۰
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۰
وعده دولت درباره «گران نشدن بنزین به هیچ وجه» تبصره خورد!

گرانی بنزین، شاید سال دیگر

از زمانی که رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که «قیمت نان، دارو و بنزین» به هیچ وجه گران نمی‌شود فقط یک ماه گذشته است. این برای اولین بار نبود که رئیسی و دولتمردانش چنین تاکیدی داشتند و در واقع در ماه‌های اخیر بارها و بارها مسئولان مختلف دولتی در برابر دغدغه مردم در این باره چنین ادعایی داشتند.
گرانی بنزین، شاید سال دیگر
گروه اقتصادی - حسین قبادیان: از زمانی که رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که «قیمت نان، دارو و بنزین» به هیچ وجه گران نمی‌شود فقط یک ماه گذشته است. این برای اولین بار نبود که رئیسی و دولتمردانش چنین تاکیدی داشتند و در واقع در ماه‌های اخیر بارها و بارها مسئولان مختلف دولتی در برابر دغدغه مردم در این باره چنین ادعایی داشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با این حال در هر سه زمینه نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد افزایش قیمت این سه کالا چندان ناممکن نیست. در همین یک ماه مشخص شد که قیمت دارو گران شده است؛ اگرچه دولتی‌ها ادعا دارند که با طرحی به عنوان «دارویار» این گرانی به مردم تحمیل نمی‌شود! قیمت نان هم اگرچه ثابت مانده اما هوشمندسازی کارتخوان‌های نانوایی‌ها به این شایعه دامن زده که نان هم مثل بنزین سهمیه بندی شود و دو نرخی شود! به این صورت باز هم دولت می‌تواند ادعا کند که قیمت نان هم برای مردم تغییری نکرده است!
داستان بنزین هم به اندازه نان و دارو برای مردم مهم است و هر گونه افزایش قیمت بنزین می‌تواند تبعات اجتماعی وسیعی داشته باشد؛ همچنان که در دولت روحانی تغییر قیمت بنزین باعث ناآرامی‌های بسیاری شد و متاسفانه ناتوانی دولت و بخصوص وزارت کشور در کنترل هیجان‌ها باعث شد مردم لطمات جبران ناپذیری ببینند. شاید بر همین مبناست که دولت علی رغم اینکه احساس می‌کند توان نگهداشتن قیمت بنزین را ندارد اما دائما تاکید می‌کند که بنزین گران نخواهد شد. با این حال در روزهای اخیر اخبار و سخنانی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد دولت در این زمینه هم مثل دارو و نان نامطمئن حرکت می‌کند و معلوم نیست تا چه زمان بر گفته خود پایبند بماند.
انتشار خبرهای مبنی بر افزایش مصرف بنزین و اینکه دوباره واحدهای پتروشیمی‌موظف به تولید بنزین شده اند و علاوه بر آن نیاز به واردات بنزین پیدا شده، باعث شد بار دیگر شایعات درباره گرای بنزین اوج بگیرد. شایعات قبلی در ماه قبل زمانی افزایش پیدا کرد که عنوان شد کارت‌های بنزین آزاد بعضی از پمپ بنزین‌ها جمع آوری شده است. در ان زمان این موضوع مطرح بود که بنزین سهمیه بندی همچنان 1500 تومان می‌ماند اما مازاد بر آن تا 60 لیتر در ماه 3000 تومان و افزون بر آن با قیمت‌هایی در حدود 18000 تومان محاسبه خواهد شد؛ اما همچنان که گفته شد این شایعه به شدت تکذیب شد. حالا با انتشار دوباره شایعات، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته تصریح کرد که این شایعات را بارها دولت و مجموعه وزارت نفت تکذیب کرده اند و قطعا هیچ گونه افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل در دستور کار قرار ندارد.‌هادی بیگی نژاد این شایعات را توطئه دشمنان برای سلب آسایش مردم دانست و گفت که نه در دولت و نه در مجلس هیچ طرحی در خصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست؛ اما جمله کلیدی این نماینده این جمله بود: «بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال جاری یعنی 1401 تغییری نخواهد کرد».
به این ترتیب به اظهار نظر رئیس جمهر و دولتمردان یک قید تازه افزوده شد؛ اینکه اگر قیمت بنزین ثابت بماند تا آخر سال است و بیش از این قولی داده نشده است! جالب اینجاست که در همین روز خاندوزی وزیر اقتصاد هم در سخنانی، این جمله کلیدی را تکرار کرد و گفت: «با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین تا پایان سال، سیاست دولت این است که مصرف بنزین را از طریق ابزارهای غیر قیمتی کنترل کند.» این سخن البته ابهامی‌هم دارد که می‌تواند باعث نگرانی شود؛ اینکه «ابزارهای غیرقیمتی» چیست؟! یکبار در زمان احمدی نژاد امکان بنزین زدن خارج از سهمیه برای مردم وجود نداشت و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای جامعه بوجود آورده بود، مشکلاتی که از بنزین گران هم بیشتر است. راه حل درستی که برای این کار وجود دارد، آزاد سازی واردات خودروهای برقی و برداشتن تعرفه گمرکی آن است که می‌تواند باعث تحولی در زندگی مردم شود اما ناگفته پیداست که دولت توان و اجازه چنین کاری را ندارد.
موضوع دیگری که در سخنان خاندوزی وجود داشت این نکته بود که نیاز به واردات بنزین دارد شکل می‌گیرد و خودکفایی بنزین که چند سال پیش با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدست آمد، دارد از دست می‌رود. خاندوزی البته سعی کرد که این موضوع را خیلی لطیف بیان کند و گفت:« دولت با ابزارهای غیرقیمتی و روش‌هایی همچون گازسوز کردن خودروها دنبال این است که مصرف را کنترل کند تا امسال را به شکلی خاتمه دهیم که نیازی به واردات بنزین و فراورده وجود نداشته باشد یا به شکل حداقل باشد.» به این ترتیب نه فقط وعده گران نشدن بنزین تا پایان سال اعتبار دارد، بلکه اگر دولت هنر کند می‌تواند امسال را بدون واردات بنزین بگذراند و از سال آینده دیگر خودکفایی بنزین هم نداریم!
کد مطلب: 169803
برچسب ها: دولت گرانی بنزین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *