۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۷
خیال‌پردازی‌های احمدی‌نژاد در سالگرد خرداد پرحادثه

وقتی رئیس دولت محبوب اصولگرایان، ژست ضد روسیه می‌گیرد!

محمود احمدی نژاد در سال‌هایی که از ریاست جمهوری کنار رفته، به گونه ای سخن می‌گوید که گویا جزو اپوزیسیون نظام است! حالا هم در تازه‌ترین اظهارنظر خود، بر ضد روسیه و نگرش مسئولان ما نسبت به روسها سخن گفته است!
وقتی رئیس دولت محبوب اصولگرایان، ژست ضد روسیه می‌گیرد!
گروه سیاسی: محمود احمدی نژاد در سال‌هایی که از ریاست جمهوری کنار رفته، به گونه ای سخن می‌گوید که گویا جزو اپوزیسیون نظام است! حالا هم در تازه‌ترین اظهارنظر خود، بر ضد روسیه و نگرش مسئولان ما نسبت به روسها سخن گفته است!
احمدی نژاد در تازه ترین سخنان خود که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته است: «چرا باید همیشه ملاحظه روسیه را بکنیم؟ مگر او ملاحظه ما را می‌کند؟ بهترین فرصت بود که به اروپایی‌ها بگوییم اختلافاتمان سر جایش باقی است، اما برای انتقال گاز آماده همکاری هستیم.»
احمدی نژاد این سخنان را درست چند روز پس از سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و در خرداد پرحادثه ای به زبان آورده که یادآور حمایت بی چون و چرای اصولگرایان و طرفداران نظام از او برای باقی ماندن بر صندلی ریاست جمهوری است. او هر آنچه در چهار سال اول انجام نداده بود، در چهار سال دوم، به پشتوانه حمایتی که در خرداد 88 نصیبش شده بود، انجام داد و حاصل عملکرد او تحریم‌های دامنه دار شورای امنیت سازمان ملل بر ضد جمهوری اسلامی و افزایش بیسایقه فقر و تورم و گرانی والبته کم ارزش شدن پول ملی بود. حالا درست سیزده سال پس از آن خرداد پرحادثه، دوباره لب به سخن گشوده و به گونه ای که انگار روی فراموش کاری مردم حساب ویژه ای باز کرده است، دوباره در نقش اپوزیسیون ظاهر شده و سخنانی در نقد ملاحظه کاری مسئولان نسبت به روسیه بر زبان آورده است؛ گویی در زمان ریاست جمهوری او، شاهد شیوه متفاوتی بودیم!
اختلاف یا تحریم؟!
نخستین نقد به سخنان احمدی نژاد این است که مگر قضیه عدم صدور گاز به اروپا، به خاطر اختلافات بوده که حالا او می‌گوید اختلافها سر جایش؛ اما برای انتقال گاز به اروپا آمده ایم؟! گویا محمود احمدی نژاد فراموش کرده که ایران تحت تحریم است و نه امکان صادرات آزادانه نفت را دارد و نه گاز! این تحریمها هم اتفاقا حاصل دوران ریاست جمهوری اوست. زمانی که قطعنامه‌های پی در پی شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران منتشر می‌شد، احمدی نژاد خطاب به غربی‌ها می‌گفت: «وقتي كشورهاي غربي شاهد رشد و پيشرفت ايران بودند هر روز يك قطعنامه تهيه كردند و در شوراي امنيت عليه ما صادر كردند. من امروز به آنها مي‌گويم آنقدر قطعنامه بدهيد تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود. اگر به جايي برسيم كه اصلا از ما نفت نخرند ملت ايران مي‌تواند خود را بدون نفت هم اداره كند.» (۰۴ آذر ۱۳۸۷) این تحریمها از همان زمان موجب شد ایران از بازار نفت و گاز دنیا عقب بماند. حالا احمدی نژاد آن حرفها و تحریمها را یادش رفته که می‌گوید اختلاف با اروپا سر جای خود؛ اما به شما گاز صادر می‌کنیم؟!
مگر گاز داریم که صادر کنیم؟!
نکته مهمتر درباره سخنان احمدی نژاد این است که در حال حاضر مصرف گاز ایران به حدی بالاست که حتی تامین مصرف داخلی هم در نیمه دوم سال با دشواری همراه است. در واقع مصرف گاز از تولید گاز در کشور، در فصول سرد سال پیشی گرفته و همین امر، به مانع دیگری در کنار تحریم، برای صادرات گاز ایران تبدیل شده است. اگر همین امروز هم تحریم ایران لغو شود، ایران امکان چندانی برای تامین گاز اروپا ندارد. این درحالیست که سالها پیش، در اواخر دولت اصلاحات، مذاکراتی برای صادرات گاز به اروپا صورت گرفته بود که با توجه به سرعت بالای توسعه میدان گازی پارس جنوبی در آن زمان، امکان برنامه ریزی برای صادرات گاز به اروپا در سالهای بعد وجود داشت. اما با تحریمهایی که حاصل شعارهای احمدی نژاد بود، فرصت جذب سرمایه و توسعه از کشور گرفته شد.
احمدی نژاد روی فراموشکاری مردم حساب کرده!
به نظر می‌رسد محمود احمدی نژاد روی فراموشکاری مردم حساب کرده تا با سوار شدن بر روی موج نارضایتی‌ها، خود را منجی مردم نشان دهد. درحالیکه مروری بر وضعیت کشور در دو دهه اخیر نشان می‌دهد پس از دوران شکوفایی اقتصادی کشور در دولت اصلاحات، عملکرد دولت احمدی نژاد، کشور را به عقب راند و حالا فردی که خود، نماد شعارهای عملی نشده و وعده‌های بی سرانجام و عامل صدور قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران است، در مقام منتقد و اپوزیسیون ظاهر شده و برای سوار شدن روی موج نارضایتی مردم، روس ستیز شده است!
کد مطلب: 166143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *