۰
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۰
چرا سامانه‌های اینترنتی شهرداری تهران قطع شد؟

کار، کار موساد است

چند روزی است که سامانه‌های مختلف اینترنتی شهرداری تهران دچار مشکل شده و دسترسی‌ها به آن قطع شده است. گویا از سامانه «تهران من» که مهمترین سامانه خدمات رسانی اینترنتی به مردم است چیزی نمانده و برای همین این روزها برای خرید طرح ترافیک یا مسائل مربوط به خودرو از این سامانه نمی‌توان استفاده کرد. همچنین سامانه‌های مدیریتی و ارتباطی مترو هم از دسترس خارج شده و در ساعاتی نیز حتی امکان خرید بلیت مترو برای مردم وجود نداشت.
کار، کار موساد است
گروه اجتماعی – فخری سادات مسچی: چند روزی است که سامانه‌های مختلف اینترنتی شهرداری تهران دچار مشکل شده و دسترسی‌ها به آن قطع شده است. گویا از سامانه «تهران من» که مهمترین سامانه خدمات رسانی اینترنتی به مردم است چیزی نمانده و برای همین این روزها برای خرید طرح ترافیک یا مسائل مربوط به خودرو از این سامانه نمی‌توان استفاده کرد. همچنین سامانه‌های مدیریتی و ارتباطی مترو هم از دسترس خارج شده و در ساعاتی نیز حتی امکان خرید بلیت مترو برای مردم وجود نداشت. این اتفاق پس از آن افتاد که در فضای مجازی این خبر منتشر شد که سامانه‌های شهرداری تهران هک شده است و صفحاتی توهین آمیز به جای آنها نمایش داده می‌شود. با این حال شهرداری تهران در ابتدا سعی کرد بدون هیچ توضیحی از کنار این موضوع بگذرد؛ اگر چه بعضی سایت‌های خبری اطلاع دادند که کلیه کامپیوترهای کارکنان شهرداری تهران به دستور مدیریت خاموش مانده تا مشکل رفع شود.
شهرداری تهران در واکنشی دیرهنگام اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در متن آن که از سوی روابط عمومی‌سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صادر شده، آمده بود که اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد. فرایند رفع این اختلال محدود، به‌سرعت به انجام رسید و درحال‌حاضر سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، موقتا از دسترس خارج شده است.
در این اطلاعیه نامی‌از هکر‌ها و انگیزه‌ هک کنندگان نیامده و گفته شده« ماهیت اخلالگران و شیوه‌ی فعالیت آن‌ها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.هادی محضرنیا، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهراننیز اعلام کرد: اتفاقی که روی داد، از نوع ساده‌ترین حملاتی بود که در فضای امنیتی سایبری صورت می‌گیرد. با توجه به گستردگی خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد، این مجموعه روزانه با حجم زیادی از حملات مواجه است و مرکز امنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران روزانه در حال رصد و مقابله با این حملات است. برعکس آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده، هیچ اتفاق مهمی‌در سطح خدمات‌رسانی به شهروندان صورت نگرفته و دوربین‌هایی که ادعا شده بود از کار افتاده‌اند، در حال نظارت و کنترل ترافیک شهر هستند و خدمات مختلف از جمله در مترو و اتوبوس به شهروندان داده می‌شود.وی ادعا کرد: همکاران من برای آنکه سطح امنیتی خدمات را ارتقا دهند و برای آنکه بررسی کنند آیا چیزی که ادعا شده واقعیت دارد یا خیر، ممکن است دقایقی از روز برخی خدمات را تعمدا قطع کرده باشند، ولی معنای آن این نیست که اخلال یا اختلالی در سطح خدمت‌رسانی به مردم صورت گرفته است؛ بنابراین همه خدمات جاری و ساری است و شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است. برنامه ما این است که همه سامانه‌هایی را که با آن‌ها درگیر هستیم و موظف به خدمت بر مبنای آن هستیم مجددا ارزیابی دقیق‌تر کنیم و سطوح امنیتی و کیفیت ابزار‌های امنیتی را ارتقا دهیم.
پس از آن احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، اولین عضو شورای شهر تهران پس از آنکه در 16 خرداد به سازمان فاوا رفت درخصوص جزئیات این حادثه اطلاعاتی به شهروندان نداد و فقط در خبر کوتاهی به رسانه‌ها گفت که از روز پنجشنبه که این مشکل ایجاد شده، تمامی‌همکاران در سازمان فاوا حضور دارند و برای رفع مشکل تمام همت خود را به کار بسته‌اند. همکاران ما در شهرداری تهران و سازمان فاوا در تلاش شبانه‌روزی هستند تا سامانه‌های شهرداری در دسترس قرار گیرد تا وقفه‌ای در خدمات‌رسانی به شهروندان ایجاد نشود. اما به نظر می‌رسد که به مرور مشخص شد که سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط فاوا از دسترس خارج نشده است و هک کنندگان، مشکلاتی برای این سامانه‌ها بوجود آورده اند، به نحوی که بازگشت سایت‌ها به حالت قبلی اش چندان آسان نیست و زمان زیادی را خواهد برد. بر همین اساس بود که شهرداری اعلام کرد از دوشنبه ۱۶ خرداد ماه لغایت چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱، شهروندانی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند، نیاز و الزامی‌به رزرو روزانه تردد در سامانه تهران من ندارند؛ چون اصولا امکان چنین کاری وجود ندارد!حالا پس از چند روز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران - او هم چند مدتی بیمار بود و در جلسات شورا شرکت نمی‌کرد – در جلسه این شورا عنوان کرده که هک شدن سیستم‌ها و همچنین حمله سایبری با برنامه موساد و منافقین و تمام ضد انقلاب‌ها صورت گرفته شده است.او همچنین عنوان کرد که بعد از 5 روز دوباره فعالیت‌های شهرداری از روز سه شنبه از سر گرفته می‌شود اما تا لحظه تنظیم خبر هنوز سامانه‌های اینترنتی شهرداری فعال نبود.
کد مطلب: 165038
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *