۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۲
گزارش «مردم‌سالاری» از واکنش‌ها به اجرای حکم محسن شکاری

نخستین حکم اعدام ناآرامی‌های اخیر اجرا شد

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اجرای حکم اعدام محسن شکاری: دستگاه قضایی برای اقناع افکار عمومی به ابهامات پاسخ دهد
​​​​​​​ خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضائیه، ساعت 9 صبح روز پنجشنبه خبری را منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت: اجرای حکم اعدام یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر. این خبر از این جهت مورد توجه قرار گرفت که این، نخستین اجرای حکم اعدام برای متهمان حوادث سه ماه اخیر بود و اگرچه تعداد زیادی بازداشت شده اند و برای چند نفر دیگر نیز حکم اعدام صادر شده، اما تا روز پنجشنبه کسی اعدام نشده بود. پیکر محسن شکاری با حضور تعداد محدودی از اعضای خانواده صبح جمعه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.
نخستین حکم اعدام ناآرامی‌های اخیر اجرا شد
گروه سیاسی:خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضائیه، ساعت 9 صبح روز پنجشنبه خبری را منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت: اجرای حکم اعدام یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر. این خبر از این جهت مورد توجه قرار گرفت که این، نخستین اجرای حکم اعدام برای متهمان حوادث سه ماه اخیر بود و اگرچه تعداد زیادی بازداشت شده اند و برای چند نفر دیگر نیز حکم اعدام صادر شده، اما تا روز پنجشنبه کسی اعدام نشده بود. پیکر محسن شکاری با حضور تعداد محدودی از اعضای خانواده صبح جمعه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرگزاری میزان در این باره نوشت: «بر اساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود محسن شکاری فرزند مسعود سوم مهر ماه دستگیر شده بود و اولین جلسه دادگاه وی در مورخه ۱۰ آبان ماه برگزار شد. این فرد، سوم مهر ماه در منطقه ستارخان تهران ضمن بستن خیابان با در دست داشتن «قمه» مردم را تهدید به هم‌صدایی و همراهی با خود می‌کرد. وی در ادامه اقدامات مجرمانه با حمله مسلحانه به یکی از نیروهای حافظ امنیت با قمه ضرباتی را به بدن وی وارد کرد و کتف سمت چپ این نیروی حافظ امنیت را به نحوی مورد ضربه قرار داد که منجر به بخیه خوردن محل زخم به تعداد ۱۳ عدد شد. متهم پس از وارد کردن ضربه به نیروی حافظ امنیت، قصد فرار از مهلکه را داشت که در نهایت توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد. محسن شکاری در اقاریر خود در خصوص چگونگی شرکت دراغتشاشات عنوان کرده است که بعد از اتمام کارمان به همراه علی(همدست خود) از محله نارمک ابتدا به میدان ولیعصر (عج) آمدیم و از آنجایی که این محل شلوغ نبود به محله ستارخان آمده و در تقاطع خیابان بهبودی راه را بر مردم بستیم. در اقاریر متهم آمده است: علی به من گفت که برویم در تجمعات شرکت کنیم. با موتور علی رفتیم و او به من هم از قبل یک قبضه قمه داد تا ماموران را با آن بزنم. متهم همچنین در اقاریر خود عنوان کرده است: علی گفت اگر ماموری را بزنی پول خوبی می‌دهم و با این وعده آمدیم و در اغتشاشات شرکت کردیم».
روایت شاکی و شاهد پرونده از روز حادثه
خبرگزاری میزان همچنین روایتی از شاکی و شاهد پرونده منتشر کرده است. شاکی پرونده در اظهارات خود در رابطه با روز حادثه گفته است: روز سوم مهر ماه بود و طبق ماموریتی که به ما ابلاغ شده بود برای گشت زنی در محدوده راهی محل شدیم. ساعت ۲۰:۱۰ دقیقه بود که وارد محدوده خیابان بهبودی در محله ستارخان شدیم. به گفته شاکی، در زمان حضور در محل تعداد زیادی خودرو بالغ بر ۱۰۰ الی ۱۵۰ ماشین در ترافیک مانده بودند که کمی جلوتر رفتیم و دیدیم که دو نفر درشت هیکل با حضور در تقاطع بهبودی اقدام به بستن خیابان کرده و یکی از آن‌ها قمه در دست داشت و مردم را تهدید به همکاری و شعار دادن می‌کرد. از موتور پیاده شدم و به سمت متهم رفتم. به وی گفتم داری چکار می‌کنی؟ که به من حمله کرد و قصد داشت ضرباتی را بزند، یکبار با قمه زد که نگرفت، بار دوم ضربه متهم به کتف من برخورد کرد. یکی از شاهدان حاضر در صحنه حادثه نیز ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند:مردم خیلی ترسیده بودند. حدود ۱۵۰ ماشین در ترافیک گیر کرده بودند، هیچ ماشینی رد نمی‌شد. متهم در خیابان ایستاده بود و در حالیکه قمه در دستش بود اجازه عبور از آن محل را به کسی نمی‌داد.
دیوان عالی کشور: اقدامات محسن شکاری مصداق اخافه ناس بوده است
بنا به اعلام خبرگزاری قوه قضائیه: پس از برگزاری جلسات دادگاه این متهم، ۲۹ آبان ماه و بر اساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه ، حکم بدوی این پرونده صادر می‌شود که براساس آن محسن شکاری فرزند مسعود به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم می‌گردد. دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام‌خواهی متهم برای بررسی‌های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید . در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور ، مورد تایید قرار گرفت و صبح ۱۷ آذرماه حکم اجرا شد.
دیوان عالی کشور در پاسخ به فرجام خواهی حکم اولیه صادر شده که توسط وکیل متهم محسن شکاری به این مرجع قضایی ارجاع شده بود اعلام کرده است: فرجام خواهی وکیل محکوم علیه محسن شکاری نسبت به رای صادره وارد و موجه نیست زیرا اقدامات مرتکب یعنی حضور در جمع اغتشاشگران و تلاش برای بستن خیابان‌ و تهدید مردم با سلاح سرد و نیز درگیر شدن با برخی از نیروهای حافظ امنیت و مجروح کردن آن‌ها با سلاح سرد از مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس) یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره از این جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری تایید و ابرام می‌شود.
از پخش فیلم اعترافات شکاری
تا واکنش‌های داخلی
خبرگزاری تسنیم ظهر روز پنجشنبه فیلمی با عنوان برشی از شخصیت محسن شکاری منتشر کرد که حاوی اعترافاتی از او بود. تسنیم نوشت: «شکاری که تحت تاثیر بازی‌های یارانه‌ای به ویژه بازی خشن «تیکن» بود، برای چاقوی خود نام گذاشته بود و آن را «دانته» صدا می‌کرد.»
از سوی دیگر فیلمی نیز در شبکه‌های اجتماعی از کوچه محل زندگی محسن شکاری در روز پنجشنبه منتشر کرده که حاوی گریه و زاری تعدادی از خانواده او پس از شنیدن خبر اعدام اوست.
اعدام او واکنشهایی در داخل کشور در پی داشت. از یک سو خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نوشت: «کاربران فضای مجازی به اجرای حکم اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند و نوشتند: تفاوت قمه کشی مانند محسن شکاری در ایران اروپا و آمریکا این نیست که قانون ما اعدام دارد و در اروپا اعدام لغو شده، در این است که آنجا پلیس درجا با شلیک گلوله او را می‌کشد و اینجا دادگاه برگزار می‌شود... آقای قوه‌قضائیه مردم فهیم ایران برای عربده کش و چاقوکش ستارخان که موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شد توقع دیگه‌ای جز حکم اعدام نداشتند. هر چند این حکم اندکی طول کشید اماتشکر. منتظر برخورد قاطع شما با همه‌ی آشوبگران هستیم... امروز پایان مماشات بود و چاقوکش ستارخان اعدام شد.از اهتمام قوه قضائیه برای پایمال نشدن خون شهدای امنیت سپاسگزاریم... حکم اعدام چاقوکش ستارخان نشان داد که همه آشوبگران زیر تیغ قانون خواهند بود و مماشاتی نخواهد بود .دست مریزا قوه قضائیه.»
از سوی دیگر برخی چهره‌های سرشناس سیاسی و ورزشی و ... از جمله امیررضا خادم رئیس پیشین فدراسیون کشتی و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از اعدام محسن شکاری انتقاد کردند. اما واکنشهای بین المللی به این اعدام گسترده تر بود.
واکنش غرب به اعدام محسن شکاری چه بود؟
کشورهای غربی طی دو روز گذشته واکنش گسترده‌ای نسبت به حکم اعدام محسن شکاری نشان دادند. آنگونه که خبرگزاری ایرنا نوشته، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فرد اعدام شده را یک معترض و اعدام او را یک «اقدام تشدید کننده وحشتناک» خواند و مدعی شد که حکومت ایران مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. او گفت: اعدام محسن شکاری نشان دهنده تشدید وحشتناک تلاش حکومت ایران برای سرکوب مخالفان و اعتراضات است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اجرای این حکم را «ناعادلانه و بیرحمانه «خواند و مدعی شد: این یک تلاش منفی برای ارعاب مردم شجاع ایران است. وی افزود: ما حکومت ایران را برای خشونت بیرحمانه ای که علیه مردم خود روا می‌دارد، پاسخگو می‌کنیم.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا نیز گفت: ما از اعدام محسن شکاری وحشت زده‌ایم. پیام ما به ایران روشن است: به این سرکوب بیرحمانه پایان دهید. ما به تلاش برای پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه خواهیم داد.
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ادعا کرد: اعدام محسن شکاری پس از یک دادگاه ساختگی، تشدید وحشتناک تلاش برای سرکوب مخالفان است. ما به هماهنگی با متحدان و شرکا برای مقابله با نقض حقوق بشر ایران ادامه می‌دهیم.
کانادا نیز در واکنش به اعدام محسن شکاری، تحریم‌هایی علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی اعمال کرد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا درباره این اقدام تحریمی گفت: کارهای بیشتری باید انجام شود اما کانادا هیچ گاه دست از حمایت از حقوق بشر نخواهد کشید.
همچنین پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: اتحادیه اروپا با قوی‌ترین الفاظ اعدام محسن شکاری را محکوم می‌کند و می‌خواهد که از اجرای مجازات اعدام جلوگیری شود و مراحل قانونی برای حفظ حقوق طی شود. خبرگزاری فرانسه هم روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که اتحادیه اروپا «۲۰ فرد و نهاد» ایرانی را به دلیل «نقض حقوق بشر» در جریان اعتراض‌های جاری در ایران تحریم خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنین در نظر دارد علیه «هشت فرد و نهاد» ایرانی محدودیت‌هایی به دلیل «تحویل پهپاد به روسیه» وضع کند. این تحریم‌ها قرار است روز دوشنبه در جلسه وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مورد تائید قرار گیرد.
ایسنا هم خبر داد که جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نیز روز پنج‌شنبه در توییتی با بیان اینکه از خبر اولین اعدام یکی از معترضین در ایران خشمگین هستم، مدعی شد که دنیا نباید خشونتی که ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد را نادیده بگیرد و انگلیس با هرگونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.
دولت بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که ۱۰ مقام ایرانی از مسئولان قوه قضائیه و سازمان زندان‌های ایران را تحریم کرده است. همچنین آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در توییتی چنین مدعی شد که محسن شکاری به دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای نابکارانه محکوم و اعدام شد اما تهدید اعدام میل مردم برای دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد. سفیر ایران در آلمان نیز به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شد.
وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه ای ضمن تاکید بر حق «تظاهرات مسالمت‌آمیز» سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است. پاریس همچنین اعدام محسن شکاری را موردی دیگر از موارد «نقض جدی و غیرقابل قبول حقوق و آزادی‌های اساسی» در ایران دانسته است.
ژان آسلبرن، وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز روز پنج‌شنبه در توییتی مدعی شد: اعدام محسن شکاری 23 ساله تشدید سرکوب ایران علیه زنان و مردانی است که برای حقوق اساسی‌شان اعتراض می‌کنند.
پاسخ جمهوری اسلامی به واکنش اروپایی‌ها
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مداخله جویانه برخی از کشورها و مقامات اروپایی به دنبال اجرای حکم اعدام «محسن شکاری» واکنش نشان داد.
در صفحه توییتر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط آمده است: «ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است. اما امنیت عمومی، خط قرمز است. حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست، حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصتی یافته‌اند تا ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند. غرب باید به جای نمایان کردن عدم صداقت خود، از میزبانی، پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد.»
کد مطلب: 183338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *