۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۹
نگاهی به آنچه این روزها و در فضای مجازی بین مردم می چرخد

جدی و شوخی ایرانی ها با انتخابات آمریکا

گروه سیاسی – محمدحسین روانبخش:  شمارش ارا و اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخلاف روال همیشگی، این بار چند روز به طول انجامید. اگرچه مسئولان دولت ایران دائما اعلام می کنند که نتیجه انتخابات چندان اهمیتی برای ما ندارد اما واقعیت این است که مردم به شدت اخبار این انتخابات را دنبال می کنند.
جدی و شوخی ایرانی ها با انتخابات آمریکا
گروه سیاسی – محمدحسین روانبخش:  شمارش ارا و اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخلاف روال همیشگی، این بار چند روز به طول انجامید. اگرچه مسئولان دولت ایران دائما اعلام می کنند که نتیجه انتخابات چندان اهمیتی برای ما ندارد اما واقعیت این است که مردم به شدت اخبار این انتخابات را دنبال می کنند. این موضوع را علاوه بر تیترهای اصلی رسانه های مختلف کشور – اعم از چاپی و مجازی – از آنچه در فضای مجازی بین کانال ها و گروه ها می چرخد و بازنشر می شود هم می توان فهمید. در این روزها بیشتر خبرها، تحلیل ها و حتی شوخی هایی که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته مربوط به انتخابات آمریکا است.
بجز اخبار رسمی و اطلاع رسانی لحظه به لحظه میزان آرا و تحولات، موضوعاتی حاشیه ای در کشور ما در این خصوص شکل گرفت که توجه به آن کمتر از اخبار رسمی این انتخابات نبود.
یکی از پربازدیدترین و پر واکنش ترین ویدیوها در این خصوص سخنان فواد ایزدی در برنامه زنده تلویزیون ایران بود که گفت: « یک مشکل آمریکا اینه که شورای نگهبان نداره و یک مشکل دیگه اش اینه که ولی فقیه نداره. یعنی اگه یه فردی خواست که به این سبک انتخابات دزدی بکنه، یه فردی نیست که اونا وارد بشه و از رای مردم صیانت بکنه». این ویدیو عموما بدون هیچ توضیح اضافه ای بین گروه های مجازی دست به دست می شد!
مورد دوم، توئیتی بود که از سوی مجتبی رضاخواه نماینده مجلس درباره شکست ترامپ زده شد و اگر چه بعد از چند ساعت پاک شد، اما پربازدیدترین و پرواکنش ترین خبر سیاسی مربوط به نماینده مجلس در طول زندگی اش شد. وی در توئیت جنجالی خود نوشت: « یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال 2016 رای ایالت میشیگان بود؛ اما این بار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالا انتخابات آمریکا را کلید زدند.» این ادعاهای عجیب حتی با فرض آرای همه مسلمانان میشیگان، اعم از شیعه و سنی، هم جور در نمی آید، چه برسد به شیعیان این ایالت!
یک جمله از محسن رضایی هم به شدت مورد استقبال قرار گرفته بود و اگرچه در آستانه انتخابات بیان شده بود اما تا چند روز بعد از انتخابات هم دیده می شد. محسن رضایی میرقائد گفته بود: « آمریکا در حال فروپاشی است و ما باید جای او را پر کنیم.»
مورد دیگر توئیت های عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی نژاد در حمایت از ترامپ و اثبات تقلب به ضرر او بود که ظاهرا نویسنده این توئیتها آنها را «جدی» می نویسد اما در گروه های مجازی دستمایه شوخی و خنده شده است. این یار احمدی نژاد حتی سعی دارد با به کار بردن اصطلاحاتی چون «خس و خاشاک» داستان ترامپ را به احمدی نژاد نزدیک کند و معلوم نیست که آیا این کار را عمدا می کند یا اینکه فقط برای مطرح کردن دوباره احمدی نژاد سعی دارد از این روش برای احیای حیات سیاسی او استفاده کند!
 
شوخی های انتخاباتی
شوخی با انتخابات آمریکا و بخصوص شمارش آرا ، بخش اعظم واکنش های ایرانیان به این موضوع را شامل می شد. ساختن کلیپ های طنز و صداگذاری بر روی ویدیوهای سخنرانی ترامپ تنوع بسیار داشت و مورد استقبال هم قرار گرفت. یکی از زیباترین این کلیپ ها، استفاده از بخشی از سریال «نون .خ» بود که شمارش پول توسط بازیگران این سریال را به شمارش آرا در ایالت های مختلف آمریکا تشبیه کرده بود. بازنشر بسیار این کلیپ و شوخی جذاب آن باعث شد که حتی بازنشر آن به توئیت «رابرت دنیرو» بازیگر مشهور هالیوودی هم رسید.
عکس دیگری که از ترامپ با جمله «بچه ها حلالم کنید» (که عموما روی بیلبوردهای افراد متوفی در ایران دیده می شود) نیز از جمله شوخی هایی بود که بسیرا مورد استقبال قرار گرفت.
اما بیشترین بار طنز و شوخ طبعی مربوط به جملاتی بود که در خصوص این انتخابات و حواشی آن منتشر می شد که بعضی از آنها که قابل انتشار بود، عبارتند از:
« این چه وضع شمارش آراست؛ ما سال 88 این موقع کتک مون رو هم خورده بودیم.»
« سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که تاکسی های زرد رنگ مخصوص تحلیلی انتخابات آمریکا و تاکسی های سبز رنگ برای تحلیل تکنیکال بورس آماده خدمات رسانی به مردم می باشد.»
« در اهمیت اینکه انتخابات آمریکا اصلا برای ما مهم نیست، یکی این است که صدا و سیما 24 ساعته داره درباره عدم اهمیت این انتخابات صحبت میکنه! »
« تا دیروز بجنورد و بیرجند رو قاطی می‌کردین، الان برای من نوادا و پنسیلوانیا می‌کنید؟»
« به ساعات طلایی قطع اینترنت و sms  در آمریکا نزدیک می شویم.»
« یه لحظه هم فکرشو می کردید یه روزی دغدغه زندگی مون رای کارولینای شمالی باشه؟»
این شوخی ها به نظر می رسد بسیار بیشتر از اخبار و تحلیل های جدی می تواند وضعیت این روزهای جامعه، ناگفته های باقیمانده در دل مردم بعد از 11 سال و ... را برای آیندگان بازگو کند.
 
کد مطلب: 139377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *