۰
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۷
توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»:

اعتبارات محیط زیست در لایحه 98 نسبت به سال جاری 81 درصد رشد داشته است

علی‌رغم اینکه کل بودجه عمومی کشور تنها 4/5 نسبت به سال 1397 افزایش یافته است به دلیل اهمیت بخش محیط زیست اعتبارات این بخش حدود 80 درصد افزایش یافته است.
اعتبارات بخش محیط زیست حدود 80 درصد افزایش یافته است.
اعتبارات بخش محیط زیست حدود 80 درصد افزایش یافته است.
پیرو انتشار مطلبی در «مردم‌سالاری آنلاین» با عنوان «بودجه محیط زیست، فقط یک دهم درصد بودجه کل کشور»، سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی را ارسال کرده که متن آن بدین شرح است:
علی‌رغم اینکه کل بودجه عمومی کشور تنها 4/5 نسبت به سال 1397 افزایش یافته است به دلیل اهمیت بخش محیط زیست اعتبارات این بخش حدود 80 درصد افزایش یافته است لذا به جای مقایسه سهم بخشی از اعتبارات عمومی لازم است به محتوا و ظرفیت‌های ایجاد شده به شرح زیر توجه کرد:
* در راستای ارتقای سطح حفاظت محیط زیست از طریق کمک به تجهیز پاسگاه‌های حفاظتی، هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت و تامین تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط زیست و همچنین تقویت اعتبارات مربوط به حفاظت و احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر کشور، اعتبارات طرح‌های حوزه حفاظت محیط زیست در سال 1398 در مقایسه با اعتبارات ابلاغی سال گذشته از رشد بالغ بر 806 درصدی (و در مقایسه با اعتبارات مصوب آن نیز از رشد حدود 5/35 درصدی) برخوردار است. از مبلغ 298/1 میلیارد ریال به مبلغ 344/2 میلیارد ریال افزایش یافته است.
* به منظور توجه ویژه به موضوع محیط زیست (حمایت از محیط‌بانان، حفاظت تنوع زیستی، پارک‌های ملی و مناطق تحت مدیریت سازمان) و در راستای توجه جدی به ارتقای وضعیت محیط‌بانان و برای بهبود معیشت و تضمین حفاظت و سلامت محیط‌‌بانان و همچنین تامین منابع لازم  برای جبران خسارات و دیات ناشی از مسئولیت‌های اجرایی آنان، اعتبارات هزینه‌ای سازمان محیط زیست با افزایش 79 درصدی نسبت به سال 1397 از 570 میلیارد ریال به 1020 میلیارد ریال پیش‌بینی و همچنین برنامه جدید ارتقای پوشش حفاظتی مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌بانان به مبلغ 350 میلیارد ریال در لایحه ایجاد شد.
* در فصل کاهش آلودگی، اعتبارات سال 1398 نسبت به سال قبل (1397) رشدی معادل 14 درصد داشته است.
* در فصل حفاظت از گونه‌های زیستی، اعتبارات سال 1398 نسبت به سال قبل (1397) رشدی معادل 73 درصد داشته است.
* در فصل اداره امور عمومی، اعتبارات سال 1398 نسبت به سال قبل (1397) رشدی معادل 16 درصد داشته است.
* در فصل تحقیق و توسعه در امور محیط زیست، اعتبارات سال 1398 نسبت به سال قبل (1397) رشدی معادل 223 درصد داشته است.
* طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1398 در قالب 3 فصل، 5 برنامه و 15 طرح پیش‌بینی‌ شده‌اند که در مقایسه با سال 1397 به صورت افزایش یک فقره طرح با عنوان «حفاظت پارک ملی  گلستان»، با کاهش مقدار و تفکیک از طرح «تدوین و اجرای طرح‌های توجیهی- تفصیلی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» و با برآورد اعتباری معادل 80 میلیارد ریال است.
* ایجاد هدف کمی «تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفاء حریق» باتوجه به اهمیت آن به طرح «تدوین و اجرای طرح‌های توجیهی – تفصیلی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» در سال 1398 با اخذ مصوبه کمیسیون ماده (23) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) نیز انجام شده است و همچنین اعتبار طرح در لایحه سال 1398 نسبت به اعتبار ابلاغ شده در سال 1397، رشد چشمگیری معادل 283 درصد را نشان می‌دهد.
* اعتبار طرح تدوین برنامه آموزشی، تحقیقاتی و پیام‌رسانی زیست محیطی در لایحه سال 1398 نسبت به اعتبار ابلاغ شده در سال 1397، رشد چشمگیری معادل 202 درصد داشته است.
* اعتبار طرح مطالعه، حفاظت و احیاء دریاچه‌های استان فارس در لایحه سال 1398 نسبت به اعتبار ابلاغ شده در سال 1397، از رشدی معادل 142 درصدی برخوردار بوده است.
* اعتبار طرح مطالعه، حفاظت و احیاء تالاب هامون در لایحه سال 1398 نسبت به اعتبار ابلاغ شده در سال 1397، معادل 142 درصد رشد داشته است.
* اعتبار طرح بررسی و حفاظت محیط زیست انسانی در لایحه سال 1398 نسبت به اعتبار ابلاغ شده در سال 1397، رشد چشمگیری معادل 137 درصد داشته است.
* در جزء (3) بند «هـ» تبصره (1) لایحه بودجه سال 1398 معادل 17 درصد (برابر با 1020 میلیارد تومان، بیش از 160 درصد رشد در مقایسه با پیش‌بینی سال 1397 از همین محل) از منابع دریافتی شرکت ملی نفت ایران برای عملیات تثبیت شن‌های روان از طریق مالچ پاشی در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار خواهد گرفت.
* به منظور توجه جدی برای رفع معضل پسماندها در سطح کشور با تاکید بر استان‌های شمالی در قالب بند «ی» تبصره (6) لایحه و در اجرای بندهای «ث» و «ص» ماده (38) قانون برنامه ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌گردد، عوارضی را که توسط دولت تعیین می‌گردد، دریافت نماید. منابع وصولی تا 10 هزار میلیارد ریال در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی محیط زیست) قرار می‌گیرد و برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور (ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف می‌شود.
مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل
 ***
«مردم‌سالاری آنلاین» با سپاسگزاری از توضیحاتِ مرکزِ اطلاع‌رسانی، روابطِ عمومی و امورِ بین‌الملل سازمانِ برنامه و بودجه باید بیفزاید:
۱. گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، همان‌گونه که ذکر شده بود، برپایه‌ی داده‌های مرکزِ پژوهشهای مجلس (شماره‌ مسلسلِ ۱۶۲۴۶) نوشته شده که خودِ این بررسی نیز برپایه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سالِ ۱۳۹۸ کلِ کشور و قانونِ بودجه‌ی سالِ ۱۳۹۷ کلِ کشور تنظیم شده است.
۲. در گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین» به رشدِ ۴۲ درصدیِ میزان اعتبارات از ۲۸۳۰ میلیارد ریال در سالِ ۹۷ به ۴۰۲۶ میلیارد ریال در لایحه‌ی سالِ ۹۸ اشاره شده و توضیح داده شده بود که بخشی بزرگ از افزایشِ ۴۲ درصدی نیز به علتِ انتقالِ ردیفهای بودجه‌ی متفرقه در اعتباراتِ این امور و تصویبِ برخی قانونهای مرتبط با این امور است.
۳. چیزی که در توضیحاتِ سازمان برنامه و بودجه خالی است این است که چرا به رغمِ همه‌ی مشکلاتِ زیست‌محیطی ایران که، به گفته‌ی برخی کارشناسان، کشور را در آستانه‌ی بحرانی بزرگ، قرار داده سهمِ امور محیطِ زیست در میانِ دیگر امور تنها یک‌دهم درصد است، در حالی که بودجه‌ی محیطِ زیست برخی کشورهای نه چندان پیشرفته، همچون کشورهای یونان یا مالت، پیرامونِ ۳ درصد از کلِ بودجه‌ی آن کشورها است.

 
کد مطلب: 101538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *