۰
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹
مروری بر مشکلات جمع آوری شعب بانک رسالت برای سپرده گذاران

هر چه شعب بانک، کمتر؛ سود، بیشتر!   

بانک رسالت یکی از بانک های نسبتا جدید اما قدرتمند در اقتصاد ایران است که پیش تر خبر جمع آوری شعب فیزیکی خود را اعلام کرده بود؛ شاید این اتفاق خوبی باشد که هزینه های شعب در محاسبات مالی بانک ها حذف شود، اما آیا مشتریان این بانک خدمات مناسبی دریافت می کنند؟
هر چه شعب بانک، کمتر؛ سود، بیشتر!   
بانک رسالت یکی از بانک های نسبتا جدید اما قدرتمند در اقتصاد ایران است که پیش تر خبر جمع آوری شعب فیزیکی خود را اعلام کرده بود؛ شاید این اتفاق خوبی باشد که هزینه های شعب در محاسبات مالی بانک ها حذف شود، اما آیا مشتریان این بانک خدمات مناسبی دریافت می کنند؟
محمد حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در تیرماه سال گذشته ضمن اعلام دیجیتالی شدن تمام خدمات این بانک و حذف شعب فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۰، گفته بود «استقبال مردم از سپرده گذاری در بانک قرض الحسنه رسالت بالاست تا جایی که این بانک توانسته است رتبه هفتم را در بین بانک های کشور از حیث تعداد تراکنش به خود اختصاص دهد و حجم بالای مشتریان و حضور پر ازدحام آنها در شعب بانک برای دریافت وام یا انجام امور بانکی، باعث شده تا بانک قرض الحسنه رسالت وادار به حذف شعب فیزیکی و خدمات دهی به صورت غیرحضوری شود.»
اگرچه این اتفاق خوبی برای بانکها است که سرمایه های کمتری را برای پرداخت اجاره بهای شعب تقبل کنند، اما حالا مشکلات بیشتری برای مشتریان این بانک ایجاد شده است. این مشکلات به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت های لازم برای جاری شدن خدمات آنلاین است که به دلیل پهنای باند پایین و البته عدم توانایی سیستم های بانکی در هندل کردن خدمات مورد نیاز مشتریان ایجاد می شود و با اختلال در فعالیت های روزانه مردم نارضایتی را از سیستم بانکی افزایش می دهد.
با توجه به اصرار بانک رسالت برای جمع آوری شعب و ارائه خدمات الکترونیکی این انتظار وجود داشت که خدمات آنلاین بانکی به سرعت و با اختلال کمتری صورت بگیرد ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این هدف، لااقل در مورد نیازهای فوری مشتریان، محقق نشده است! 
یکی از مشتریان این بانک به «مردم سالاری آنلاین» درباره مشکلاتی که این روزها در رابطه با افتتاح حساب و دریافت کارت عابر داشته گفت: «برای دریافت حقوق ناچار به افتتاح حساب در بانک رسالت شدم، دوهفته پس از آنکه کارت عابر بانک من صادر شد، با وجود اعلام صدور از سوی سامانه الکترونیکی بانک و برداشت هزینه کارت از حسابم، به دستم نرسید. پس از پیگیری های تلفنی فراوان به من گفتند کارت به شما تحویل داده شده درحالیکه اصلا کارت به دستم نرسیده بود! با سه شماره تماس بانک رسالت تماس گرفتم که یکی از آنها این پاسخ را داد و مرا به شماره ای دیگر و آن هم به شماره ای دیگر حواله داد و در انتها دوباره به همان شماره ای رسیدم که شماره دیگری را به من داده بود تا از آن طریق پیگیری کنم! ناچار به یکی از دفاتر خدمات بانک رسالت که داخل یک ساختمان مسکونی و بسیار کوچک بود مراجعه کردم و نتیجه ای نگرفتم» او ادامه داد: «به هر حال با اعتراض به این موضوع یکی از کارمندان در این دفتر گفت که کار زیادی از دست آنها برنمی آید و باید به دفتر مرکزی مراجعه کنم، در آنجا هم کسی کمکی برای پیدا شدن کارت عابر صادر شده نکرد و تنها راهنمایی به من این بود که دوباره از سیستم درخواست کارت کنم! حالا من که به حقوقم نیاز دارم علاوه بر دو هفته معطلی، مدت دیگری ه مباید منتظر بمانم تا کارتی که مدعی شده بودند تحویل گرفته ام به دستم برسد درحالیکه اگر این بانک چند شعبه داشت می توانستم ساده ترین کار را که صدور و دریافت کارت بانکی است در همان روز انجام دهم!»
شواهد حاکی از آن است که دفاتری که جای شعب بانک رسالت را گرفته به داخل اماکن مسکونی هم رفته است؛ یعنی برخی از این واحدها در آپارتمان های مسکونی قرار دارند و به حد زیادی از حجم کارمندان و همچنین فعالیت های آنها کاسته شده است و این دفاتر نیز تحت عنوان دفاتر همیاری اجتماعی – و نه دفاتر بانکی – فعالیت می کنند.
یکی دیگر از مشتریان این بانک به خبرنگار ما می گوید: «وقتی کارت بانکی بسوزد یا مفقود شود یا دچار مشکل شود، در بانکهای دیگر میتوانید به شعب مراجعه کرده و ظرف مدت کوتاهی کارت بانکی جدید بگیرید اما در مورد بانک رسالت، این امر منوط به ثبت سیستمی و انتظار برای ارسال از طریق پست است که به هر حال چند روز طول می کشد. درحالیکه ممکن است در آن زمان نیاز به دریافت پول از حساب خود داشته باشید.»
اقدام بانک رسالت در جمع آوری شعب به نظر عجولانه می رشد و صرفا با هدف صرفه جویی مالی حاصل از جمع آوری شعب و سود بیشتر صورت گرفته چراکه مشکلاتی را در پی داشته که بعضا مربوط به همین بانک و همچنین مربوط به زیرساختهای اینترنتی در کشور است.این در حالیست این بانک میزبان حساب چند شرکت و ارگان بزرگ دولتی و غیردولتی است که گردش مالی بسیار زیادی را برای این بانک رقم می زند.

به همین دلیل هم انتظار می رفت حداقل در شهرهای بزرگی نظیر تهران یا مراکز مهم استانها با وسعت و جمعیت بالا چند شعبه در مناطق مختلف باقی می ماند تا امور مشتریان انجام شود و در موارد ضروری، به جز تماس تلفنی و ارتباط اینترنتی امکان تعامل با بانک وجود داشته باشد. اما گویا این موارد چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هرچند مردم سالاری آنلاین آمادگی دارد توضیحات بانک رسالت را نیز منتشر کند تا مخاطبان بدانند سود حاصل از جمع آوری شعب این بانک تا چه حد برای تقویت زیرساختهای بانکداری الکترونیک هزینه شده و چه پیامدهایی داشته است؟
گزارش: مانی هدایت
کد مطلب: 158873
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *