۰
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۰
خودروهایی که میزان تولیدشان صفر شد!

از بحران مدیریت تا بحران تولید در سایپا

علائم نگران‌کننده‌ای در عملکرد تولیدی گروه خودروسازی سایپا ظاهر شده است و بحران مدیریتی در این شرکت به بحران تولید تبدیل شده است. در ماه گذشته، تولید خودروی چانگان و آریو در گروه خودروسازی سایپا به صفر رسیده است و تولید پراید و تیبا نیز کاهش جدی داشته است.
شرکت سایپا با بحران کاهش تولید خودرو روبرو است. این گزارش، ابعاد این بحران را نشان می‌دهد.
شرکت سایپا با بحران کاهش تولید خودرو روبرو است. این گزارش، ابعاد این بحران را نشان می‌دهد.
علائم نگران‌کننده‌ای در عملکرد تولیدی گروه خودروسازی سایپا ظاهر شده است و بحران مدیریتی در این شرکت به بحران تولید تبدیل شده است. در ماه گذشته، تولید خودروی چانگان و آریو در گروه خودروسازی سایپا به صفر رسیده است و تولید پراید و تیبا نیز کاهش جدی داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، گروه خودروسازی سایپا هم با بحران مدیریتی و هم با بحران تولید مواجه است. این شرکت خودروسازی در دو سال اخیر، چهار مدیرعامل به خود دیده است و ثبات مدیریتی در آن وجود نداشته است. این شرکت که در انجام تعهدات خود در قبال قراردادهای پیش‌فروش و فروش قطعی خودرو، تأخیرها و خلف وعده‌های بسیاری داشته است، با بحران کاهش تولید خودرو نیز روبرو شده است.
گزارش شرکت سایپا به سازمان بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که این شرکت در فروردین سال جاری تنها ۹۵۴۴ دستگاه خودروی پراید تولید کرده است. این در حالی است که در فروردین سال ۹۷، سایپا بیش از ۱۲ هزار دستگاه پراید تولید کرده بود. در واقع، نسبت به فروردین سال گذشته، تولید خودروی پراید در گروه خودروسازی سایپا، ۲۴ درصد کاهش یافته است.
در همین دوره زمانی (فروردین ۹۸ نسبت به فروردین ۹۷) تولید تیبا در گروه خودروسازی سایپا، ۳۸ درصد کاهش یافته است. تولید سراتو در گروه خودروسازی سایپا ۶۲ درصد کاهش یافته و به ۶۳۸ دستگاه در فروردین سال جاری رسیده است. تولید چانگان و آریو نیز عملاً در ماه گذشته صفر بوده است و شرکت سایپا این خودروها را تولید نکرده است. با این وضعیت تولیدی، مشخص نیست گروه خودروسازی سایپا چگونه می‌خواهد تعهدات خود در قبال ثبت‌نام‌کنندگان خودرو را عملی سازد.
دو شکل زیر وضعیت تولید خودرو را در شرکت سایپا در فروردین سال ۹۸ و فرودین سال ۹۷ با هم مقایسه می‌کند.
 

سوالی که مدیریت سایپا باید به آن پاسخ دهد
سوالی که مدیریت گروه خودروسازی سایپا باید در قبال آن پاسخگو باشد این است که با این شرایط تولید، چرا این شرکت مرتباً در قالب طرح‌های فروش فوری، اقدام به ثبت‌نام از مشتریان می‌کند و بدون عمل به تعهدات قبلی، تعهداتی جدیدی برای خود ایجاد می‌کند. مدیریت گروه خودروسازی سایپا در ماه‌های اخیر بی‌ثبات بوده و حاشیه‌های زیادی نیز داشته است، با این حال، این عدم ثبات مدیریتی نباید باعث شود تا مشتریان خودرو در ماه‌های آینده با مشکلات بیشتری روبرو شوند.
گزارش ماه فروردین سایپا به سازمان بورس اوراق بهادار تهران، بسیار نگران‌کننده بوده و نشان می‌دهد که گروه خودروسازی سایپا نتوانسته در مسیر صحیح قرار گیرد. این شرکت در گزارش خود، نرخ فروش خودرو را نیز خیلی پایین اعلام کرده و به‌عنوان مثال، نرخ فروش پراید در فرودین ۹۸، حدوداً ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است. این نرخ‌ها در حالی اعلام شده که شرکت سایپا میزان زیادی فروش فوری در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته با نرخ‌های جدیدِ اعلامی داشته است. مشخص نیست که آیا شرکت سایپا با اعلام نرخ‌های فروش پایین به دنبال این است که خود را ضررده جلوه دهد تا بدین ترتیب بتواند مجوز افزایش بیشتر قیمت‌ها را بگیرد یا این که اعلام این نرخ‌ها در گزارش ماهیانه، دلایل دیگری دارد.
 
کد مطلب: 107072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *