۰
شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰
کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد

مرگ زودرس وعده افزایش یارانه ها!

مهمترین اقدام محسن رضایی در شش ماهی که عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور را دارد وعده ای بود که به عنوان «خبر خوش آذرماه» اعلام کرد.
مرگ زودرس وعده افزایش یارانه ها!
گروه سیاسی – محمدحسین یزدی: مهمترین اقدام محسن رضایی در شش ماهی که عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور را دارد وعده ای بود که به عنوان «خبر خوش آذرماه» اعلام کرد. در ابتدا اگرچه ماهیت این وعده معلوم نبود اما در روزهای پایانی آذرماه ، وی اعلام کرد که خبر خوش آذرماه مربوط به «افزایش یارانه نقدی» است ولی از دی ماه پرداخت می شود. رضایی در آن زمان اعلام کرد:  طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه‌ها را برای سال آینده دوبرابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تأکید کرد که افزایش یارانه‌ها برای سه ماه باقی‌مانده سال نیز اعمال شود. مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که در سه ماه باقی‌مانده سال نیز یارانه‌ها را دوبرابر کنند و اگر این طرح به‌خوبی انجام شود هر خانوار 4نفره 800 هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.
اما بلافاصله این وعده معاون اقتصادی رئیس جمهور با اما و اگر روبرو شد. از سویی رئیس جمهور اعلام کرد که مصوبات و تصمیم های اقتصادی از سوی سخنگوی دولت اعلام می شود و از سوی دیگر سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که یارانه افزایش می یابد اما نه از دی! به این ترتیب به نظر می رسید که «خبر خوش آذرماه» احتمالا از بهمن ماه اجرایی می شود؛ اما جالا مشخص شده که در بهمن ماه هم خبری از این خبر خوش نیست! بر اساس اعلام مسئولان در رابطه با پرداخت یارانه جدید، قرار بود مبلغی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان برای یارانه بگیران معیشتی در نظر گرفته شده است که حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر خواهد گرفت.
روز شنبه مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی (بهمن ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز یکشنبه (۱۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و با توجه به اینکه وی هیچ اشاره ای به افزایش یارانه ها در این واریزی نکرد، برای همه مسجل شد که هنوز تا رسیدن به خبر خوش آذرماه فاصله داریم!
اما ضربه موثرتر را به این وعده، خبر مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی زد! در پیش بینی های صورت گرفته عنوان شده بود که پرداخت یارانه نقدی جدید در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از این محل تامین شود. در هفته های پس از ارسال لایحه بودجه 1401 به مجلس، موضوع حذف ترجیحی یکی از موضوعاتی بود که دولت و مجلس درباره آن توافق نداشتند و به قول یکی از روزنامه نگاران، در حالی که هم دولت و هم مجلس به لزوم حذف ارز ترجیحی رسیده اند اما هیچ کس نمی خواهد مسئولیت حذف آن و تبعات ناشی از آن را بپذیرد و دولت و مجلس سعی دارند مسئولیت حذف آن را به گردن هم بیندازند. جالب اینجاست که در آبان ماه دولت لایحه ای برای حذف بی سر و صدا و چراغ خاموش این لایحه به مجلس فرستاد ولی مجلس با فوریت آن مخالفت کرد و حتی بعضی مخالفان آن لایحه عنوان کردند که حذف ارز 4200 تومانی اصلا لایجه نمی خواهد و مجلس قبلا دولت را موظف به این کار کرده است! با این حال دولت یکبار دیگر این موضوع را در لایجه بودجه گنجاند و کمیسیون تلفیق هم با آن مخالفت کرد!
 
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق روز شنبه در توضیح نشست عصر این کمیسیون گفت: با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شود.
به این ترتیب، با توجه به اینکه تصمیم کمیسیون تلفیق می تواند رای مجلس در این خصوص تلقی شود، ظاهرا داستان تصمیم دولت برای افزایش یارانه نقدی که محسن رضایی بیش از همه عجله برای اعلام آن داشت نه تنها به بهمن ماه نمی رسد بلکه فعلا به فراموشی سپرده خواهد شد! شاید به همین خاطر است که محسن رضایی در همین روز سراغ وعده جدید رفت و این بار «خبر خوش بورسی» داد! وی در توئیت تازه خود نوشت: « مصوبه 10 بندی حمایت از بورس که دو ماه پیش در ستاد اقتصادی دولت تصویب شده بود، مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد بندهایی از آن به مجلس ارسال و بقیه به وزرا ابلاغ شود. ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بورس مصمم و هماهنگ است.»
البته شاید بهتر بود معاون اقتصادی رئیس جمهور توضیح دهد که چرا مصوبه 10 بندی حمایت از بورس دو ماه خاک خورده و در این دو ماه سرمایه گذاران بورس بیش از 20 درصد سرمایه خود را از دست داده اند؟! اما همان طور که کسی حوصله پرسیدن درباره «خبر خوش آذرماه» از محسن رضایی را ندارد، در این خصوص هم چیزی از او پرسیده نمی شود؛ یعنی کمتر کسی به این گونه وعده های توئیتی محسن رضایی دل خوش خواهد کرد!
 
 
کد مطلب: 160676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *