۰
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۱
پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام ارائه شد

احتمال اندک ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها در خبری فوری گزارش داد که پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران دیروز (سه‌شنبه) به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. گفته شده که احتمالا روز پنج‌شنبه رای‌گیری درباره این قطعنامه انجام خواهد شد.
احتمال اندک ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت
گروه سیاسی: خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها در خبری فوری گزارش داد که پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران دیروز (سه‌شنبه) به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. گفته شده که احتمالا روز پنج‌شنبه رای‌گیری درباره این قطعنامه انجام خواهد شد.
«استفانی لیختنشناین» خبرنگار نشریه فارن پالیسی در صفحه توییترش نوشت: متوجه شده‌ام چهارشنبه شب یا پنج‌شنبه صبح درباره [پیش‌نویس] قطعنامه ارائه شده به شورای حکام، توسط آمریکا و تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] رای‌گیری خواهد شد.
او افزود: لحن این پیش‌نویس ملایم است و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: شرکای غربی مذاکرات وین درباره[احیای] برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای بررسی و تصویب به شورای حکام ارائه داده‌اند. آن‌ها به دلایلی نامعلوم بر این باورند که یک قطعنامه بهترین راه برای پرداختن به مسائل پادمانی است. این بسیار جای تردید دارد.
تاکید آمریکا بر بازگشت دوجانبه
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طبق اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدعی شده بود، ایران مقادیر قابل توجهی از اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد و ممکن است تنها چند هفته از داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید یک بمب اتمی فاصله داشته باشد، آیا این همان بازه زمانی مد نظر دولت بایدن برای خارج شدن از مذاکرات وین در صورت عدم تلاشی از سوی ایران برای احیای توافق هسته‌ای است، گفت: ما اطلاعات مشترک زیادی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم. به آژانس اعتماد و اطمینان کامل داریم. ارزیابی‌ای که امروز (روز دوشنبه) از مدیرکل شنیدید تا حد زیادی با ارزیابی ما تطابق دارد. واقعیت این است که وقتی برجام اجرایی می‌شد، وقتی به طور کامل اجرا می‌شد، زمان گریز[هسته‌ای] حدود ۱۲ ماه بود. حدود یک سال بود. در طی دو سال اخیر، یا باید بگویم از مه ۲۰۱۸ که فکر می‌کنم سه-چهار سال است، این زمان گریز به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. حالا دیگر ما حرف چند ماه را نمی‌زنیم، متاسفانه حرف‌مان چند هفته یا کمتر است. پرایس افزود: بازه زمانی از سرگیری بالقوه پایبندی دوجانبه به برجام، مبتنی بر تقویم نیست. به هفته و ماه بستگی ندارد. این بازه مبتنی بر ارزیابی‌هایی است که مدام در حال پیش‌روی‌اند. این ارزیابی‌ها بر اساس هر اطلاعات مرتبطی به‌روز می‌شوند. تا زمانی هم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام در بردارنده مزایایی در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی باشد که وضع فعلی عاری از آن است، ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام خواهیم بود.
او با تکرار ادعاهای قبلی درباره زمان گریز در برنامه هسته‌ای‌ ایران، گفت: همان طور که گفتم، بازه زمانی‌ای که در حال حاضر داریم، بسیار کوتاه است. چشم‌انداز بازگشتی دوجانبه به پایبندی، اگر بتوانیم در مذاکرات برای انجام دادن آن موفق شویم، هنوز می‌تواند منجر به طولانی‌تر کردن قابل توجه زمان گریز شود. این یک علامت سوال بزرگ است. باید ببینیم در زمانی که پیش رو داریم، به کجا می‌رسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که به نظر می‌رسد آمریکا تا زمانی منتظر می‌ماند که ایران به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود، بیان کرد: ما منتظر چیزی نیستیم. هر روز با متحدان و شرکایمان در این باره تعامل و همکاری داریم. تکرار می‌کنم تا زمانی که منافع ملی آمریکا ایجاب کند، به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی خواهیم بود، اما به هر طریق، همان طور که قبلا گفته‌ام، رئیس جمهور بایدن تعهد دارد. او نسبت به این که ایران هیچ گاه در جایگاه دست‌یابی به یک سلاح اتمی قرار نگیرد، تعهدی راسخ دارد.
ذوق اسرائیل از روند شورای حکام
نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی این رژیم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا به ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش هشدار بدهد.
وی در این باره گفت: ما از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار داریم که هشداری آشکار به ایران درباره برنامه هسته‌ای‌ آن بدهد و مشخص کند که اگر به سیاست هسته‌ای خود ادامه دهد هزینه سنگینی خواهد پرداخت. این درخواست در حالی مطرح شده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی به سرزمین‌های اشغالی سفر و با نفتالی بنت دیدار کرده بود. مدیرکل آژانس روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده‌ای درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است.
وی در عین حال گفت: طبق روال قبلی و برای این که آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است، آژانس آماده است بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل دوباره همکاری کند. گروسی در نشست خبری خود پس از برگزاری این نشست نیز گفت که آنچه رخ داده است، نشان می‌دهد که ما و ایران به همکاری و شفاف‌سازی و توضیح درخصوص برخی امور نیاز داریم.
نشست فصلی شورای حکام آژانس روز دوشنبه در وین، مقر این سازمان آغاز شده است که ایران، اوکراین، موضوعات پادمانی، اجرای پادمان‌ها در کره شمالی و همکاری‌های فنی از موضوعات مورد اصلی در این دور از نشست خواهد بود.
خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.
بنا بر گزارش رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.
در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.
پاسخ‌های صریح ایران
علاوه بر این، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: پاسخ‌هایی که تاکنون به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی داده‌ایم، دقیق بوده است.
اسلامی گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده جدی برای «قانع کننده» توصیف کردن پاسخ‌های ما ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان ما و در راس آن‌ها اسرائیل استناد می‌کند. او افزود: قطعنامه‌ای که برخی در شورای حکام برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند اوضاع جدیدی را به وجود نخواهد آورد. آژانس باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هدف قرار دادن سایت‌های ما انتقاد نکرد و این یک پرسش بزرگ است. سلاح هسته ای در راهبرد ما جایی ندارد و چیزهایی که مطرح می شود تنها اتهامات مغرضانه است.
اسلامی بیان کرد: سهم ما از انرژی جهانی تنها ۳ درصد است و ۲۵درصد فعالیت بازرسان آژانس در خاک ما انجام می شود. تصمیم غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصد منوط به تصمیمات مسئولان مربوطه است. ما تصمیم غنی سازی اورانیوم را تنها برای تحریک کردن اتخاذ نمی کنیم. دستیابی آژانس به فیلم‌ها و ضبط ویدیویی منوط به سرنوشت توافق است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: ما بدون توجه به نتیجه توافق به فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته ای خود ادامه می دهیم. ما آماده پایبندی به توافق هسته ای هستیم به شرطی که طرف‌های دیگر به تمام بندهای توافق پایبند باشند.
کد مطلب: 165037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *