۰
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۸
طرح تقسیم خوزستان در مجلس اعلام وصول شد

خوزستان یکپارچه مهمتر است یا ایجاد فرصت برای مناطق مختلف استان؟

برخی از نمایندگان خوزستان ادعا کردند که طراح این طرح می خواهد طرح را پس بگیرد!
روز گذشته در میان طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس، طرح « تشکیل استان خوزستان جنوبی» هم اعلام وصول شد.این طرح که توسط عده ای از نمایندگان شهرهای جنوبی استان خوزستان تهیه شده است پس از اعلام وصول بلافاصله با مخالفت عده ای دیگر از نمایندگان این استان مواجه شد!
خوزستان یکپارچه مهمتر است یا ایجاد فرصت برای مناطق مختلف استان؟
روز گذشته در میان طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس، طرح « تشکیل استان خوزستان جنوبی» هم اعلام وصول شد.این طرح که توسط عده ای از نمایندگان شهرهای جنوبی استان خوزستان تهیه شده است پس از اعلام وصول بلافاصله با مخالفت عده ای دیگر  از نمایندگان این استان مواجه شد!
سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس که یکی از مخالفان اصلی این طرح است بعد از اعلام وصول گفت: طرح تشکیل خوزستان جنوبی نه در کمیسیونی و نه در صحن علنی و نه در هیچ فراکسیونی، نه بررسی شده و نه تایید شده است.
حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات اعلام وصول طرح موسوم به تشکیل استان خوزستان جنوبی اظهار کرد: این طرحی است که سال گذشته، یکی از نمایندگان جنوب استان خوزستان به عنوان نظر شخصی خودش، ارائه داد. به هیچ وجه هم سایر نمایندگان خوزستان با این طرح همراهی نکردند.
اشاره حسینی به این موضوع بود که طرح ایجاد استان خوزستان جنوبی با مرکزیت آبادان سال گذشته توسط سید محمد مولوی نماینده آبادان پیشنهاد شد. در متن این طرح پیشنهادی استفاده بهینه از استعدادهای سرشار مادی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده جنوب غرب استان خوزستان که شامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامهرمز، آغاجاری و رامشیر است به عنوان علت پیشنهاد این طرح مطرح شده است.
سید کریم حسینی اضافه کرد: همان موقع هم به ایشان گفتیم که این طرح اصلا به صلاح نیست و طرح پخته‌ای نیست. اعلام وصول این طرح بنا بر این بوده که طرح‌هایی که توسط نمایندگان داده می‌شود در یک سیکل قرار می‌گیرند و توسط هیات رئیسه مجلس خوانده می‌شوند و این طرح نیز که یکشنبه خوانده شد از بابت این بود که در نوبت بوده است و به عنوان یک طرح عادی توسط هیات رئیسه خوانده شد.

وی افزود: بلافاصله ما با این همکارمان صحبت کردیم و به وی گفتیم که قرار بود این طرح ارائه نشود و ایشان نیز گفت که من این طرح را به عنوان یک طرح عادی داده‌ام.
حسینی در پاسخ به اینکه برای اعلام وصول یک طرح ۱۵ نماینده باید آن را امضا کرده باشند و آیا نمایندگان خوزستان بین امضاکنندگان طرح بوده‌اند یا خیر؟ تصریح کرد: نمایندگان خوزستان نبوده‌اند. دقیق نمی‌دانم کدام نمایندگان بوده‌اند و ظاهرا از استان خوزستان تنها همین یک نماینده بین امضاکنندگان این طرح بوده است. حداقل از شهرهایی که می‌خواست جزو این طرح بیاورد، من چند نفر از نمایندگان این شهرها را دیدم که گفتند ما امضا نکردیم.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به همین دلیل با این نماینده صحبت شد. برای خود ایشان هم غیرمنتظره بود که در این موقعیت و در وضعیتی که ما اکنون در حال بررسی وزرا هستیم، این طرح اعلام وصول شده است و خودش نیز ناراضی بود. قرار بر این شد که ایشان امروز نامه‌ای به هیات رئیسه بنویسد و طرح را پس بگیرد!
وی در خصوص پیامدهای مطرح شدن تقسیم خوزستان به دو استان، گفت: متاسفانه طرح‌هایی که از پختگی و منطق لازم برخوردار نیستند و ارائه می‌شوند، بازخورد خوبی نیز در جامعه نخواهند داشت. ما این دغدغه را داشتیم و سال گذشته هم به ایشان گفتیم که مطرح نشود.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: غالب نمایندگان استان خوزستان به هیچ وجه از این طرح نه حمایت می‌کنند و نه راضی به طرح شدن آن هستند. وقتی طرحی ارائه می‌شود فرآیند طولانی در پیش دارد که به تایید یا تصویب مجلس برسد. اولا مدت چند ماه طول می‌کشد تا به کمیسیون بیاید و ثانیا در خود کمیسیون ممکن است رای نیاورد چه برسد به اینکه در صحن علنی رای بیاورد.
همچنین مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏خوزستان پایتخت مقاومت و ایستادگی ایران متعلق به همه اقوام غیور و شریف خود و پاره تن ایران اسلامی است. خوزستان و خوزستانی‌های قهرمان، همیشه یکپارچه و همدل خواهند بود. نه به تفکیک خوزستان».
قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اعلام وصول طرح موسوم به تشکیل استان خوزستان جنوبی، اظهار کرد: من این طرح را امضا و تایید نکردم و اصلا مقتضیات ایجاد نمی‌کند که ما استان‌مان را به دو استان تقسیم کنیم. خوزستانی‌های غیور؛ بافت اجتماعی، فرهنگی و تاریخ مشترکی دارند و تعلقات مشترکی نسبت به یکدیگر دارند.
وی ادامه داد: ما نباید خوزستان را به دو استان تقسیم کنیم و خدایی نکرده احساس کنیم که دو استان هستیم. خوزستانی‌ها همیشه می‌گویند یکی هستیم. منافع، تاریخ و فرهنگ مشترک داریم. همه ما خانواده گسترده‌ای به نام خوزستان داریم و هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که خوزستانی که در طول تاریخ، منسجم و متحد بوده، خدایی نکرده تقسیم شود.
ساعدی با اشاره به دیگر علل مخالفت با این طرح، بیان کرد: نکته دیگر اینکه تبدیل خوزستان به دو استان کار آسانی نیست و بار سنگینی بر دوش دولت و نظام باقی می‌گذارد. من از مخالفان این طرح بودم و حالا هم از طراح این طرح درخواست کردیم که آن را پس بگیرد و جمع کند. من به دلایل متعدد صلاح نمی‌دانیم که خوزستان به دو استان تقسیم شود. ما می‌خواهیم همدلی، صمیمیت و فرهنگ مشترک را نسل به نسل حفظ کنیم. سعی بر این است که طراح، طرحش را پس بگیرد و طرح تقسیم خوزستان باقی نماند.
محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان هم با اشاره به مخالفت نمایندگان استان خوزستان با طرح تفکیک استان خوزستان، بیان کرد: نه تنها بنده بلکه تمام نمایندگان استان خوزستان با تفکیک این استان مخالف هستند به استثنای آقای مولوی نماینده آبادان که طراح این طرح می باشد.  طبق مذاکره ای که با آقای مولوی داشتیم قرار است طرح خود را پس بگیرند در غیر این صورت مجمع نمایندگان استان بیانیه ای در مخالفت با این طرح صادر خواهد کرد.
وی تصریح کرد:  نمی توان گفت که اصلا این طرح با چه هدفی مطرح شده است. حتی نمایندگان مرکز استان با این تفکیک مخالف هستند و تبعات خوبی برای استان خوزستان ندارد. ظرفیت پذیرش این طرح در استان وجود ندارد و ما با آن مخالفت خواهیم کرد.
پیشتر احمد نژاد نماینده مردم خرمشهر در خصوص طرح استان خوزستان جنوبی گفته بود: طرح خوزستان جنوبی بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه مطرح شد و از نظر اقتصادی و امنیتی توجه پذیر است.
وی درباره تقسیم استان خوزستان و تشکیل استان خوزستان جنوبی اظهار کرده بود: تقسیم استان بزرگ خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی فرصتی مناسبی برای توسعه تخصصی بخش‌های مختلف استان است که فرصتی برای رشد نداشته‌اند.
نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان خرمشهر و آبادان به همراه دیگر نمایندگان استان به طور جدی این طرح را پیگیری می‌کنند، توضیح داد: زیرا این اعتقاد وجود دارد که ظرفیت‌های بسیاری از مردم خرمشهر و آبادان در سال‌های گذشته مغفول مانده است که با اجرای این طرح از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود.
بر اساس طرح پیشنهادی برای تشکیل استان خوزستان جنوبی، دولت را مکلف شده بنا به بندهای قانونی مختلف با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، حذف دستگاه‌های موازی و چابک سازی تشکیلات نظام بدون افزایش پست‌های سازمانی موجود در استان، نسبت به تقسیم منابع و امکانات استان خوزستان بر مبنای تقسیمات جدید و متناسب با جمعیت اقدام کند.

محمدحسین یزدی
کد مطلب: 154805
برچسب ها: خوزستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *