ديگري مي‌گذرانند نسبت به آنجا يک دلبستگي دارند زيرا کودکي اکثر افراد سالم با بازي‌هاي کودکانه و خاطرات دلنشين معني پيدا مي‌کند.اما چرا عادل‌الجبير اينگونه نيست؟ چه اتفاقي در کودکي عادل‌الجبير در يمن براي او افتاده است که از يمن بيزار است؟

علي ايحال عادل‌الجبير با زيرکي و بلندپروازي‌هاي خود از شتر سواري به وزارت خارجه عربستان رسيد. مدتي از صدارت وي نگذشته بود که وزير بهداشت تايلند اعلام کرد: وزير امور خارجه عربستان سعودي، در نظر دارد تعيين گرايش جنسي خود رادر کشور تايلند به انجام برساند.اينجا بود که تمامي ‌پيش‌فرض‌هاي اختلال هويت جنسي عادل‌الجبير ثابت شد.در ژوئيه 2016روزنامه «تاي پست» چاپ بانکوک نوشت: عادل‌الجبير مراحل ابتدايي هورمون درماني را در يک بيمارستان خصوصي مجلل در پايتخت تايلند آغاز کرده است تا به بحران جنسيتي خويش خاتمه دهد. الجبير که از معدود سياستمداران عربستاني به شمار مي‌رود که از حقوق دگرباشان جنسي در عربستان سعودي حمايت مي‌کند، خود به واسطه رفتار، چهره و لحن سخن غير‌عادي‌اش توسط حلقه‌هاي تندرو سياسي آن کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.گفتني است دکتر گيدو اشتاينبرگ، کارشناس امور عربستان نيز در مصاحبه‌اي از طريق اسکايپ افزود که پزشکان الجبير عليرغم ميل دروني وزير به او توصيه کرده‌اند تا هر چه زودتر عمل جراحي تغيير جنسيت (تغيير جنسيت مرد به زن) موسوم به اس‌ار‌اس را انجام دهد زيرا که تعريفي که وزير خارجه عربستان از «خود» دارد با ويژگي‌هاي فيزيکي نسبتا مردانه‌اش سازگاري ندارد اما به علت فشارهاي سياسي و اجتماعي جامعه عربستان و هيات حاکمه آن کشور، الجبير گزينه‌اي ديگر جز انتخاب هويت جنسي مردانه ندارد. اگر تمامي‌ اطلاعات عادل‌الجبير را تحت عنوان يک کيس رواني بررسي کنيم در تشخيص افتراقي حتما به اختلال هويت جنسي مي‌رسيم.اختلالي که در آن يک مرد يا يک زن خودش را قويا به عنوان جنس مخالف خويش شناسايي مي‌کند.

اما اين اختلال در افرادي مثل عادل‌الجبير که ساليان سال وي را عذاب داده چه پيامدهايي دارد.افرادي که دچار اين اختلال هستند معمولا در کودکي مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته،از طرف گروه‌هاي همسال طرد شده و دچار استرس و اضطراب فراگير مي‌شوند.از آنجايي که طرد شدن از سوي گرو‌ه‌هاي همسال با سرکوفت‌هاي بسياري همراه است کينه‌ها و عقده‌هاي بسياري را در ذهن کودک شکل مي‌دهد که بروز و ظهور اين عقده‌ها در عادل‌الجبير با بلند پروازي و فحاشي بوده است.پس وقتي عادل‌الجبير افسار‌گسيخته به زمين و زمان فحش مي‌دهد و ديوانه‌وار برخورد مي‌کند،نبايد خيلي تعجب کنيم بلکه بايد اين نکته را در نظر بگيريم که وي يک بيمار رواني است که فشارهاي روحي رواني بسياري را تحمل مي‌کند و از اين رو هرازگاهي که فشارهاي روحي رواني وي از يک حدي بالا مي‌رود به پرخاشگري روي مي‌آورد.

کد مطلب: 58618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *