۰
جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۹
از ورود بدون استقبال به کرملین تا دیدار با پوتین در مکانی متفاوت

حواشی پررنگتر از متن سفر رئیسی به مسکو!

سفر سیدابراهیم رئیسی به مسکو پنجشنبه شب پایان یافت اما حواشی این سفر همچنان ادامه دارد. عدم استقبال از رئیسی هنگام ورود به کاخ کرملین و میز عجیب دیدار او و پوتین، از جمله مواردی بود که مورد توجه مردم در شبکه های اجتماعی قرار گرفت و انتقادات گسترده ای در پی داشت. 
حواشی پررنگتر از متن سفر رئیسی به مسکو!
سفر سیدابراهیم رئیسی به مسکو پنجشنبه شب پایان یافت اما حواشی این سفر همچنان ادامه دارد. عدم استقبال از رئیسی هنگام ورود به کاخ کرملین و میز عجیب دیدار او و پوتین، از جمله مواردی بود که مورد توجه مردم در شبکه های اجتماعی قرار گرفت و انتقادات گسترده ای در پی داشت. 
نخستین حاشیه، صبح چهارشنبه مطرح شد؛ زمانی که برای استقبال از رئیسی، وزیر انرژی روسیه به فرودگاه مسکو رفت. البته این انتقاد چندان درست نبود چراکه در سفر حسن روحانی به مسکو هم پوتین به فرودگاه نرفت و اصولا در هیچیک از استقبالهای رسمی، عموما رییس جمهوری کشور میزبان به استقبال میهمان نمی روند. در سفرهای پوتین به ایران نیز این اتفاق رخ نداده و همانگونه که بهمن حسین‌پور، معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری گفته: در طول این سال‌ها نیز هر زمانی که پوتین به ایران آمده نیز یکی از وزرای کابینه به استقبال وی در فرودگاه مهرآباد رفتند به عنوان مثال در سال  ۱۳۹۴ محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶ محمود کرباسیان وزیر وقت  اقتصاد و در سال ۱۳۹۷ رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو به استقبال رئیس جمهور روسیه رفتند.
هرچند نوع تشریفات در فرودگاه برای استقبال از روحانی متفاوت از نوع تشریفات برای سفر رئیسی به مسکو بود اما می شد از کنار این حاشیه عبور کرد. تا اینکه تصاویر ورود ابراهیم رئیسی به کاخ کرملین منتشر شد. در سفر حسن روحانی به کرملین که فروردین 96 انجام شده بود پوتین به استقبال از روحانی آمده بود اما رئیسی بدون هیچ استقبالی وارد کاخ کرملین شد. این موضوع، یادآوری سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو بود که نه تنها هیچ استقبالی از او به عمل نیامد، بلکه پوتین نیز با او دیدار نکرد. 
حواشی سفر رئیسی به مسکو به همین حد منحصر نماند و چهارشنبه شب که تصاویر دیدار پوتین و رئیسی منتشر شد، شگفتی بیشتری ایجاد کرد. این دیدار در یک میز غیرمعمول و بزرگ، و با فاصله زیاد دو رئیس جمهور از یکدیگر و در حالیکه خبری از پرچم دو کشور هم نبود انجام گرفت؛ گویی یک دیدار غیررسمی در حال انجام است. کاربران شبکه های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن تصاویر دیدار روحانی و پوتین و همچنین سایر دیدارهای مقامات عالیرتبه کشورها با پوتین که همگی در مکانی متفاوت از دیدار با رئیسی و همراه با پرچم دو کشور صورت می گرفت، این موضوع را به باد انتقاد گرفتند. در این میان حامیان دولت، فاصله زیاد رئیسی و پوتین و دیدار در مکانی متفاوت را به رعایت پروتکل های کرونایی نسبت دادند اما مروری بر تصاویر سایر دیدارهای پوتین در دوران کرونا از جمله دیدار او با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در تابستان امسال نشان می دهد حتی در دوران کرونا هم تشریفات عادی دیدارها رعایت شده است. البته نهاد ریاست جهوری درباره این حواشی سکوت کرده و تا عصر جمعه واکنشی رسمی نسبت به این انتقادات نداشت. 

اما از دیگر حواشی سفر رئیسی به مسکو، نمازخواندن او در کاخ کرملین بود که مورد توجه «راویل عین الدین» رییس شورای مفتیان روسیه قرار گرفت. او در دیدار رئیسی گفت: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.
رئیسی علاوه بر دیدار با پوتین که چهارشنبه برگزار شد، برنامه های دیگری هم در روسیه داشت. او در دیدار با فعالان اقتصادی و تجار روسیه مواضع روسای جمهور دو کشور را نزدیک و دارای اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است. وی با اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار داشت: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال شود و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.
پیش از سخنان رئیس جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند. از جمله «سرگئی تومانوف»، مدیر اجرایی گاز پروم اینترنشنال گفت: ما درباره توسعه ۴ میدان گازی با ایران در حال همکاری هستیم و مشکل، مارکتینگ گاز در ایران است و ایده اصلی ما ایجاد شرکت مشترک است. «سرگئی گورکوف»، مدیرعامل شرکت روس گیولوگیا هم در زمینه افزایش مبادلات اقتصادی با ایران، گفت: ما در دریای خزر و خلیج فارس تجربه کاری داریم و تجربیات خوبی نیز در حوزه تامین آب آشامیدنی داریم که می‌تواند به همکاری مشترک منجر شود.

رییس جمهور در سخنرانی در مجلس دوما نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ی جهانی متمدن» است.
رئیسی در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو هم با بیان اینکه اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم، گفت: از نخبگان دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند و الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» ارایه دهند.

دیدار پوتین و مرکل در مسکو در مرداد 1400



استقبال پوتین از روحانی.فروردین 96



دیدار پوتین و روحانی در کرملین
کد مطلب: 160383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *