۰
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
ادعای تقلب و تخلف در کنکور سراسری، صدای اعتراض داوطلبان را بلند کرد

سازمان سنجش زیر تیغ اتهام

تخلف و تقلب در کنکور سراسری امسال به اوج خود رسید. آش به حدی شور شده که یک روزنامه اصولگرا نیز خواستار استعفای رئیس سازمان سنجش شده است. حالا سازمان سنجش آموزش کشور زیر تیغ اتهام قرار گرفته و داوطلبان کنکور این سوال را مطرح می‌کنند که چه کسانی پاسخگوی زیان وارده به دانش آموزان شرکت کننده در کنکور هستند؟
سازمان سنجش زیر تیغ اتهام
گروه اجتماعی- سعید تهرانی: تخلف و تقلب در کنکور سراسری امسال به اوج خود رسید. آش به حدی شور شده که یک روزنامه اصولگرا نیز خواستار استعفای رئیس سازمان سنجش شده است. حالا سازمان سنجش آموزش کشور زیر تیغ اتهام قرار گرفته و داوطلبان کنکور این سوال را مطرح می‌کنند که چه کسانی پاسخگوی زیان وارده به دانش آموزان شرکت کننده در کنکور هستند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مهمترین تخلفات در کنکور تجربی صورت گرفته است. گروه آزمایشی علوم تجربی بالاترین تعداد داوطلبان را به خود اختصاص داده و از مجموع داوطلبان شرکت کننده در این گروه که ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر داوطلب هستند، ۳۴۷ هزار و ۷۱۲ نفر زن و ۲۲۶ هزار و ۷۶۰ نفر مرد هستند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی و تشکیل پرونده برای ۴۵۰ نفر از متخلفان آزمون امسال گروه آزمایشی علوم تجربی خبر داده است. اوگفت: با تمهیدات اندیشیده شده با استفاده از دستگاه آشکارساز بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در این آزمون که ابزار الکترونیک به همراه داشتند شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است. : علاوه بر اقدامات روز برگزاری آزمون، تیم‌های فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در سراسر کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند و در این رابطه باید از عوامل انتظامی، امنیتی و قضائی تشکر کرد. عبدالرسول پورعباس گفت: برای حفاظت از آزمون سراسری اقدامات متعددی صورت گرفته است و داوطلبان اطمینان داشته باشند با پیش‌بینی‌های صورت گرفته از حقوق و زحمات آنها محافظت خواهد شد.
رییس سازمان سنجش همچنین روز جمعه گفته بود: پنجشنبه شب یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور را شناسایی و دستگیر کردیم که این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده بودند. پلیس و ضابطان قضایی در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و از طرف وزارت علوم و مردم از آنها تشکر ویژه داریم. رییس سازمان سنجش روز جمعه در بازدید وزیر علوم از سازمان سنجش آموزش کشور در کرج هم گفت: همکاری خوب وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و تمامی‌ارگان‌های امنیتی و حفاظتی باعث شد تاکنون ۱۰ گروه فعال در زمینه فروش سؤال‌های جعلی کنکور دستگیر شوند.
اما تخلفات در همین حد که رییس سازمان سنجش بیان کرده محدود نمانده است. یکی از مهمترین مواردی که رییس سازمان سنجش از کنار آن عبور کرده انتشار کلید سوالات کنکور درحدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های تلگرامی‌بوده است.
برخی مدعی هستند کل سوالات عمومی‌و اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۱ در ساعت ۹.۴۹ (چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲) روی یکی از کانال‌های تلگرامی‌قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود دارد! ادعاهایی که از سوی سازمان سنجش مورد تایید قرار نگرفته است.
هامون سبطی، رئیس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در این زمینه به فرهیختگان گفته است: در آزمون انسانی و ریاضی که حدود 500هزار شرکت‌کننده داشت سازمان سنجش از انتشار سوالات خودداری کرد درحالی‌که از دفترچه‌ها عکس گرفته شد و به‌صورت غیررسمی‌در کانال‌ها در دسترس بود و نقدهایی علیه سوالات نوشته شد و پاسخ‌ها داده شد اما درمورد آزمون تجربی که حساس‌ترین آزمون بود متاسفانه پیش از پایان آزمون دو دفترچه از سه دفترچه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و این جای سوال است که چنین اتفاقی رخ داده است. این سابقه نداشته یعنی با دو امر کاملا متضاد روبه‌رو هستیم. کنکور هنر و کنکور ریاضی و انسانی پایان یافته ولی سوالات آنها در دسترس مردم نیست درحالی‌که کنکور تجربی هنوز پایان نیافته سوالات روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.
تخلفات منحصر به تهران هم نبوده و رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از کشف باندهای افشای سوالات آزمون سراسری در دو حوزه قضایی این استان خبر داده است. ناصر عتباتی در این باره اظهارکرد: حسب اعلام دادستان‌های این شهرستان‌ها با گزارش واصله از اداره اطلاعات مبنی بر وجود باندهای مجرمان تقلب و افشای سوالات آزمون سراسری در دو حوزه قضایی استان، با دستور قضایی اقدامات شناسایی انجام و طی عملیات‌های جداگانه ای اعضای این باندها دستگیر شدند.
عتباتی افزود: این باندها به صورت سازمان یافته در راستای تقلب در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، ضمن عقد قرارداد با داوطلبین کنکور و تجهیز داوطلبان به تجهیزات فنی و استخدام افرادی به عنوان کلیدزن، در صدد بودند زمینه ورود افراد فاقد صلاحیت به دانشگاه‌های کشور را در رشته‌های پر طرفدار فراهم کنند که با این اقدام قضایی و اطلاعاتی دستگیر شدند.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی بیان کرد: متهمان دستگیر شده ضمن قبول اتهامات وارده مطالبی را در خصوص نحوه فعالیت شبکه مجرمانه ارائه کرده و پرونده جهت رسیدگی و تحقیقات تکمیلی و همچنین شناسایی سایر عوامل و همدستان به مراجع قضایی ارجاع و متهمان با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند. پیش از این فرمانده انتظامي شرق استان تهران نیز از دستگيري اعضاي باند چهار نفره فروش سوالات کنکور و مدارک جعلي در شهرستان پاکدشت خبرداده بود.
از سوی دیگر عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی‌درخصوص برخی تخلفات کنکور خطاب به وزیر علوم نامه‌ای نوشت که در آن آمده است: همانگونه که مستحضرید در روزهای اخیر اعتراضات گسترده و مستندی درخصوص سوالات کنکور و نحوه برگزاری کنکور، به مجلس، رسانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واصل شده است. در راستای عدالت آموزشی و جلوگیری از هرگونه تبعیض و تخلف، ضرورت دارد در اسرع وقت موضوع بررسی و اقدامات لازم بعمل آید. درخصوص نحوه و منابع سوالات کنکور، مطالب مختلفی به همراه مستندات مطرح شده که اذهان را به سمت وجود جریاتی تحت عنوان مافیای کنکور هدایت کرده است، در همین راستا ضرورت دارد آن وزارتخانه در اسرع وقت شفاف سازی لازم را در دستور کار خود قرار دهند و با فوریت به تخلفات ارائه شده رسیدگی نمایند.
حالا دو موضوع مورد توجه داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها قرار دارد. نخست اینکه این تخلفات چه تاثیری در وضعیت داوطلبان داشته است؟ و دوم این که آیا می‌توان انتظار برخورد قاطعی در مقابل متخلفان داشت؟
کد مطلب: 167488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *