۰
جمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۹
رئیس‌جمهوری آمریکا روند سازش را دنبال می‌کند

سفر بایدن از تل آویو به جده

: «جوبایدن» در چارچوب تورخاورمیانه‌ای از «تل آویو» در سرزمین اشغالی راهی «جده» در عربستان سعودی شد.رئیس جمهوری آمریکا از «تصمیم تاریخی» سعودی‌ها در باز کردن حریم هوایی عربستان به روی «همه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی» از جمله پروازهای رژیم صهیونیستی استقبال کرد.
سفر بایدن از تل آویو به جده
گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: «جوبایدن» در چارچوب تورخاورمیانه‌ای از «تل آویو» در سرزمین اشغالی راهی «جده» در عربستان سعودی شد. رئیس جمهوری آمریکا از «تصمیم تاریخی» سعودی‌ها در باز کردن حریم هوایی عربستان به روی «همه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی» از جمله پروازهای رژیم صهیونیستی استقبال کرد.
عربستان سعودی ساعاتی پیش اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی غیرنظامی باز می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی بایدن، امروز جمعه در بیانیه‌ای گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا از تصمیم تاریخی رهبران سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی تمام پروازهای غیرنظامی بدون تبعیض از جمله پروازهای رفت و برگشت به اسرائیل استقبال می‌کند.
سالیوان خاطرنشان کرد که این تصمیم نتیجه چندین ماه تلاش و پیگیری و دیپلماسی اصولی بایدن با رهبران عربستان سعودی است که نتیجه آن در سفر امروز وی به این کشور به اوج خود خواهد رسید.
وی ادعا کرد که این تصمیم سعودی‌ها «مسیر ایجاد خاورمیانه یکپارچه‌تر و باثبات‌تر که برای امنیت آمریکا و اسرائیل حیاتی است، هموار خواهد کرد.»
مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت بایدن افزود: «رئیس‌جمهوری در جده بیشتر درباره این تصمیم صحبت خواهد کرد، زیرا سفر تاریخی او مستقیماً از اسرائیل به جده عربستان سعودی انجام می‌شود.»
سازمان هوانوردی غیرنظامی عربستان سحرگاه دیروز جمعه اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی غیر نظامی باز می‌کند.
بایدن تمرکز خود را بر ادغام گسترده تر اسرائیل در منطقه خلیج فارس، به ویژه با عربستان سعودی قرار داده است.
پس از امضای تفاهم نامه سازش موسوم به ابراهیم برای عادی کردن روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین، عربستان سعودی به خطوط هوایی این رژیم اجازه استفاده از حریم هوایی خود در یک کریدور هوایی ویژه با مقصد و مبدا امارات و بحرین را داد. اما رژیم صهیونیستی هنوز چنین دسترسی برای پروازهای آسیایی و از جمله به مقاصد چین و هند را ندارد.
ذوق تل آویو
«یائیر لاپید»، نخست وزیر رژیم موقت رژیم صهیونیستی ظهر دیروز (جمعه) اعلام کرد: پس از تلاش‌های طولانی، شدید و سری دیپلماتیک با عربستان و آمریکا امروز خبرهای خوشحال کننده‌ای از آن تلاش‌ها به دست ما رسید، «عربستان حریم هوای خود را بر روی تمامی پروازهای غیرنظامی اسرائیل گشود».
وی افزود: این تصمیم با امضای «اعلامیه قدس»، تعمیق تعهد آمریکا به «امنیت اسرائیل»، مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران و پیشبرد طرح‌های عادی‌سازی در توافق‌نامه‌های ابراهیم و اجلاس نقف صورت گرفته است.
لاپید همچنین از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاطر سفر به منطقه، بازدید از اسرائیل و تعهدش به قدرت نظامی و دیپلماتیک اسرائیل تشکر کرد و برای او در نشست جده آرزوی موفقیت کرد. وی افزود: من همچنین از رهبری عربستان برای باز کردن حریم هوایی خود تشکر می‌کنم. این تنها گام اول است. ما با تضمین لازم به خاطر اقتصاد اسرائیل، «امنیت آن» و منافع شهروندانمان به کار خود ادامه خواهیم داد.
شیتیل اسرائیل به عربستان
منابع اسرائیلی خبر دادند که رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه چراغ سبز قرارداد جزایر دریای سرخ را به آمریکا نشان داده است.
مقامات اسرائیلی اعلام کردند که مفاد معامله بر سر جزایر تیران و صنافیر مورد تایید دفتر نخست وزیری، وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل قرار گرفته است.
به گفته آنان، این قرارداد شامل انتقال نیروهای چندجانبه ناظران فعلی در تیران و صنافیر به مواضع جدید در شبه جزیره سینا مصر و همچنین نصب دوربین‌هایی برای نظارت بر فعالیت در جزایر و تنگه تیران است.
به عنوان بخشی از این قرارداد، عربستان سعودی به آمریکا متعهد خواهد شد که به توافقنامه صلح ۱۹۷۹ اسرائیل و مصر پایبند باشد، که عمدتاً آزادی ناوبری در تنگه تیران برای کشتی‌های اسرائیلی را حفظ خواهد کرد.
آمریکا هم به اسرائیل تضمین‌های امنیتی در مورد آزادی دریانوردی بر اساس تعهدات سعودی خواهد داد.
برخی از صاحب نظران معتقدند توافقی که آمریکا ماه‌ها بدون سر و صدا در حال مذاکره بر سر آن بوده است، یک دستاورد مهم سیاست خارجی برای دولت بایدن در خاورمیانه محسوب می‌شود.
این قرارداد همچنین توافق جداگانه ای با عربستان سعودی را امکان پذیر می‌کند که به خطوط هوایی اسرائیل اجازه می‌دهد از فضای هوایی خود برای پروازهای شرق به هند و چین استفاده کنند و همچنین اجازه می‌دهد پروازهای چارتر مستقیم از سرزمین‌های اشغالی به عربستان گسیل شوند.
مقامات اسرائیلی گفتند که انتظار می‌رود این اقدامات در جریان سفر بایدن به عربستان سعودی تا یک شنبه اعلام شود.
با وجود اعتراضات عمومی در مصر، پارلمان مصر در خرداد ۱۳۹۶ و دادگاه عالی این کشور در اسفند همان سال توافقی را برای بازگرداندن حاکمیت جزایر به عربستان سعودی تصویب کردند.
اما این قرارداد به دلیل معاهده صلح اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ نیاز به تایید از سوی اسرائیل داشت که طبق آن، تیران و صنافیر به عنوان یک منطقه غیرنظامی و حضور نیروهای ناظران چند ملیتی به رهبری آمریکا الزامی بود.نهایتا رژیم صهیونیستی، با رایزنی آمریکا موافقت خود را برای بازگرداندن جزایر به عربستان سعودی، مشروط به توافق بین قاهره و ریاض در مورد کار نیروهای چند ملیتی و آزادی کشتیرانی در تنگه، صادر کرد.
اما این توافق هرگز نهایی نشد، عمدتاً به این دلیل که عربستان سعودی می‌خواست ناظران بین المللی جزایر را ترک کنند. این امر نیاز به یک موافقت نامه جدید شامل اسرائیل، عربستان سعودی و مصر را ایجاب کرد.
کد مطلب: 168780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *