۲
۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۵
مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس، زنگ هشدار را به صدا درآورده است

کاندیدای زن؛ راهبرد اصولگرایان برای انتخابات 1400 ؟!

 انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال گذشته با مشارکت پایین مردم بخصوص در شهرهای بزرگ همراه بود؛ وضعیتی که از منظر ملی خوشایند نیست و هشداری بود برای کسانی که منافع جناحی را بر منافع ملی و کلیت نظام ترجیح می دهند.
کاندیدای زن؛ راهبرد اصولگرایان برای انتخابات 1400 ؟!
 انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال گذشته با مشارکت پایین مردم بخصوص در شهرهای بزرگ همراه بود؛ وضعیتی که از منظر ملی خوشایند نیست و هشداری بود برای کسانی که منافع جناحی را بر منافع ملی و کلیت نظام ترجیح می دهند. آمار رسمی اعلام شده نشان می دهد که میزان مشارکت واجدین شرایط در انتخابات مجلس شورای اسلامی 42درصد است. کمترین مشارکت در استان تهران رخ داد که 26 درصد بود و بعد از آن استان هایی مانند البرز با 28 درصد، کردستان با 31 و اصفهان با 36 درصد قرار دارند.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» برگزاری مرحله دوم انتخابات در شهریور ماه گذشته، آماری به مراتب کمتر از این داشت. به این ترتیب حتی اصولگرایانی که به فتح مجلس دل خوش کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که با چنین وضعیتی و در پناه حذف کاندیداهای اصلاح طلب ، اگرچه ممکن است قوه مجریه را هم به دست آوردند اما باید برای مشارکت پایین مردم فکری کنند و به نوعی رای دهندگان را به حضور در پای صندوق های رای ترغیب کنند.
حضور «کاندیدای زن» در انتخابات ریاست جمهوری ، راهبردی است که به نظر می رسد برای این دوره انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. در حالی که در دوره های قبل زنانی همچون «اعظم طالقانی» با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری تصریح می کردند که می خواهند تکلیف واژه «رجل سیاسی» را مشخص کنند و شورای نگهبان را به تفسیر این واژه که در قانون اساسی به عنوان شرط ریاست جمهوری گذاشته شده ، مجبور کنند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شورای نگهبان پیش از آنکه به تفسیر این واژه برسد، صلاحیت کاندیداهای زن را به علل دیگر رد می کرد؛ اما این بار عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا که یکی از افراد نزدیک به احمد جنتی است، خود شروع کننده داستان حضور زنان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری بود و اواخر شهریورماه در پاسخ به سوالی درباره امکان ریاست جمهوری خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شاید در دوره‌ای ریاست جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم، اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رئیس جمهور زن هم داشته باشیم.
این سخن کدخدایی چندان از سوی اصلاح طلبان مورد استقبال قرار نگرفت. مثلا محمدعلی ابطحی در توئیتی نوشت: « آقای کدخدایی خودش هم می‌داند این شورای نگهبان به یک خانم اجازه کاندیدایی ریاست جمهوری نمی‌دهد، خدا رحمت کند خانم اعظم طالقانی را، همه دوره‌ها کاندیدا می‌شد و تحصن هم می‌کرد و یک‌بار تأیید نشد.» زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با محمدرضا ابطحی هم عقیده است می گوید: « امیدوارم انگیزه آقای کدخدایی از بیان این سخن جذب مشارکت و حضور مردم در انتخابات نباشد و ریشه فکری و واقعی داشته باشد. لازمه آن هم این است که قبل از انتخابات تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی مشخص شود تا خانم ها مطمئن شوند که این فقط یک بازی نبوده و سوءاستفاده ابزاری از آنان نمی شود.»
پروانه سلحشوری نیز در واکنش به این خبر گفت:« بنابرحرف آقای کدخدایی، این تفسیر شورای نگهبان که هم زنان و هم مردان می توانند رئیس جمهور شوند؛ باید در قانون اساسی آورده شود.اگر این سخن فقط صحبت سخنگو باشد، سخنگوی شورای نگهبان می تواند تغییر کند و نفر بعدی این دیدگاه را نداشته باشد.»
اما به نظر می رسد در اردوگاه اصولگرایان و بخصوص در طیفی که حامی قالیباف است ، این موضوع با استقبال روبرو شده و آنها تلاش دارند که با معرفی یک کاندیدای زن که بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند و این گونه گوی رقابت را از دیگر کاندیداهای مطرح بربایند.
مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا روز گذشته در مصاحبه ای در واکنش به کاندیداتوری سیاستمداران زن در انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: اگر مشکل قانونی آن حل شود اصولگرایان می توانند کاندیدای زن هم معرفی کنند. اصولگرایان ظرفیت های خوبی در حوزه بانوان دارند که می توانند معرفی کنند. اما ابتدا باید مسئله قانونی آن حل شود.
وی ادامه داد: اما موضوع این است که باید دید یک مدیر با چه ویژگی هایی باید در مسند مدیریت کشور قرار گیرد؛ من دیدم این روزها بحث کاندیدای نظامی و غیر نظامی و ... هم مطرح می شود اما موضوع این است که ما امروز یک دولت کارآمد و مدیری مقتدر و تصمیم گیر شجاع و پاکدست نیاز داریم تا وقتی روی کار آمد بایستد وبرای مردم کار کند. حالا اینکه زن باشد یا مرد، نظامی باشد یا غیرنظامی همه فرع است.
به این ترتیب به نظر می رسد وی ناخواسته به دو گزینه اصلی طیف مطبوعش اشاره کرده است: یک زن یا یک چهره نظامی. تا پیش از این تاکید اصولگرایان بیشتر بر روی چهره های نظامی بود اما حالا احتمالا راهبرد جدید تعیین شده است و اگرچه هنوز معلوم نیست مشخصا کدام زن در میان اصولگرایان می تواند مصداق «رجل سیاسی» باشد، اما نقشه پیروزی بر اساس این استراتژی ریخته شده است.
 
کد مطلب: 137616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


mohammad
United States
رئيس جمهور مرد يا رئيس جمهور زن؟ اساسا بودن اين يا آن چه فرقى مى کند ؟ هيچ بله هيچ٬ مسئله اين است هر که انتخاب شود نمى تواند و نخواهد توانست راهبردى روشن و شفاف در اداره مملکت داشته باشد. يک رئيس جمهور در اينجا بسان همان تدارکچى است که بعضى اوقات در انجام آن نيز دچار وقفه مى گردد. رئيس جمهور با اعضاى دولتش بايد قدرت داشته باشند چه در اداره مسائل کل سياست خارجى و چه اقتصادى نه به آن معنا که معاون دولت بيايد بگويد توليد کشور در پيچ و قوس مشگلات عديده گير دارد اين يعنى چه بعد از چهل و اندى چرا توليد در اين کشور بايد موانع داشته باشد؟ و يا اينکه ملاحظه مى کنيم چند دست و صدا از گوشه و کنار کشور در ارکان کشور دخالت هاى بىجا دارند اين يعنى مى شود يکى از دلائل مطلبى که معاون رئيس جمهور در بالا ادعا مى کند و نمى تواند آشکارا در باره اش صحبت کند. اساسا چرا بايد اين چنين باشد مگر خداى ناکرده راه حلى برايش وجود ندارد که کشور اين گونه در بن بست گير کرده است؟ چرا نمى آييد واضح و آشکار صحبت کنيد و راه حل آن را نيز عنوان کنيد از چه هراس داريد از اينکه منصب و مقام از دست برود؟ يعنى اينقدر جاه و مقام ارزش دارد که شماها نمى خواهيد از آن دل بکنيد؟ همه اش دل بسته ايد به اينکه اگر اين کار را بکنيم احتمال آن دارد که درصد مشارکت مردم افزون شود به فرض که چنين شود آيا باز مى خواهيد همان ره را بپيماييد که در چهل سال پيش رفته ايد؟ چه سود ونفعى به حال مردم خواهد دآشت هيچ جز اينکه آن چهار تا نصفى راى مردم را نيز از دست خواهيد داد و مورد لعن و نفرين آنان نيز واقع مى شويد. عليرغم اين حرفها اگر نظر من را بخواهيد من معتقدم قدرت بايد متمرکز باشد کجا؟ در مجلس٬ مجلس برآمده از راى مردم نه مجلسى که اعضايش توسط گروه ديگرى گلچين و اتنخاب شوند بعد به مردم بگويند بياييد به اينها راى دهيد خير يک مجلس به معناى واقعى مردمى که بعد خواهد توانست يک دولت و يک رييس الوزرا براى آن انتخاب کند و آن دولت اختيار تام داشته باشد و در مقابل مجلس نيزپاسخ گو باشد و براى حصو ل اين امر بايد در قانون اساسى تغييرات داده شود در غير اين صورت در به روى همان پاشنه خواهد چرخيد و معلوم نيست تا کى توان چرخيدن خواهد داشت
امراله مهماندوست
Iran, Islamic Republic of
برای مردم عادی درکشور ایران که اینجانب احدی ازآنان هستم آقای محمود احمدی نژاد بهترین رئیس کشور ایران بوده است که مسکن مهر واگذار کرده است + سهام عدالت واگذار کرده است + یارانه ماهیانه واریز نموده است + می خواست زمین برای احداث باغچه و باغ و کشاورزی به همه مردم ایران بدهد که با آن مخالفت کردند. به غیر از شهید محمد علی رجایی بقیه رئیس جمهورها برای مردم عادی در کشور ایران چه کار کرده اند؟ با توجه به مخالفت صد درصد شورای نگهبان با آقای محمود احمدی نژاد برای انتخابات سال 1400 خدا کند شخصی در کشور ایران رئیس جمهورشود که بتواند مقدار ۱۵ هکتار زمین از اطراف روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاطوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را به اینجانب واگذارکند.