۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵

آیت الله هاشمی رفسنجانی و روابط عمومی در 25 سال قبل

میرزا بابا مطهری نژاد *
19 دی ماه سال پیش ،فقیه ، سیاستمدار و مدیر خوش فکر و خوش بیان ، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، بربال سپیده های مهاجر ، ترک خاک گفت و به افلاک رفت . غم فراقش چشمه های اشکمان را خشکاند . اما : هرگز رفتنش در باغچه باورمان نخواهد رست.
آیت الله هاشمی رفسنجانی و روابط عمومی در 25 سال قبل
  19 دی ماه سال پیش  ،فقیه ، سیاستمدار  و مدیر  خوش فکر  و خوش بیان ، حضرت آیت الله هاشمی  رفسنجانی ، بربال سپیده های مهاجر ،  ترک خاک گفت و به افلاک رفت .  غم فراقش چشمه های اشکمان را خشکاند .  اما :
هرگز رفتنش  در باغچه باورمان نخواهد رست.
و اینک بار امانت و تجربه گرانبارش بر دوش زخمی مان سنگین است که از خدا مدد یاری،در یاوری(( خوب بودن)) در قفای بیرق اش را داریم.
به مناسبت نخستین  سالگشت  ارتحال آن بزرگ ، دیدگاه های  بلند و صادقانه او را در  موضوع  روابط  عمومی  از  خاطرات و مکتوبات به جای  مانده  پس  از ربع قرن  ، مرور می کنیم  ، و یاد و نامش  را گرامی می داریم.
سال 1370 ، نخستین  جشنوره انتخاب  روابط  عمومی  برتر  در  سطح  وزارت خانه ها و سازمان ها یی که  وزیر یا رئیس  ان عضو هیئت دولت بود توسط  دبیر خانه شورای  هماهنگی  تبلیغات دولت که ان زمان در  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر  وزیر  این وزارتخانه بود ،  برگزار شد . این جانب  که مدیر کل  روابط  عمومی  وزارت پست و تلگراف  و تلفن  در  آن سال ها بودم، رتبه اول  این ارزیابی  را کسب  کردم  و در  رسانه های  آن زمان ، عنوان آقای  روابط  عمومی  ایران را به خود اختصاص  دادم . رتبه دوم  را آقای  علی دارابی  ، مدیر  کل روبط  عمومی  وزارت جهاد سا زندگی  آن زمان ، و رتبه سوم  را آقای  محمد ابراهیم طوبایی ، مدیر  کل  روابط  عمومی  بانک مرکزی آن زمان  کسب  کردند . در  پایان  این جشنواره مدیران روابط  عمومی  های  این سازمان ها  به همراه وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی  ، معاون مطبوعاتی  و مدیر  کل  دبیر خانه  با رئیس  جمهور ، یعنی  حضرت آیت الله هاشمی  رفسنجانی  ملاقات  کردند . سخنان ایشان و  نوع نگاه ایشان در  آن زمان به روابط  عمومی  خواندنی  است .
مهمترین سخنان ایشان  را به نقل  از  صورتجلسه ای  که  مرحوم محمد ملازم مدیر کل  دبیر خانه شورای  هماهنگی، در همان زمان  برای  وزرا فرستاده بودند، به یاد  آیت الله هاشمی  رفسنجانی، عینا تقدیم می کنم . باشد که روح بلند آن بزرگ، از  عملکرد  ما در  ایفای  مسئولیت اجتماعی  خشنود باشد .
 
فراز هایی از سخنان  ریاست محترم جمهور ( حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ) در  ملاقات با مدیران کل  روابط  عمومی
حاضرین : حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی   وزیر  (  وقت ) فرهنگ و ارشاد اسلامی  ، امین زاده  معاون (وقت ) مطبوعاتی  ، محمد ملازم   و اعضای  مجمع  مدیران  روابط  عمومی
 
زمان :  12:15 روز  چهار شنبه  مورخ  6/6/1370
  • روشن است  دوره آینده  تاثیر زیادی  از  طریق  فعالیت های   تبلیغاتی  بر  جوامع بشری  گذاشته می شود .
    اگر  ما نتوانیم  با حرف های  منطقی  مردم را قانع کنیم  و ذهنشان  را اصلاح کنیم ، ضررهای  عمده خواهیم کرد .
    روابط  عمومی  ها منهای  وظایف روزمره ، کارهای  اساسی  دارند .
    روابط عمومی  ها باید شیوه هماهنگ و منسجمی  را برای تبلیغ از  دست آورد های  انقلاب  سازماندهی  نمایند .
    روابط عمومی  دوطرفه است ، هم روابط عمومی  مردم اند ، و هم روابط عمومی  دولت .
    گوش شنوایی داشته باشید ، مسائل و مشکلات مردم را منعکس کنید  و با مردم ملاقات داشته باشید  و با توسل به شیوه های  مختلف  علمی  و تخصصی  خواست ها و نظرات مردم را جمع آوری کنید .
    متقابلا واقعیت های جامعه و حرف دل مسئولین  را به مردم منعکس کنید  و برای این کار  به همه رسانه ها و تریبون ها احتیاج دارید .
    برنامه ریزی  علمی  و حساب شده کنید ، به کارها نظم دهید .
     در  تبلیغات از شیوه تبلیغ غیر مستقیم استفاده کنید که نافذ و اثر گذار  است .
     علاقه نداریم کارهای  انجام نشده گفته شود ، این را نفاق  می دانیم . انحراف  از  واقعیت ها ممکن است در  کوتاه مدت موجی درست کند ،ولی  ماندنی  نیست .خودمان را آنطور  که هستیم نشان دهیم ،بالاخره مردم قضاوت خواهند کرد .
    اگر با مردم صادق باشیم و حقایق را بدون کم و کاست به آنها صادقانه بگوئیم ، آنها نیز  صادقانه خواهند پذیرفت .
    مسئولین نظام صادق و خدمتگزار  هستند ، اگر  نتوانسته ایم در  زمینه ای  کاری صورت بدهیم با دلیل به مردم بگوئیم  و اگر ضعفی هم داریم صادقانه بگوئیم .
    واقعیت ها را منعکس  کنید ، ممکن است گاهی  اوقات فصل گفتن حقایق نباشد .گفتن حرف های سری و ناگفتنی برای  جامعه ضرر ایجاد می کند .
    مرکزیت روابط عمومی  ها باید روی  این مطلب کار کند ، این که می گویند انقلاب اسلامی  آرمانی  است و کاربرد و عملکرد ندارد ،برای  مقابله با این حرف باید سازماندهی  و برنامه ریزی تبلیغی  شود .
    جنگ ما با دنیا جنگ فرهنگی  تبلیغی  است ، بعید است ما جنگ فیزیکی  داشته باشیم ، ما با کار و تلاش  شما ( روابط عمومی  ها ) ، می توانیم در این جنگ پیروز شویم .
    کارهایتان را بطور  علمی  و فنی برنامه ریزی  کنید .
    آقای  خاتمی  سازماندهی  و برنامه ریزی  و هدایت کارهای  شما را عهده دارند ، هر مشکلی  دارید به ایشان منعکس کنید ريا، ما نیز برای  حل آن آماده ایم .
    عدالت یک واقعیت  و یک حق است و هیچکس نمی تواند صدای  عدالت را نشنود ، انتخاب شیوه درست برای زودتر رساندن این صدا به گوش مردم بسیار  مهم است .
     ندای  ما برای  دنیا می تواند پر مستمع باشد ، و این وظیفه شماست .
    انشاء الله موفق باشید ، کاری  که شروع کرده اید بسیار  مهم است .
    _________________________________________-
 
 
  • رئیس  انجمن روابط عمومی  ایران
  • کارشناس  ارشد ، مدرس  و پژوهشگر  ارتباطات و روابط  عمومی 
    عضو انجمن بینا لمللی مدیران حرفه ای   ( ISPIM
کد مطلب: 80637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *