۱
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۳

مزایای برجام چیست؟

علی بیگدلی*
من بر این باورم که با روی کار آمدن دکتر روحانی بار سنگین تحریم‌ها از سر ما برداشته شد و آن سیاست و اقتصاد انقباضی که از دوره قبل به جا مانده بود به حالت انبساطی درآمد و تصویر دیگری از ایران در جامعه بین‌المللی به نمایش گذاشته شد و سرمایه‌گذاری‌ها از سوی خارجی‌ها اگرچه چندان سخاوتمندانه نبود ولی در هر حال آن خصومت و کدورتی که بین ما و اروپا و غرب وجود داشت تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد.
مزایای برجام چیست؟
من بر این باورم که با روی کار آمدن دکتر روحانی بار سنگین تحریم‌ها از سر ما برداشته شد و آن سیاست و اقتصاد انقباضی که از دوره قبل به جا مانده بود به حالت انبساطی درآمد و تصویر دیگری از ایران در جامعه بین‌المللی به نمایش گذاشته شد و سرمایه‌گذاری‌ها از سوی خارجی‌ها اگرچه چندان سخاوتمندانه نبود ولی در هر حال آن خصومت و کدورتی که بین ما و اروپا و غرب وجود داشت تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد. لذا آن موانعی که الان شاهد آن هستیم به هیچ وجه ارتباطی به برجام ندارد، یعنی برجام تمام و کمال عملی شد و خارج از توافق برجام آنچه اتفاق افتاده ارتباطی به برجام ندارد. تحریم‌های مجلس سنای آمریکا مربوط به اتهاماتی از جمله مساله موشک‌ها، مساله عدم رعایت حقوق بشر، مساله دخالت ایران در کشورهای همسایه و حمایت از تروریست‌ است و این اتهامات وارده بر ایران ارتباطی به برجام ندارد چون این توافق هم از سوی ما و هم از سوی غرب کاملا اجرایی شد. اگرچه توافق برجام چندان برای عموم ملموس نیست اما مطابق گزارش بانک جهانی ایران توانسته هم تورم را مهار کند و هم از یک رشد مطلوب برخوردار باشد که همه این موارد نشانه موفقیت‌های اقتصادی بود.
از زمانی که وزارت خارجه در دوره فتحعلی‌شاه تاسیس شد تاکنون ما چنین وزیر خارجه کارآمدی را نداشته‌ایم یعنی هم از تجربه و تخصص کافی برخوردار بوده و هم زبان را به زیبایی و به شکل صحیح و کامل آن بلد بوده و این از ویژگی مهمی برخوردار است و برجام هم با وجود تلاش‌های ایشان توانست عملیاتی شود. ما اگر می‌توانستیم نگاه و سیاست‌هایمان را در منطقه بازنگری کنیم برجام می‌توانست سرمایه‌های خارجی را به کشور ما سرازیر کند. ما کشور ثروتمندی با جمعیت هشتاد میلیون نفری هستیم و الگوی مصرف ما تقریبا شبیه الگوی مصرف اروپا شده است. هیات‌های بلندپایه‌ای از فرانسه و آلمان به ایران آمدند و خودشان را برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده کرده بودند ولی به دلیل ادامه برخی سیاست‌ها باز شرایط ما در نظام بین‌الملل تغییر کرد و چنین شرایطی باعث شد جلوی سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران را بگیرد.
*کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه
کد مطلب: 69240
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *