۰
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۱

قصوری که رخ داد

ضیاء مصباح
29 اردیبهشت انتخابات دوگانه کشورمان با همه "اما و اگر ها" و "کم و کیف" افشا ء کننده نابسامانی ها که سالیان بر آن تاکید داشتیم و داریم و با همه حساسیتهای داخلی و منطقه ای با آرامش تمام که بدون اغراق حاصل دوراندیشی و عقلانیت ملت بزرگ ایران است به انجام رسید.
قصوری که رخ داد
29 اردیبهشت انتخابات دوگانه کشورمان با همه "اما و اگر ها" و "کم و کیف" افشا ء کننده نابسامانی ها که سالیان بر آن تاکید داشتیم و داریم و با همه حساسیتهای داخلی و منطقه ای با آرامش تمام که بدون اغراق حاصل دوراندیشی و عقلانیت ملت بزرگ ایران است به انجام رسید.
در این مصاف "بسیار پر آب و چشم" روحانی با کارنامه و "عملکرد نسبی معقولانه" منبعث از توجه به حفظ و تقدم منافع ملی و آینده نگری همراه با سخنان و موضع گیری های شجاعانه در مناظره ها پیروز این میدان شد.
حیله گری، کارشکنی های توام با شیطنت های متداول بعضی از هموطنان با هوش منفی، عافیت طلب، رند، زیرک، رانت بگیر و پیوسته سهم خواه در پوشش فعالین "مخالف دولت کنونی" فراموش شدنی نخواهد بود.
روحانی با مقاومت، صبوری، تامل و صداقت نسبی، با حمایت بسیار موثر وطن دوستان و دگراندیشان درون کشور (که راحت ترین و مدرن ترین وسیله اظهارنظر یعنی صندوق رای را برگزیده اند) با «همه ناتوانی ها و محدودیتها» با بکارگیری عقلای مام میهن توانست بالاخره اعتماد اکثریت نسبی ایرانیان را بدست آورد .
جامعه حاضر و ناظر در صحنه، بمدت 4سال آینده در انتظار تحقق خواسته های "جوانان" میلیونی آرام، عاقل، متفکر و دور اندیش، "اصلاح طلبان" همراه و "مدافعان ملی" بوسیله کابینه ای عالم، متخصص و جوانتر با کوشش در مسیر زدودن آثار "خود کامگی و سلطه حکومت شعار" و از همه مهمتر "بهبود روابط بین المللی" و توجه به "منزلت ایران و ایرانی"، "تقویت ارزش پول ملی" و اجرای "بندهای مغفول مانده همین قانون اساسی"و مراجعه به "همه پرسی در صورت ضرورت" با همه "اما و اگرها" از سوی دیگر ممانعت از "ایجاد تنش در روابط منطقه به هر شکل و صورت" اجرای برنامه های اصولی و علمی برای "بهبود معیشت نیازمندان" و تلاش برای ایجاد آرامش در منطقه و ...خواهند ماند .
این روز مصادف بود با 135 مین سالروز تولد بزرگمرد تاریخ معاصر ایران شادروان دکتر محمد مصدق که از هرگونه پیرایه ای مصون و محفوظ مانده و علاقمندان و منقادان ایشان همگی معترف به "سلامت عمل ، گفتار ، پندار و کردار نیک" او هستند.
مراد مطلب طرح و به رخ کشیدن قصور آگاهانه و عمدی نشریات و تریبون های دگراندیش داخلی و نپرداختن به "شجاعت ، درستکاری و همت" این بزرگمرد در سالگرد زایش اویند که چنین انتظاری نمی رفت و نبایستی هیجانات انتخابات این مهم را به فراموشی سپرد تا اعتراض شدید ملیون و میهن دوستان سلیم النفس معتقد به اندیشمند وارسته ای را در سالروز تولد اثر گذار او به بار آورد .
ناگفته نماند نگارنده همه کوشش خود را در این مسیر و با تاکید بر تقارن تولد دکتر مصدق با روز انتخابات پرچالش و بیاد ماندنی اخیر بکار گرفت. یادآوری این نکته برای آگاهی نسل جوان کشورمان در ارتباط با "شناخت چهر ه های ملی بدون پیرایه و مبرا از هر گونه خود محوری" می تواند الگویی از "سلامت عمل و اعتقاد راستین به منافع ملی" را تقویت کند و آنچه در تاریخ معاصر به عنوان نمونه داشته و داریم را عرضه نماید .
هر کدام از "منتخبین واقعی مردم" بر اساس وظیفه تقبل مسوولیت همراه با پاسخگویی می توانند در این راه گام بردارند و به تاریخ بپیوندند و آیندگان از آنان بخوبی و به مناسبت ها یاد کنند، از آن مهمتر به "معیارها و ارزشها" از منظری دیگر و "فراتر از منافع فردی و گروهی" بنگرند .
در برگه تبلیغات انتخاباتی یکی از داوطلبان ورود به شورای شهر تهران که "مزین به عکس شادروان مصدق" بود آمده بود : حیف از شورا و عملکرد او که تاکنون نخواسته یا نتوانسته اند مکانی معتبر را "به نام این ابرمرد نام گذاری کنند" که یکی از اهداف او در صورت ورود به شورا بود که در نوع خود قابل تقدیس ...که " البته مصدق بزرگ بی نیاز به آن".
در حالیکه می دانیم که موانع این اقدام بایسته با همت انجمن شهر در این شرایط و معیارها شدنی نیست همچنانکه "رفع حصر و اختیارات و امکانات رییس جمهور" که بایستی در برنامه ها دیده شود تا "نگاه افراطی و گزینشی چند دهه اخیر" را دگر گون سازد.
البته با اصلاح عمکرد مجموعه دولت مندان "در دوره دوم" با پشتوانه قوی احاد جامعه و تشویق به طرح سوال و ضرورت و الزام به پاسخگویی بین "تند روهای آلوده به غرض و بدون احساس مسوولیت" و " عقلای قوم" که امیدوارانه به "تجدید روشها و جلوگیری از انحصار طلبی ها" نشسته اند.
امکان تجدیدنظر در عملکردها بوسیله دولتمردان و اعضاء شورای شهردر این شرایط و آن هم از آغاز، ضرورتی تام و تمام دارد که در آن حالت در مناسبتهای ملی با چنین بی مهری ها و قصوری عمدی امید می رود مواجه نباشیم و موانع کاهش یابد و بزرگداشتها و ستایشها از حالت جناحیخارج شود و راه اعتدال در پیش گیرند .
اینکه در میان این همه نارسایی ها، مشکلات، کمبودها، سوء مدیریتها و ... به چه دلایلی به موضوع مزبور اشاره شده باید گفت طرح، عنوان و ستایش افرادی که به تاریخ پیوسته اند و "بزرگداشت بحق و منصفانه آنان" ضمن "ممانعت و پرهیز از فراموش شدنشان" با ابزار اطلاع رسانی" انبوه ، مدرن و فرا گیر و الگو قرار دادنشان در آغاز کار دولت دوازدهم و شورای پنجم حرکت و برکتی را همراه می اورد و به : نام نیکو گر بماند ز آدمی_ به کزو ماند سرای زرنگار می انجامد و خدمتگزاران مام میهنمان را مشوقی مناسب خواهد بود، از آن مهمتر ابعاد معنوی و تاکید بر آن در این دنیای مادی و خود محوری ، به یقین انگیزه خدمت را فراهم تر می سازد و فرهنگ جامعه را از سقوط می رهاند .
کد مطلب: 70272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *