۰
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۸
برنامه روسیه برای حمله نهایی آماده می‌شود

کاروان 64 کیلومتری ارتش سرخ در راه کی‌یف

مسکو ساختار عملیاتی ارتش روسیه در جنگ اوکراین را تغییر داده است
مخمصه اوکراین همچنان تیتر یک رسانه های جهان است. دیروز ، برای ششمین روز متوالی اوکراین زیر آتش روسیه بود.
کاروان 64 کیلومتری ارتش سرخ در راه کی‌یف
گروه بین‌الملل – علی ودایع : مخمصه اوکراین همچنان تیتر یک رسانه های جهان است. دیروز ، برای ششمین روز متوالی اوکراین زیر آتش روسیه بود. سی ان ان بامداد سه شنبه به وقت تهران گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد؛ طول کاروان‌ نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین به ۶۴ کیلومتر می‌رسد.
کاخ سفید اعلام کرد که از نزدیک کاروان نظامی روسیه را زیر نظر دارد و تصاویر ماهواره ای جدید منتشر شده توسط Maxar، نشان می دهد که نیروهای روسیه به حومه کی‌یف رسیده اند. تحلیلگران جنگ می‌گویند که روس‌ها روند حمله خود را کُند کرده‌اند زیرا مسکو پس از «برنامه‌ریزی و اجرای ضعیف» بر اساس محاسبات اشتباه در مورد توانایی اوکراینی‌ها برای مقاومت، دوباره گروه‌بندی می‌شود.
وزارت دفاع روسیه به ساکنان کی‌یف در خصوص قصد خود برای حمله با سلاح‌های بسیار دقیق به تأسیسات امنیتی این شهر هشدار داد. مسکو همچنین از ساکنان مناطقی در کی‌یف که نزدیک به ساختمان‌های مربوط به سازمان اطلاعات اوکراین زندگی می‌کنند خواست، این مناطق را تخلیه کنند.
گفته می‌شود که "مرحله اصلی" بعدی حمله روسیه احتمالاً امروز (چهارشنبه) آغاز و طی سه روز آینده اجرا خواهد شد. بنا به گزارش‌های رسیده ، در کی‌یف، فعالیت روسیه "محدود" باقی مانده است و سربازان خارج از پایتخت منتظر رسیدن نیروهای کمکی هستند.
موسسه مطالعه جنگ می‌گوید اگر مسکو «قدرت رزمی کافی» را ارسال کند، «به احتمال زیاد اوکراین نمی‌تواند از محاصره یا محاصره کی‌یف توسط نیروهای روسیه جلوگیری کند». با این حال، این گزارش می‌افزاید که اوکراین احتمالاً می‌تواند تلاش‌های روسیه برای تصرف پایتخت را «بسیار پرهزینه و احتمالاً ناموفق» کند.
سخنگوی پنتاگون در جریان یک جلسه توجیهی اعلام کرد که ارتش روسیه در اطراف پایتخت اوکراین هستند و ما شاهد حرکت آن‌ها برای ورود به شهر هستیم. «جان کربی»  با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای مشاهده شده از حرکت کاروان روسی به سمت کی یف گفت:  به نظر می‌رسد که تنها بخشی از آنها در حال ادامه حرکت به سوی پایتخت هستند.
از خارکف هم خبر می‌رسد که نیروهای روسی با ادامه حملات اکنون از سلاح‌های توپخانه‌ای و موشکی استفاده می‌کنند. طبق این گزارش، این امر تلفات غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت‌ها را «به طرز چشمگیری افزایش» داده است. دفاع اوکراین در اطراف دومین شهر بزرگ این کشور «مصمم» باقی مانده است، «اما مشخص نیست اگر روسیه حملات را ادامه دهد یا افزایش دهد، مدافعان اوکراینی تا چه زمانی می‌توانند دوام بیاورند.
 
تلفات اوکراین و روسیه به روایت دشمن
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که نیروی هوافضای روسیه 6 ستون زرهی ارتش اوکراین شامل ۳۱۱ تانک را نابود کرده است. وی افزود: در جریان عملیات نظامی نیروهای روسیه در اوکراین ۴۲ فروند انواع هواپیما و بالگرد ارتش اوکراین نابود شده است.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۱۱۰۰ مرکز نظامی و زیرساخت های نظامی این کشور هدف قرار گرفته و نابود شده است. بنا به ادعای منابع روس ، نیروهای اوکراینی همچنین در این عملیات، ۵۱ آتشبار سنگین، ۱۴۷ عراده توپ و ۲۶۳ خودرو نظامی از دست داده اند.
در طرف مقابل هم اوکراین مدعی تلفات سنگین ارتش روسیه شده‌است. کی‌یف می گوید که 4500 «نیروی متجاوز روسیه» تاکنون کشته شده‌اند.
 
هشدار مسکو درباره کمک تسلیحاتی به کی‌یف
سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین در صفحه رسمی فیسبوکش اعلام کرد که بلغارستان، لهستان و اسلواکی، ۳ کشور عضو ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند. سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین نوشت:«اگر لازم باشد جنگنده ها می توانند در فرودگاه های لهستان مستقر شوند و خلبانان اوکراینی عملیات جنگی را از آنجا رهبری کنند.»
براساس اطلاعات ارتش اوکراین، این جنگنده‌ها از نوع میگ 29 و سوخو 14 است. جنگنده‌های میگ ۲۹، نوعی شکاری روسی هستند که از گذشته در اختیار کشورهای بلوک شرق بوده‌اند.
کشورهای اروپایی و آمریکا که تاکنون از راه هوایی و با استفاده از هواپیماها، محموله های تسلیحات را به اوکراین ارسال می کردند با ورود نیروهای روسیه به این کشور، به راه های زمینی برای انتقال تسلیحات به اوکراین متوسل شده اند.
برای این منظور کامیون ها، تسلیحات را از لهستان به اوکراین منتقل می کنند.  
جوسپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات ازجمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال می کند و ۵۰ میلیون یورو هم محموله هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می دهد.  
 اولاف شولتز صدراعظم آلمان هم روز شنبه اعلام کرد که برلین یکهزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا استینگر به اوکراین خواهد داد.
در طرف مقابل ، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه به اتحادیه اروپا و کشورهای حامی اوکراین هشدار داد درصورتی که ارسال محموله های تسلیحاتی به اوکراین ادامه بیابد، این محموله ها را نابود می کند.  
در گزارش رسانه روسی گفته شد کشورهای غربی بویژه آمریکا به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین ادامه می دهند تا از این راه، جنگ در این کشور از جمله سرکوب منطقه دونباس ادامه بیابد.
 وزارت دفاع روسیه تصریح کرده است، باتوجه به این‌که در منطقه دونباس مناقشه مسلحانه در سال‌های اخیر جریان داشت، ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی غیرقانونی محسوب می شود.
در میان تلاش برای رساندن تسلیحات به ارتش اوکراین ، ناتو رسما اعلام کرد به هیچ عنوان دنبال رویارویی نظامی با ارتش روسیه نیست. از سوی دیگر ، نخست وزیر بریتانیا نیز در تائید سخنان «دومینیک راب» معاون خود بار دیگر گفت:انگلیس نمی تواند منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعمال کند چرا که در این صورت مجبور به رویارویی با روسیه خواهد شد.
اظهارات معاون نخست وزیر بریتانیا پس از درخواست «ولودیمیر زلنسکی » از ناتو درباره ایجاد منطقه کامل پرواز ممنوع بر فراز اوکراین برای هواپیماها، بالگردها و موشک های روسی مطرح شد و بار دیگر از سوی بوریس جانسون تکرار شد.
«بوریس جانسون» تاکید کرد هدف قرار دادن هواپیماهای روسیه در منطقه پرواز ممنوع فرضی بر فراز اوکراین، به معنای درگیر شدن در جنگ با مسکو است.
 
بی‌سابقه ترین موج مهاجرت
فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ در زمان حاضر ۵۲۰ هزار پناهجو از اوکراین در کشورهای همسایه وجود دارد و این رقم هر ساعت در حال افزایش است.
این مقام ارشد سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که در ۴۰ سال سابقه کار در بحران های مهاجرتی به ندرت شاهد چنین مهاجرت سریع و باورنکردنی مردمی بوده است.
گراندی، که از طریق ویدئو کنفرانس از ژنو سوئیس در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می کرد، افزود: مهاجرت مردم از اوکراین مطمئناً بزرگترین مهاجرت در اروپا، از زمان جنگ‌های بالکان تاکنون است.
وی توضیح داد؛ بیش از ۲۸۰ هزار نفر از مردم اوکراین به لهستان، ۹۴ هزار نفر دیگر به مجارستان، نزدیک به ۴۰ هزار نفر به  مولداوی، ۳۴ هزار نفر به رومانی و ۳۰ هزار نفر به اسلواکی گریخته اند.
این مقام ارشد سازمان ملل در عین حال گفت: همچنین می دانیم که تعداد قابل توجهی به روسیه مهاجرت کرده اند.
 
کد مطلب: 161555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *