۰
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۳
سخنان رئیس جمهور در مراسم تحلیف مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت

اولین پیام برای ادامه مذاکرات برجامی 

مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری روز پنج شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم پس از سخنرانی روسای قوای مقننه و قضاییه، سید ابراهیم رییسی برای پاسداری از اسلام، نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد.
اولین پیام برای ادامه مذاکرات برجامی 
 
مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری روز پنج شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم پس از سخنرانی روسای قوای مقننه و قضاییه، سید ابراهیم رییسی برای پاسداری از اسلام، نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد و رسما اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس‌جمهوری ایراد کرد، سخنانی که اگرچه حرف تازه ای نداشت اما می توان شاه بیت آن را این جمله رئیسی دانست که گفت «تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کنم» و به این ترتیب نشان داد که می داند عرصه مدیریت اجرایی، عرصه شعارهایی چون «تحریم نعمت است» نیست! 
برداشتن تحریم های علیه ایران، شرطی است که در مذاکرات اخیر برای آمریکا و متحدانش برای بازگشت ایران به برجام گذاشته شده است و به این ترتیب می توان سخنان رئیسی را سخنانی درباره احیای برجام دانست. وی البته در سومین مناظره تلویزیونی خود در ایام تبلیغات انتخابات برخلاف نظر بعضی هم طیفی ها و هوادارانش گفت: ما به برجام به‌عنوان قراردادی که مقام معظم رهبری آن را با 9 بند تأیید کردند و به‌عنوان تعهدی که دولت‌ها باید به تعهدات پایبند باشند، پایبند هستیم ولی شما نمی‌توانید برجام را اجرا کنید و یک دولت قدرتمند می‌تواند برجام را اجرا کند؛ اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است و شما وقتی جوجه‌کُشی و صف مرغ دارید، نمی‌توانید برجام را اجرا کنید.
وی در دومین مناظره زنده تلویزیونی در ایام تبلیغات انتخاباتی سال 1396 هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه راهکاری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت و چگونه از نقض حقوق ملت ایران توسط آمریکا و دولت‌های آمریکایی جلوگیری خواهید کرد؟ گفته بود: برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات به وجود آمده است و آنچه دولت در فرایندی که طی شده با تمام اشکلاتی که دارد و رسانه‌های گروهی هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند به وجود آمد ولی این یک سند ملی است و باید به آن احترام بگذاریم.
به این ترتیب می توان سخنان او را در مراسم تحلیف به نوعی تکرار همین سخنان دانست و اینکه وی به عنوان رئیس جمهور تمایل به حفظ و احیای برجام دارد؛ اگرچه روزنامه کیهان سعی دارد به دولت و مردم القا کند که دولت رئیسی تعلق‌ خاطری به برجام ندارد!
این روزنامه در سرمقاله خود در روز تحلیف سید ابراهیم رئیسی نوشت: «دشمنان می‌دانند که جمهوری اسلامی پس از شش سال تجربه تلخ، تعلق‌خاطری به برجام ندارد و برجام در مقابل روند پیشرفت ایران چه قدر دست و پاگیر بوده است. یا باید تعامل برابر را بپذیرند و تحریم‌ها را به شکل جدی و تضمین‌شده و قابل راستی‌آزمایی لغو کنند یا این که مرتکب خصومت و شیطنت شوند. دیگر نمی‌توانند گزینه دوم را ابزار مذاکره و امتیازطلبی جدید قرار دهند.»
به این ترتیب می توان گفت که اولین گام دولت رئیسی در مذاکرات بین المللی توجیه یا تمکین افرادی است که در سالهای اخیر دائما بر طبل مخالفت با برجام می کوبند و احتمالا از رئیسی هم توقع دارند که به طور کامل قید برجام و مذاکره بر سر آن را بزنند و این در حالی است که بسیاری از صاجب نظران اعتقاد دارند بدون ادامه مذاکرات و احیای برجام، مشکلات دولت تازه بسیار خواهد بود. عباس عبدی روزنامه نگار برجسته اصلاخ طلب در توئیتی در این باره نوشت: «اگر دولت و طرفدارانش گمان کنند بدون حل برجام می توانند حتی اندکی از قول های انتخاباتی را به سرانجاک برسانند، به نظرم خیلی از ماجرا پرت هستند. ولی اگر قول های خود را بدون حل برجام انجام دادند معلوم می شود ما خیلی پرت هستیم و باید معجزه در قرن 21 را باور کنیم.
محمدحسین روانبخش
کد مطلب: 154515
برچسب ها: رئیسی برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *