۰
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۹
مروری بر وعده های عجیب علیرضا زاکانی

وعده های بزرگ یک کاندیدای پوششی که شهردار شد!

علیرضا زاکانی روز شنبه باز هم وعده داد. وعده های او آنقدر زیاد است که همه را باید به خاطر بسپاریم و در موعد مقرر از او نتیجه را مطالبه کنیم اما وعده جدید او غیرعملی ترین وعده او به نظر می رسد!
وعده های بزرگ یک کاندیدای پوششی که شهردار شد!

گروه سیاسی-خاطره میرزا: علیرضا زاکانی روز شنبه باز هم وعده داد. وعده های او آنقدر زیاد است که همه را باید به خاطر بسپاریم و در موعد مقرر از او نتیجه را مطالبه کنیم اما وعده جدید او غیرعملی ترین وعده او به نظر می رسد!
در تازه ترین وعده، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: طبق برنامه تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران تکمیل شود. علی رغم مشکل منابع مالی، با مدیریت قابلیت‌های داخل شهرداری باید بتوانیم طی ۴ سال خطوط مترو را تکمیل کنیم و به انتقال ۱۰ میلیون نفر از طریق مترو برسیم. با مشارکت مردم می‌شود کار ۲۰ ساله را ۴ ساله انجام داد.
زاکانی در حالی وعده داده متروی تهران که قرار بود در بیست سال انجام شود در چهار سال انجام می شود که همین حالا متروی تهران با مشکلات بیشماری دست به گریبان است. علاوه بر نیمه کاره بودن برخی خطوط، مشکل اساسی در کمبود واگن و ازدحام مسافران در مترو است که انتقادات فراوانی ایجاد کرده است. تاکنون بیش از آنکه شاهد توسعه کیفی مترو و افزایش تعداد واگنها و بهبود خدمات رسانی به مسافران باشیم، شاهد توسععه کمی خطوط مترو بوده ایم و به نظر می رسد زاکانی، شهردار تهران، بیش از شهرداران گذشته تهران پای به این وادی گذاشته است! البته این نخستین وعده مهم زاکانی در مسئولیت شهرداری تهران نیست.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران چهارشنبه گذشته از وعده شهردار تهران برای تخصیص منابع مالی عاجل به مترو خبر داد. منابعی که البته هنوز منبعی برای آن مشخص نشده و در شورای شهر هم تصویب نشده است! اما مترو تنها محور وعده های زاکانی نیست. زاکانی که با تحصیلات غیرمرتبط و بر خلاف قانون، با تایید وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی، مزد پوششی بودن خود در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را دریافت کرده، به دلیل ناآشنایی با مدیریت شهری، وعده های متعددی داده که تحقق آنها بعید به نظر می رسد.
شهردار تهران اواخر آذرماه در جمع نخبگان منطقه ۱۷ تهران گفت: در حال بررسی و برنامه ریزی برای احداث بوستان های ویژه مادر و کودک در هر محله تهران و ساخت مسکن زوج های جوان هستیم. البته او توضیح نداده که چگونه در هر محله تهران، یک بوستان ویژه مادر و کودک ساخته می شود! بر اساس آمار، شهر تهران حدود چهارصد محله دارد و حالا باید بررسی کرد آیا می توان چهارصد بوستان مادر و کودک در تهران ساخت؟!
وعده ساخت مسکن برای زوجهای جوان نیز از دیگر وعده های عجیب شهردار تهران است؛ موضوعی که ارتباطی با شرح وظایف شهرداری ندارد و مشخص نیست چرا این وعده را مطرح کرده است!
البته سابقه وعده های زاکانی در قامت شهردار تهران، به مردادماه امسال برمی گردد که برنامه خود را برای شهرداری به اعضای شورای شهر ارائه داد. او ۲۴ وعده مکتوب ارائه داده بود که «کاهش فاصله قیمت املاک شمال و جنوب شهر» و «به‌روزرسانی حداقل ارزش املاک در محاسبات عوارض» در کنار «اخذ بهای واقعی از خدمات شهری» از جمله این وعده ها بود! این که کاهش فاصله قیمت املاک شمال و جنوب شهر تهران چگونه توسط شهرداری تهران امکانپدیر می شود، از جمله پرسشهای بی پاسخ است! «پایان دادن به نابرابری در سطح شهر تهران» هم از دیگر وعده های عجیب شهردار تهران بود! «شناسایی بستر فساد در شهرداری ظرف 6 ماه و حل آن ظرف یک‌سال» یکی دیگر از وعده های زاکانی بود که بهمن ماه باید نتیجه آن را به اطلاع عموم برساند. یک سری کلی گویی نیز در برنامه های زاکانی بود که نشانه علاقه وافر او به وعده های بزرگ است؛ از جمله شفافیت فراگیر!
شهردار تهران در روز کسب رای اعتماد از شورای شهر، وعده داد شهروندان را از «ترافیک و آلودگی» نجات می‌دهد و «دوقطبی خدمات بین شمال و جنوب» را از بین می‌برد. این دو ابرچالش قرار بود با «واقعی‌سازی هزینه استفاده از خودرو» و «شارژ شهری کارآمد» برطرف شود، اما هنوز حتی یک گام برای رفع این مشکلات برداشته نشده است. در واقع تا امروز با وجود نیاز تهران به حل فوری ابرچالش آلودگی، ترافیک، ازدحام در مترو، ملاکی در شهر، کسری بودجه شهرداری و دو قطبی در شهر، هیچ‌‌‌کدام از اهرم‌‌‌های نجاتی که شهردار تهران در وعده‌‌‌های خود به آنها اشاره کرده بود، به کار نیفتاده است.
البته سابقه زاکانی در وعده دادن، به پیش از دوره شهرداری او برمی گردد؛ زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری شده بود و در قامت یک کاندیدا هم وعده های جذاب فراوانی داد! از وعده هایی عجیب همچون «معرفی بیش از ۱۰۰ نفر برای کمک به ستون فقرات دولت» گرفته تا وعده های بزرگ و شیرینی همچون «هر خانوار ایرانی باید یک مسکن داشته باشد» تا وعده های کلی که نه تنها در مدت کوتاه شدنی نیست بلکه هیچ شاخصی هم برای اندازه گیری آن وجود ندارد! مانند «تحقق عدالت، خلق ثروت و توزیع مناسب آن در جامعه» و «رفع وابستگی اقتصادی کشور». او در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بود که می‌دانیم اگر کجا دست بگذاریم بخش عمده مشکلات صنعت و کشاورزی حل خواهد شد!
حالا کاندیدای پوششی انتخابات ریاست جمهوری که وعده های بزرگی ، هم در آن دوران و هم در زمان انتصاب به عنوان شهردار تهران سر داده، باید وعده های خود برای پایتخت را عملیاتی کند. وعده هایی که بزرگ است و بعضا نشدنی؛ اما در برنامه های مکتوب او ارائه شده و حالا که پنج ماه از آن سپری می شود نه تنها گام ملموسی در جهت تحقق آن وعده ها برداشته نشده، بلکه وعده های تازه ای همچون ساخت مسکن برای زوجهای جوان یا تکمیل متروی تهران در چهار سال مطرح می شود. البته از شهرداری که با ابهامات قانونی و با وجود نامرتبط بودن مدرک تحصیلی شهردار پایتخت شده و حواشی انتصاب دامادش به عنوان مشاور را پشت سر گذاشته، نمی توان انتظار عملی شدن وعده های بزرگ و کلی و بعضا غیرکارشناسی را داشت.
 
 
کد مطلب: 159465
برچسب ها: علیرضا زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *