۰
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۰
پاس‌كاري جان بيماران بين دولتي‌ها

واردات زين اسب و غذاي سگ مهم تر از دارو

دعواي ارزي وزارت بهداشت و بانك مركزي بالا گرفت
انتقادات وزیر بهداشت نسبت به سیاستهای ارزی دولت شدت گرفته است
انتقادات وزیر بهداشت نسبت به سیاستهای ارزی دولت شدت گرفته است

باز هم پاس‌كاري مسئوليت بين مسئولان دولتي؛ اين بار جان بيماران نيازمند به داروست كه بين وزارت بهداشت و بانك مركزي رد و بدل مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، مدتي است كه بيماران با كمبود دارو به ويژه داروهاي خاص دست و پنجه نرم مي‌كنند. البته اين كمبود دامن بيشتر اقلام دارويي را گرفته است، حتي داروهاي تقويتي؛ داروخانه‌ها با ندارد يا اگر هم دارند به قيمت بالايي مي‌فروشند. خيلي‌ها فكر مي‌كردند كه كمبود دارو نتيجه تحريم است و صد البته تحريم‌ها تأثيرگذار هم بوده است، اما چيزي كه كمتر كسي فكر آن را مي‌كرد، بي‌مسئوليتي مسئولان براي حل اين مشكل بود. با كمبود روزافزون دارو مسئولان وزارت بهداشت توپ را به زمين بانك مركزي انداختند كه براي واردات دارو ارز اختصاص نمي‌دهند. چند روز پيش وزير بهداشت از تعلل بانک مرکزي در تامين ارز دارويي انتقاد كرده و گفته بود كه نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از راه هاي غير‌رسمي مي‌توانيم دور بزنيم، اما مشکل تخصيص ارز توسط بانک مرکزي در داخل کشور را نمي توانيم دور بزنيم.
خانم دستجردي اشاره كرده كه هم اکنون يک سوم ارز مورد نياز دارو تخصيص يافته است و اميدواريم دو سوم باقيمانده نيز تا پايان سال اختصاص يابد. مدتي پيشتر هم معاون داروی سازمان غذا و دارو گفته بود كه بسیاری از اقلام دارویی در گمرك انبار شده‌اند و براي ترخیص منتظر تخصیص ارز هستیم.
در مقابل اين انتقادها بانك مركزي واكنش نشان داد و به نقل از يك منبع اگاه اعلام كرده كه مباحث مطرح شده توسط وزارت بهداشت صحت ندارد و مانند سال‌هاي گذشته ارز براي واردات دارو تخصيص يافته، اما متوليان اين امر، بخش قابل توجهي از ارز تخصيصي براي دارو را صرف واردات لوازم آرايشي كرده‌اند. همچنين سخنگوی مرکز مبادلات ارزی بانك مركزي هم در تقويت موضع اين نهاد در برابر وزارت بهداشت از پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار ارز دارویی به نرخ مرجع از ابتدای سال تا ۲۲ آذر خبرداده و گفت كه رقم پرداختی به دارو و اقلام دارویی از ۱۵ آبان‌ تا ۲۲ آذر حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. وزارت بهداشت در مقابل بانك مركزي از خود دفاع كرده و خانم وزير ضمن تاييد تلويحي ورود لوازم آرايشي و بهداشتي توپ را به زمين اشخاص نامعلوم ديگري انداخت و گفت با وجود اینکه وزارت بهداشت مسئول اولویت‌بندی در خصوص ارز تجهیزات پزشکی و دارو است، اما متأسفانه اشخاص دیگری اولویت‌بندی را انجام می‌دهند. رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هم با انتقاد از ادعاي منبع ناشناس بانك مركزي، وزارت بهداشت را شاکی اصلی در اختصاص ارز مرجع برای کالاهای لوکس و آرایشی دانست و گفت كه مسئولان اختصاص ارز باید توضیح دهند که چرا به جای دارو به لوازم آرایشی، غذای سگ، زین اسب، دسته بیل و ... ارز مرجع اختصاص داده‌اند.
در حالي كه اين كشمكش‌ها ادامه دارد، شايعه استعفاي قريب‌الوقوع وزير بهداشت در رسانه‌ها منتشر شده، شايعه‌اي كه خود وزير بهداشت هم آن را رد نكرده و گفته كه «هر آمدنی یک رفتنی دارد و همه ما دیر یا زود باید برویم، اما مهم آن است که این آمدن و رفتن‌ها چه تاثیری بر زندگی دیگران خواهد گذاشت.»
به نظر مي‌رسد كه زور سياسي بانك مركزي بر وزارت بهداشت چربيده است و شايعه استعفا هم بي‌ارتباط با اين موضوع نيست. در عين حال گمانه‌زني‌هاي برخي رسانه‌هاي اصولگرا حاكي از سياسي شدن موضوع تخصيص ارز براي واردات دارو است. طبق گزارش‌ها قیمت دارو هر دوماه، ۲۰ درصد افزایش يافته و در حال حاضر بيماران با كمبود انواع دارو مواجه هستند. به نظر مي‌رسد جان بيماران در ميان دعواي مسئولان براي وارد كردن غذاي سگ و زين اسب يا لوازم آرايشي و بهداشتي اهميتي ندارد.
گزارش : سيران سعدي

کد مطلب: 16591
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *