۰
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۲
جهان چه زمانی وارد عصر بدون نفت می‌شود؟

با ساعت اتمام نفت در دنیا آشنا شوید!

تمام ذخایر نفت موجود در دنیا چند سال و چند ماه و چند روز و چند ساعت و چند دقیقه و چند ثانیه دیگر، تمام می‌شود؟
تصویری از ساعت آنلاین اتمام نفت در جهان!
تصویری از ساعت آنلاین اتمام نفت در جهان!
یکی از مهم‌ترین سوالات عصر حاضر این است که ذخایر نفت موجود در دنیا چه زمانی به پایان می‌رسد. تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که اختراع ساعت اتمام نفت در جهان، یک امر کاملاً عادی محسوب می‌شود! ساعت اتمام نفت که به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای در دسترس است و می‌تواند بر روی بسیاری از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها نصب شود، ساده‌ترین راه برای یافتن پاسخِ این سوال حیاتی است! ساعت اتمام عرضه نفت در دنیا چیست و چگونه کار می‌کند؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پیتر لیدز، تحلیل‌گر شناخته شده بازار سهام و تیم وی، یک نرم‌افزار بسیار ساده (افزونه یا پلاگین) درست کرده‌اند که به راحتی روی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می‌کنند، نصب می‌شود و به مخاطبان به‌صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد که ذخایر نفت دنیا چه زمانی تمام می‌شود!
این تحلیل‌گر آمریکایی، ساعت ایجادشده توسط تیم خود را «ساعت عرضه جهانی نفت» نامیده است. این ساعت نشان می‌دهد که تمام ذخایر نفت موجود در دنیا چند سال و چند ماه و چند روز و چند ساعت و چند دقیقه و چند ثانیه دیگر، تمام می‌شوند! علاوه بر این این ساعت به‌صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد چه میزان از ذخایر نفت در دنیا باقی مانده است و در روز جاری تا لحظه فعلی چند بشکه نفت در دنیا مصرف شده است.
ساعت عرضه جهانی نفت به ما می‌گوید که در زمان فعلی (سه‌شنبه ۱۸ دی ۹۷)، ۵۰ سال و ۶ ماه و ۲۳ روز دیگر تا اتمام کل ذخایر نفت دنیا باقی مانده است. پس ساعت اتمام نفت در جهان به شماره افتاده و ۵۰ سال، اصلاً زمان زیادی برای خداحافظی با عصر نفت، محسوب نمی‌شود.
 
ساعت اتمام نفت در دنیا چگونه کار می‌کند؟
محاسبات ساعت عرضه جهانی نفت به روش بسیار ساده‌ای صورت می‌گیرد. این ساعت میزان فعلی مصرف نفت در دنیا و میزان کل ذخایر اثبات‌شده نفت در جهان را ملاک قرار می‌گیرد و محاسبه می‌کند که با نرخ فعلی مصرف نفت، چه زمانی کل ذخایر نفتی موجود مصرف خواهد شد و عرضه نفت به پایان خواهد رسید.
کل ذخایر اثبات‌شده نفتی دنیا در حال حاضر بیش ۱۷۱۶ میلیارد بشکه است.
از آغاز عصر نفت تاکنون مصرف نفت در دنیا به‌طور بی‌وقفه در حال افزایش بوده است. جمعیت دنیا در حال حاضر ۷.۳ میلیارد نفر است و سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفر نیز به این جمعیت اضافه می‌شود. این اضافه شدن جمعیت یکی از دلایل افزایش مصرف نفت در دنیا بوده است.
عامل دیگر افزایش مصرف نفت، توسعه کشورها بوده است. همینطور که کشورها توسعه می‌یابند و مردم‌شان گوشت بیشتری می‌خورند و بیشتر ماشین سوار می‌شوند، مصرف نفت در این کشورها نیز افزایش می‌یابد.
افزایش جمعیت و استراتژی‌های صنعتی‌سازی کشورها در دهه‌های گذشته مهم‌ترین عامل رشد مصرف نفت بوده است. در حال حاضر، کل مصرف نفت در دنیا حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است. بسیاری از موسسه‌های بین‌المللی حتی پیش‌بینی کرده‌اند که مصرف نفت در دنیا در سال‌های آینده افزایش یابد.
 
آیا پیش‌بینی‌های مربوط به اتمام نفت در دنیا دقیق است؟
پیش‌بینی‌های مربوط به اتنمام نفت در دنیا، عمدتاً نرخ مصرف کنونی نفت در جهان و میزان ذخایر اثبات‌شده نفتی را ملاک قرار می‌دهند. اما هر دوی این عوامل ممکن است در درازمدت دستخوش تغییر و تحول شود.
ممکن است ذخایر جدید نفتی کشف شوند یا به دلیل رشد تکنولوژی‌ها، منابع هیدروکربنی که استخراج از آن‌ها به دلایل اقتصادی مقرون به‌صرفه نبوده، صرفه اقتصادی پیدا کنند. نفت شیل آمریکا یکی از این موارد است که تکنولوژی شکافت هیدرولیکی و حفاری افقی باعث شد تا استخراج از این منابع صرفه اقتصادی پیدا کند. آمریکا با اتکا به منابع نفت شیل خود، که منابعی جدید محسوب می‌شوند، توانست روسیه و عربستان را در تولید نفت پشت سر بگذارد.
عواملی نیز وجود دارند که ممکن است در آینده باعث کاهش مصرف نفت شوند. کاهش رشد اقتصادی دنیا، کاهش مصرف نفت را در پی خواهد داشت. افزایش قیمت نفت، افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش سرمایه‌گذاری در این انرژی‌ها، کاهش سهم نفت در سبد انرژی کشورهای دنیا را به همراه خواهد داشت.
علی‌رغم این‌که زنگ خطر اتمام نفت در دنیا به صدا درآمده است، هنوز شاهد کاهش مصرف نفت و برنامه‌ریزی دولت‌ها برای ورود به عصر بدون نفت نبوده‌ایم. هنوز در دنیا هزینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیار بیشتر از هزینه استفاده از نفت است. هنوز کشورهای در حال توسعه با نرخی شتابان از نفت استفاده می‌کنند. این شواهد به ما می‌گویند که کشورها آمادگی ورود به عصر بدون نفت را ندارند و ساختار تکنولوژیکی دنیا خود را برای ورود به چنین عصری آماده نکرده است. اگر از این جنبه موضوع نگاه کنیم شاید در پیش‌بینی ساعت اتمام نفت در جهان، هیچ اغراقی وجود نداشته باشد.
 
کد مطلب: 100675
برچسب ها: نفت ساعت دنیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *