۰
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
ژنرال پترائوس گزينه مداخله  لشکر 101 هوابرد ارتش آمريکا را مطرح کرد

بحث درباره بمب کثيف در جنگ اوکراين

روسيه درباره استفاده کي يف از آلودگي اتمي هشدار داد
انرژي به عنوان عامل ايجاد نارضايتي، رکود تورمي و شورش در اروپا به اهرم فشار مسکو عليه متحدين غربي اوکراين تبديل شده است.
بحث درباره بمب کثيف در جنگ اوکراين
گروه بين‌الملل- مهدي يزدي: حساسيت جنگ اوکراين با نزديک شدن به فصل سرما داغ تر مي‌شود.روسيه مي‌خواهد تا ژانويه کار جنگ را يکسره کند اما ناتو هم نمي‌خواهد کرملين به موفقيت دست پيدا کند. از سوي ديگر، انرژي به عنوان عامل ايجاد نارضايتي، رکود تورمي و شورش در اروپا به اهرم فشار مسکو عليه متحدين غربي اوکراين تبديل شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در ميان کشاکش ميدان جنگ، سناريوي استفاده روسيه از تسليحات اتمي با گسيل لشکر 101 هوابرد ارتش ايالات متحده موسوم به «عقاب‌هاي فريادزن» (Screaming Eagles) به مرز اوکراين و روماني معادلات را پيچيده‌تر کرده است. پنتاگون مي گويد که اين لشکر مي‌توانند ظرف چند ساعت به هر نقطه از جهان اعزام شده و بلافاصله وارد نبرد شوند، به خاک روماني گسيل داشته است، اکنون اين واحد نظامي  در صورت تشديد تنش  بين مسکو و کي‌يف و يا حمله به يکي از اعضاي ناتو، آماده ورود به خاک اوکراين است. 
برخي مي‌گويند که واشنگتن سينه ارتش روسيه را نشانه گرفته است.
به موازات بحث درباره حضور مستقيم ارتش آمريکا، ژنرال «ديويد پترائوس» که سابقا مدير سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) بود، به هفته‌نامه اکسپرس فرانسه گفت، در چنين سناريويي ممکن است واشنگتن ائتلاف جديدي از طرف‌هاي متمايل تشکيل دهد و از آن به جاي ناتو استفاده کند.
پترائوس با بيان اينکه روسيه ممکن است اقداماتي را در اوکراين انجام دهد که «آنقدر تکان‌دهنده و وحشتناک» باشد که باعث واکنش آمريکا و ديگر کشورها شود، گفت آنها «ممکن است به نوعي واکنش نشان دهند، اما به عنوان يک نيروي چند مليتي به رهبري ايالات متحده و نه به عنوان نيروي ناتو.»
ژنرال پترائوس که بين سال‌هاي 2010 تا 2011 فرمانده نيروهاي آمريکايي در افغانستان بود، معتقد است که اين ائتلاف نظامي احتمالا همچنان به معاهده خود متعهد خواهد بود و تنها در صورت استناد به ماده 5، يعني اگر يکي از اعضاي آن مورد حمله قرار گيرد، به درگيري مي‌پيوندد. او همچنين گفت که مسکو علاقه‌اي به تشديد درگيري و تبديل آن به يک جنگ جهاني ندارد.
پترائوس افزود که يک درگيري گسترده‌تر «آخرين چيزي است» که ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه در حال حاضر به آن نياز دارد.
در اوايل ماه اکتبر، پترائوس ادعا کرد که اگر مسکو از تسليحات هسته‌اي در اوکراين استفاده کند، ايالات متحده ممکن است تمام نيروهاي روسيه در اوکراين به همراه ناوگان روسيه در درياي سياه را از بين ببرد. روز شنبه، او روي اين سخنان پافشاري کرد و گفت که واکنش واشنگتن به چنين اقدامي از سوي روسيه مستلزم «چيزي بيش از اقدامات ديپلماتيک، اقتصادي و حقوقي» است.
در همين حال پترائوس گفت که صحبت‌هاي پيشين او در واقع توصيف «تنها يک مورد از گزينه‌هاي متعددي است که آمريکا در نظر دارد» در صورت استفاده روسيه از تسليحات هسته‌اي بررسي کند. به اعتقاد او استفاده از تسليحات هسته‌اي از طرف روس‌ها «تصميم بسيار بدي است.»
اين ژنرال آمريکايي همچنين گفت که هنوز فکر مي‌کند روسيه هيچ کاري نمي‌تواند براي تغيير وضعيت در خط مقدم انجام دهد، وضعيتي که از نظر او براي مسکو «نامطلوب» است.
گمانه زني مسکو درباره استفاده کي يف از بمب کثيف
در شرايطي که رسانه‌هاي آمريکايي مدام از احتمال استفاده روسيه از تسليحات تاکتيکي اتمي‌صحبت مي‌کنند؛ مسکو مي‌گويد که اوکراين با اقدامات تحريک آميز به دنبال استفاده از «بمب کثيف» است.به گزارش اسپوتنيک، يک بمب کثيف، مواد منفجره متعارف را با مواد راديواکتيو ترکيب مي‌کند.  چنين بمبي معمولا از ديناميت يا ساير مواد منفجره براي پخش گرد و غبار راديواکتيو يا دود استفاده مي‌کند تا باعث آلودگي راديواکتيويتي شود.
منابع مزبور استدلال کردند که هدف از اين اقدام تحريک آميز، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح کشتار جمعي در ميانه عمليات نظامي ويژه روسيه در اوکراين و آغاز يک کارزار جهاني ضد روسي است.
مسکو مي‌گويد که مديريت کارخانه استخراج و فرآوري شرق در منطقه دنپروپتروفسک اوکراين و همچنين موسسه تحقيقات هسته اي کي يف وظيفه ساخت بمب کثيف را برعهده داشته اند.
کد مطلب: 178230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *