۰
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۸
از ژست خودکفایی تا کمبود سرم نمکی در اوج پنجم کرونا

وزارت بهداشت از تامین سرم هم عاجز است! 

یک منبع آگاه در سازمان غذا و دارو به «مردم سالاری آنلاین» گفت واردات سرم آغاز شده است
با شدت گرفتن اوج پنجم کرونا و افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها بحران‌های تازه‌تری گربیان کادر درمان و بیماران را گرفته است. در این میان کمبود سرم نمکی که یکی از اقلام مورد نیاز برای ادامه روند درمان است باعث تعجب مردم و همچنین انتقادهای صریح از ناتوانی وزارت بهداشت در مدیریت کرونا شده است و حالا اخباری از واردات سرم به گوش می‌رسد. 
وزارت بهداشت از تامین سرم هم عاجز است! 
 
با شدت گرفتن اوج پنجم کرونا و افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها بحران‌های تازه‌تری گربیان کادر درمان و بیماران را گرفته است. در این میان کمبود سرم نمکی که یکی از اقلام مورد نیاز برای ادامه روند درمان است باعث تعجب مردم و همچنین انتقادهای صریح از ناتوانی وزارت بهداشت در مدیریت کرونا شده است و حالا اخباری از واردات سرم به گوش می‌رسد. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در روزهای اخیر شدت ابتلای مردم به کرونا دلتا افزایش یافته است و ویدئوهای بسیاری از کادر درمان در بیمارستان‌ها درباره کمبود تخت، خستگی کادر درمان و کمبود تجهیزات در فضای مجازی منتشر شده که بسیاری از محتویات این ویدئوها هم از سوی مسئولان وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفته است.
یکی از این کمبودها که ظاهرا خنده‌دار، اما بسیار جدی است و در روند درمان بیماران کرونایی تاثیرگذار است، کمبود سرم نمکی است! سرم‌هایی که به گفته خود مسئولان وزارت بهداشت تولید آنها کاری ندارد ولی در تامین آن عاجز مانده‌اند و در مقابل بارها در بخش‌های خبری مختلف از تامین این نیاز مهم بیمارستان‌ها در اسرع وقت خبر داده‌اند!
در حال حاضر بسیاری از داروخانه‌ها نیز از نبود سرم گلایه دارند و می‌گویند که شرکت‌های سرم‌سازی در تولید و تامین آن عاجز مانده و نمی‌توانند جوابگوی نیاز بیماران باشند. این درحالی است که وزارت بهداشت مدعی است گام‌های بزرگی در خودکفایی اقلام دارویی و تجهیزات بهداشتی و درمانی برداشته است!
 
قول‌هایی که به عمل نمی‌رسند!
اوج‌گیری بیماری کووید19 در ایران باعث کمبود تخت، دارو و سرم تزریقی شده است که به گفته سازمان غذا و داروی ایران مشکل در خط تولید یک کارخانه این معضل را به وجود آورده است. در همین راستا فریبزر نواب، یک پزشک داروساز با انتشار توییتی خطاب به پزشکان نوشت: «همکاران پزشک وضعیت سرم‌های تزریقی به قدری خراب است که نوع نمکی را فقط به بیمارستان‌ها می‌دهیم چون آمپول رمدسیویر را با نمکی باید زد، بقیه سرم‌ها هم در حد یک کارتن سهم داروخانه‌ها می‌شود؛ تا عادی شدن وضعیت، در حد امکان سرم تجویز نکنید که باعث سرگردانی بیمار می‌شود.» این درحالی است که حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو روز 11 مرداد درباره گزارش‌های مردمی‌درباره کمبود سرم تزریقی در کشور به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «یکی از سرم‌سازان ما داشت خطوط تولیدش را اصلاح می‌کرد که قول داده‌اند که تا پایان ماه خطوطش را برگرداند و سایر سرم‌سازان هم قول داده‌اند که کمبود سرم این تولیدکننده را جبران کنند و ان‌شاءالله مشکلی نداریم.»
اظهارات محمدی نشان می‌دهد که هیچ برنامه مشخصی برای تولید و تامین سرم در کشور وجود ندارد؛ هیچ ذخیره دارویی هم برای این روزها دیده نشده که در شرایط حاضر که بستری روزانه فقط در تهران از مرز 10 هزار نفر گذشته است بتواند جوابگوی نیاز بیماران باشد! کشوری که دچار کمبود سرم شود و بیمارستان‌هایش پر باشند یعنی به بالاترین سطح بحران در حوزه سلامت رسیده است و چنین کشوری باید فورا از صلیب سرخ، سازمان جهانی بهداشت و دیگر کشورها درخواست کمک عاجل کند ولی وزارت بهداشت با توجه به سیاست‌های ضد سلامت عمومی‌ای که در پیش گرفته است نه تنها تاکنون چنین اقدامی‌نکرده است که برنامه ای هم در این راستا ندارد.
 
واردات سرم برای تامین کم کاری تولیدکنندگان
کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد به خبرگزاری فارس گفته بود: «کاهش نسبی تولید پیش‌بینی شده بود و از مدتی قبل تمهیداتی برای خرید و واردات سرم از کشورها انجام دادیم که متاسفانه با توجه به گرفتاری شدید کشور در همه‌گیری کووید-۱۹، از صدور این محموله‌ها ممانعت شد.»
حالا اما براساس اعلام سازمان غذا و داروی ایران به «مردم سالاری آنلاین» برای تامین نیاز سرم بیمارستان‌ها در چند روز اخیر واردات سرم آغاز شده است، اما اطلاعات دقیق از این واردات در دست نیست و صرفا به گفته مسئولان روابط عمومی این سازمان فعلا مشکل تا حدودی برطرف شده است. ضعف اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو که وظیفه تامین نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را برعهده گرفته، در این زمینه قابل تامل است.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 154578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *