۰
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۲
«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

همه‌ی آنچه که درباره‌ی حمله به نفت‌کشها می‌دانیم+عکسها

صبحِ امروز، پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، خبرگزاریها خبر از انفجار و آتش‌سوزیِ دو نفت‌کش در دریای عمان دادند و اعلام کردند ناوگان پنجمِ نیروی دریایی امریکا که در خلیجِ فارس مستقر است اعلام داشته که دو کشتی دچار حادثه شده‌‌اند و درخواستِ کمک کرده‌اند.
عکسی از آتش‌گرفتنِ نفت‌کشِ فرانت آلتایر که امروز در دریای عمان موردِ حمله واقع شد.
عکسی از آتش‌گرفتنِ نفت‌کشِ فرانت آلتایر که امروز در دریای عمان موردِ حمله واقع شد.
صبحِ امروز، پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، خبرگزاریها خبر از انفجار و آتش‌سوزیِ دو نفت‌کش در دریای عمان دادند و اعلام کردند ناوگان پنجمِ نیروی دریایی امریکا که در خلیجِ فارس مستقر است اعلام داشته که دو کشتی دچار حادثه شده‌‌اند و درخواستِ کمک کرده‌اند. امریکاییها همچنین مدعی شده‌اند که ناوگانشان خود را به محلِ سانحه رسانده است تا ضمنِ امدادرسانیِ به این دو کشتی به ارزیابی وضعِ موجود بپردازد.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، نخستین نفت‌کش ساعتِ ۸ و ۵۰ دقیقه‌ در فاصله‌ی ۲۵ مایلی جاسک (شرقِ استانِ هرمزگان) دچار حادثه می‌شود و ۲۳ ملوانِ این کشتی پس از سانحه خود را به آب می‌اندازند که با هماهنگی و هدایتِ مرکزِ جست‌وجو و نجاتِ دریاییِ هرمزگان ازسویِ یک فروند کشتیِ عبوری از آب گرفته و به شناوری ایرانی تحویل داده می‌شوند.
درست پس از یک ساعت از آتش‌سوزیِ کشتیِ نخست، در ساعتِ ۹ و ۵۰ دقیقه، نفت‌کشِ دوم در فاصله‌ی ۲۸ مایلیِ جاسک دچارِ آتش‌سوزی می‌شود و خدمه‌ی این کشتی نیز، همچون کشتیِ نخست، خود را به آب می‌اندازند که آنان نیز که ۲۱ تن بودند با هماهنگی و هدایتِ مرکزِ جست‌وجو و نجاتِ دریاییِ هرمزگان از آب گرفته شده به شناوری ایرانی تحویل داده می‌شوند.
گمانه‌زنیهایی درباره‌ی علتِ آتش‌سوزیها در جریان بود که تریدویندز، روزنامه‌ی نروژی، از برخوردِ اژدر به یکی از این دو نفت‌کش خبر داد و خبرگزاریِ رویترز نیز به نقل از یک کارگزارِ بیمه‌ی کشتیرانی گزارش داد که علتِ انفجارِ یکی از نفت‌کشها بیرونی بوده است.
در این میان، ژاپن اعلام داشت که این نفت‌کشها حاملِ محموله‌هایی برای این کشور بوده‌اند. پیروِ این خبر، سخنگوی وزارتِ امورِ خارجه‌‌، عباس موسوی، در توئیتی از بروزِ حوادثِ مشکوکِ امروز برای نفت‌کشهای تجاریِ مرتبط با ژاپن همزمان با دیدارِ نخست‌وزیر آن کشور با رهبرِ انقلاب ابراز نگرانی کرد و آن را خلافِ جهت‌گیریها و تلاشهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهشِ تنشها و آرامش در منطقه دانست و افزود که ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند. سخنگوی دولت، علی ربیعی، هم نسبت به وقوعِ انفجارِ دو نفت‌کشِ مرتبط با ژاپن در دریای عمان به شدت ابرازِ نگرانی و تاسف کرد و به همه‌ی کشورهای منطقه هشدار داد تا مراقب باشند در تله‌ی فریب کسانی که از بی‌ثباتی در منطقه سود می‌برند نیفتند. ربیعی افزوده بود که دولتِ ایران آماده‌ی همکاریهای امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراههای استراتژیک است. وزیرِ امورِ خارجه، محمدجواد ظریف، نیز در پیامی توئیتری نوشت: «حمله‌های گزارش‌شده به نفت‌کشهای مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که  شینزو آبه برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه با آیت‌الله خامنه‌ای ملاقات می‌کرد.
حزام به این واقعیت اشاره کرده است که ایران هر اندازه هم که گرفتارِ تحریمهای اقتصادی باشد آن اندازه نادان نیست که روندِ کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند
حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشتِ پرده‌ی ماجرای امروز بوده است. پیشنهادِ ایران برای مجمعِ گفت‌وگوی منطقه‌ای الزامی است.»
 
هویتِ نفت‌کشها
رسانه‌ها هویتِ دو کشتی را چنین اعلام کرده‌اند که نفت‌کشِ نخست «فرانت آلتایر» (Front Altair) نام دارد و ازآنِ نروژ است که با پرچمِ جزایرِ مارشال، با بارِ اتانول، از قطر راهیِ تایوان بوده است. مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الله‌مراد عفیفی‌پور، از خاموش‌کردنِ کاملِ آتش‌سوزیِ این کشتی خبر داده است.
 کشتیِ دوم نیز «کوکوکا کاریجس» (Kokuka Courageous) نام داشته که در اجاره‌ی یک شرکتِ سنگاپوری بوده و با پرچمِ پاناما از بندرِ الجبیلِ سعودی، با محموله‌ی متانول، راهی تایوان بوده است.
 
واکنشهای جهانی
ماجا کوچیانچیچ، سخنگوی فردریکا موگرینی، دبیرکلِ سیاستِ خارجیِ اتحادیه‌ی اروپا، در واکنش به این حادثه گفته است: «منطقه‌ی خاورمیانه نیاز به عناصرِ بیشتر برای بی‌ثباتی و تنش ندارد و از این رو درخواست او (موگرینی) و ما برای حداکثر خویشتن‌داری و جلوگیری از تحریکات ادامه خواهد یافت».
سخنگوی دولتِ بریتانیا نیز با ابرازِ نگرانی گفته است که کشورش همراه با متحدانِ منطقه‌ای خود در این زمینه تحقیق خواهند کرد.
روسیه نیز در واکنش به این حادثه کشورهای منطقه را به خویشتنداری و پرهیز از تنش دعوت کرده است.
دبیرکلِ سازمانِ ملل نیز گفته است: «حمله به دو نفتکش را قویا محکوم می‌کنم. واقعیتِ حادثه باید روشن شود و جهان نمی‌خواهد شاهد مواجهه در منطقه‌ی خلیجِ فارس باشد».
 
بالارفتنِ بهای نفت
با وقوعِ این حادثه برای این دو فروند نفت‌کش، امروز در بازارهای جهانی، بهای نفت ۲/۵۸ دلار بالا رفت و هر بشکه نفتِ برنت به بهای ۶۲ دلار و ۵۵ سنت به فروش رسید.
 
کارشناسِ عربستانی: امارات پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود
حزام الحزام، استادِ دانشگاه و کارشناسِ عربستانی ساکنِ لندن، پس از این سانحه در توئیتر نوشت: «امارات همچنان امنیتِ منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفت‌کشها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالتِ فوق‌العاده کرده بود. دلیلِ این کار این است که رضایتِ آمریکا برای حمله‌ی نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.»
حزام به این واقعیت اشاره کرده است که ایران هر اندازه هم که گرفتارِ تحریمهای اقتصادی باشد آن اندازه نادان نیست که روندِ کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.
این کارشناسِ عرب درباره‌ی حادثه‌ی نفت‌کشها در بندرِ الفجیره که چندی پیش رخ داد نیز گفت که آن سانحه را سازمانِ اطلاعاتِ امارات به سرکردگیِ محمد دحلان، مشاورِ محمد بن زاید، با هدفِ برافروختنِ جنگ علیه ایران ترتیب داده بود.





کد مطلب: 109381
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *