۲
۰
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۰
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از وعده عملی نشده آذری جهرمی

عمارت مستوفی الممالک، به سوی ویرانی می رود+ تصاویر

عمارت مستوفی الممالک با قدمتی ۱۲۵ ساله که در سال ۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده رو  به ویرانی می رود و وعده وزیر ارتباطات برای مرمت آن نیز هنوز عملی نشده است.
عمارت مستوفی الممالک، به سوی ویرانی می رود+ تصاویر
عمارت مستوفی الممالک با قدمتی ۱۲۵ ساله که در سال ۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده رو  به ویرانی می رود و وعده وزیر ارتباطات برای مرمت آن نیز هنوز عملی نشده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آثار و بناهای تاریخی، نماد هویت، فرهنگ و تمدن هر قوم و سرزمینی است؛ مثل شناسنامه ای که بی آن هیچ می شود آدمی و انگار وجود ندارد. در همه‌جای دنیا پاسداشت میراث نیاکان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و می کوشند آنچه از گذشتگان مانده را حراست و مراقبت کنند تا بماند به یادگار برای آیندگان...
ایران ما هم سرزمینی پر از میراث ارزشمند هزاران سال تمدن است. پر از یادگار اقوامی که قبل از ما زیسته اند و طبیعتا باید نشانه های راهنمایی باشند که ره گم نکنیم، اما متاسفانه نگاهی به وضعیت آثار تاریخی در کشوری که مهد تمدن و فرهنگ است نشان می دهد آنان که متولی حفاظت و نگهداشت این میراث بوده اند کم فروشی کرده اند!
کم نیستند بناهای تاریخی ارزشمندی که یکی یکی نابود شده و یا در شرف ویرانی قرار دارند. گویا تاریخ و هویت ملی اولویت هیچ مسئولی در کشور ما‌ نیست و ای کاش میدانستند ملتی که هویت و تاریخش را از دست بدهد دیگر چیزی برای عرضه ندارد! شاید هم‌ تعمدی درکار است که ما بی هویت بمانیم و فرزندانمان به یاد نیاورند چه بودند و چه  شدند؟!
خانه های تاریخی بخشی از یادگار نیاکان ماست که از نوع معماری، سبک زندگی، علایق و سلایق صاحبان و ساکنان آنها خبر می دهد و علاقمندان و طرفداران بسیاری دارد.
در روزگار صنعت زده و پر از دود و دم امروزی بسیارند مردمی که با پناه بردن به عمق تاریخ و آثار تاریخی آرامش از دست رفته شان را لابه لای همین خشتهای قدیمی و گچ بری ها و کنگره های نماها و اتاقهای تو در تو جستجو می کنند...در همه شهرهای ایران هم مصادیق زیادی از این عمارتهای قدیمی وجود دارد که بسته به تعلق خاطر و احساس مسئولیت مسئولینش حفظ یا تخریب شده است.
 عمارت زیبای مستوفی الممالک در محله گلوبندک،  متعلق به میرزا حسن مستوفی الممالک یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ معاصر ایران است. او هم در دوره قاجار، صدر اعظم ناصرالدین شاه بود و هم در دوران پهلوی نخست وزیر بود و محبوبیت خاصی نزد رضا شاه داشت. اگر چه در دوره دوم مدت کوتاهی در مسند قدرت بود توانست خدمات با ارزشی مثل ایجاد تشکیلات نوین دادگستری و فراهم کردن مقدمات راه آهن سراسری ایران، را ارائه کند.
 عمارت مستوفی الممالک جایی است که گفته میشود اولین کابینه مشروطیت در آن تشکیل شده است و به همین دلیل به آن لقب خانه سیاسی تهران را داده اند. این خانه فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است، گاه محل کابینه بوده و گاه خانه ی دولتمردان.
این عمارت که قدمتی ۱۲۵ ساله دارد در سال ۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پس از انقلاب این عمارت به اداره پست فروخته شد و در حال حاضر در تملک وزارت ارتباطات  قرار دارد که متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی و مرمت در حال تخریب و نابودی است.
این بنای تاریخی لوکیشن فیلم‌های متعددی از جمله سلطان صاحبقران، عروسی خوبان، دلشدگان، شهرزاد و خوب بد جلف بوده است. اکنون این خانه به صورت نیمه‌متروک درآمده و قرار بر مرمت آن است. تالار پروانهٔ این خانه از نمونه‌های کم‌نظیر در تهران است.
معماری عمارت به شیوه ی فرانسوی بوده و بر اساس طرحی از خانه های پاریس ساخته شده است. عمارت تاریخی مستوفی الممالک در چهارراه گلوبندک، خیابان بادامچی و گذر مستوفی قرار دارد.
پس از انتشار عکسها و خبرهایی در فضای مجازی از شرایط نامناسب این خانه و لزوم مرمت آن ، آذری جهرمی وزیر ارتباطات در سال ۹۷ قول مرمت عمارت را مقابل خبرنگاران داد اما تاکنون این قول عملی نشده است.
این در حالی است که مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در سال ۹۸درباره وضعیت عمارت مستوفی الممالک گفت: تاکنون برای مرمت خانه مستوفی‌ الممالک ۳ مناقصه برگزار شده که در این ۳ مناقصه هیچ شرکتی حضور پیدا نکرده! البته او مشکلات اقتصادی و تورم را علت این عدم مشارکت عنوان کرده و از توافقنامه ای با شهرداری برای همکاری در زمینه مرمت این عمارت تاریخی سخن‌ گفته است. روی سخن ما با وزیر محترم ارتباطات است که آیا در ماههای پایانی خدمت خود قصد عملی کردن وعده ای را که ۳ سال پیش دادند ندارند؟!
 اگر ایشان از این عمارت بازدید کنند متوجه وضعیت وخیم بنا شده و تایید خواهند کرد که اگر به فوریت اقدامی در راستای بازسازی صورت نگیرد دیگر‌چشم هیچ علاقمندی به این عمارت زیبا نخواهد افتاد و همه زیبایی این بنا با خشت هایش در دل تاریخ مدفون خواهد شد...
گزارش: سمیرا قیاسی
 
کد مطلب: 149600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


هستی کریمی
Romania
امیدوارم اقای وزیر پاسخی درخور برای افکار عمومی داشته باشند و اقلا به این یک وعده قبل از پایان دوران کاری خود وفا کنند
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما

این عمارت جدّ پدری بنده است ولی تا بدین لحظه مرمّت نشده است.