۰
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۰
«مقابله با 4 درصدی ها» اصالت داشت یا ماجرای «املاک نجومی»؟!

رسوایی خرید سیسمونی از استانبول برای رئیس مجلس

«هیچ چیز انسانی بی نقص نیست و جهان آنقدر آدم دارد که مخفی کردن غیرممکن باشد. همیشه یک نفر می ماند که داستان را بازگو کند»
رسوایی خرید سیسمونی از استانبول برای رئیس مجلس
گروه سیاسی – محمدحسین روانبخش: «هیچ چیز انسانی بی نقص نیست و جهان آنقدر آدم دارد که مخفی کردن غیرممکن باشد. همیشه یک نفر می ماند که داستان را بازگو کند»؛ این جملات را «هانا آرنت» درباره تلاش نازی ها برای مخفی کردن جنایات خود نوشته است، اما می توان در موضوعات کم اهمیت تر هم مصداق آن را دید. محمدباقر قالیباف که مدتها است تلاش می کند با تغییر نوع پوشش خود (از کت و شلوار سفیدی که در ثبت نام انتخابات 1384 پوشیده بود به لباس های خاکی و چفیه) و سر دادن شعار «مبارزه با 4 درصدی ها» و نمایش هایی مثل «انتشار لیست اموال»، از خود الگویی ساده زیستی بسازد و مسائلی چون «املاک نجومی» و «دستگیری قائم مقامش» که حول و حوش مدیریت وی در شهرداری تهران وجود دارد را به فراموشی بسپارد، هرگز فکر نمی کرد که یک اتفاق نشان دهد که تا چه اندازه دور از شعارهایش زندگی می کند!
وقتی سفر همسر، دختر و داماد قالیباف به استانبول؛ آن هم در ماه مبارک رمضان به خاطر اضافه باری که در بازگشت به تهران همراه داشتند، رسانه ای شد، معلوم شد که این افراد برای خرید «سیسمونی» به ترکیه رفته بودند. این خبر را اولین بار وحید اشتری فعال اصولگرا در توئیتر منتشر کرد. او روز سه شنبه نوشت: «چند تا از مسافران استانبول یک سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پروازهای ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده‌اند که امروز بخاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده‌اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین‌اند. ظاهرا خانواده آقای ‎قالیباف بوده‌اند. همسر ایشان سرکارخانم زهرا مشیر را شناخته‌اند. یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس‌شان و یا دختر و دامادشان بوده اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده‌اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند. از بعدازظهر تا حالا برای مطمئن شدن با بچه های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه امروز معراج از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است.زهرا مشیر، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد)‏۴. پیشاپیش قدم نوه نورسیده را خدمت آقای قالیباف تبریک عرض می‌کنم.»
این عبارت که «باور کنید نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولیدملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد » همه حرفی بود که این خبر را به بحرانی برای رئیس فعلی مجلس تبدیل می کرد. پس از آن در فضای مجازی بخشی از سخنان قالیباف در تبلیغات انتخاباتی سال 1396 در فضای مجازی منتشر شد که گفته بود: «وزیر آموزش و پرورش(دولت روحانی) می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود، هرگز.» انگار آن سخنان را قالیباف در آن مقطع تاریخی گفته بود تا پنج سال بعد، نشانه ای باشد از صداقت خود او!
با انتشار این مطلب، الیاس قالیباف، فرزند محمدباقر در صفحه اینستاگرام خود با تایید سفر اعضای خانواده‌اش به ترکیه نوشت: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌‌. آن ها برای خرید سیسمونی نرفته بودند و ناراستی ها و بزرگ نمایی هایی در متن های منتشر شده وجود دارد اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می شود همه تهمت هایی که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحیح جلوه دهد... بنده به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می کنم و آن ها هم حتما باید عذرخواهی نمایند.»
اما این توضیحات پسر قالیباف به هیچ وجه قانع کننده نبود. وی اولا از حضور مادر خویش در این سفر حرفی نزد. ثانیا ماجرای خرید سیمسونی را تکذیب کرد؛ انگار اگر نام خریدهای بسیار آنها را «سیسمونی» نگذاریم، دیگر داستان هیچ مشکلی ندارد! احتمالا وی با توجه به اینکه خرید سیسمونی در خانواده های ایرانی به عهده خانواده دختر است، سعی دارد پای مادر و پدر خویش را از این داستان بیرون بکشد و کمی از بار تلخی ماجرا کم کند. با این حال یکی از فعالان مجازی در پاسخ به وی نوشت: « یعنی با یک زن باردار برای هواخوری، آن هم وسط ماه رمضان رفته اند ترکیه و آنجا خیلی اتفاقی و از روی بیکاری رفته اند خرید سیسمونی؟ حتی در ماله کشی هم نالایق هستید، مثل مملکت داری تان».
عباس عبدی روزنامه نگار برجسته اصلاح طلب در این مورد نوشت: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است.»
احسان بداغی از فعالان فضای مجازی هم با اشاره به این ماجرا در توئیتی از مخاطبان خواست که این عبارات را یکبار دیگر مرور کنند: «حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی، اقلیت 4 درصدی، انتشار لیست اموال، مدیریت جهادی، فایل صوتی، املاک نجومی، عیسی شریفی، هلدینگ یاس و حمایت از پتروشیمی میانکاله».
 
کد مطلب: 162814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *