۰
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
مقتدي صدر و نخست‌وزير عراق از نام جعلي براي خليج فارس،استفاده کردند

وقـيـح

حاشيه‌هاي جام ملت‌هاي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس با حضور 8 تيم عراق،عمان،عربستان سعودي،يمن،بحرين،کويت،قطر و امارات در حال برگزاري است به يک توهين سياسي عليه ايران تبديل شده‌است.
وقـيـح
گروه سياسي:حاشيه‌هاي جام ملت‌هاي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس با حضور 8 تيم عراق،عمان،عربستان سعودي،يمن،بحرين،کويت،قطر و امارات در حال برگزاري است به يک توهين سياسي عليه ايران تبديل شده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،عنوان «جام ملت‌هاي کشورهاي عرب حاشيه خليج» در رسانه‌هاي خارجي هم با همين عنوان مجعول معرفي‌ مي‌شود. کشور عراق که ميزباني رقابت‌ها را بر عهده هزينه هنگفتي هم براي برگزاري آن انجام داده است. اين مسابقات هر چهار سال يک بار برگزار مي‌شود و اين بيست و پنجمين دوره برگزاري آن است. دوره قبلي به ميزباني قطر برگزار شد و بحرين به مقام قهرماني دست يافت. هدف از اين مسابقات در حقيقت نقشه عربستان و امارات براي تثبيت عنوان جعلي « خليج ع‌رب‌ي» است. حال نکته اينجاست که مسابقات بصره به بي‌سابقه‌ترين زمين بازي رياض تبديل شده است. عربستاني با اتوبوسي که اين کلمه جعلي «خليج ع‌رب‌ي» روي آن به چشم مي‌خورد وارد ورزشگاه محل برگزاري مسابقات شدند که بدون شک اين يک بي‌احترامي بزرگ به کشور ايران و خليج هميشه فارس است. اين نخستين بار نيست که بعضي از کشور‌هاي عربي در خصوص نام خليج فارس چنين شيطنتي‌هايي را انجام مي‌دهند.
وقاحت بغداد در اين مسابقات آنچنان پيش‌رفت که «محمد‌ شياع السوداني»،‌ نخست‌وزير عراق در بيانيه‌ خود در مورد مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) از عبارت جعلي «خليج ع‌رب‌ي» استفاده کرد.
پيش از اين،مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق هم در توئيتي از عبارت جعلي «خليج عربي» استفاده کرده بود. در بيانيه مقتدي صدر که در صفحه رسمي خود در توييتر منتشر کرده، آمده است: «باسمه تعالي.. محضر ميهمان عرب بزرگوار از کشور‌هاي (خليج عربي)، به شما در سرزمين عراق، سرزميين اوليا و صالحين خوش آمد مي‌گويم».
صدر افزوده است: «به شما در بصره خوش آمد مي‌گوييم. ميهمانان ما! اگر به ديدار ما بياييد خواهيد ديد که ما ميهمان و شما صاحب خانه هستيد». وي در ادامه اورده است: «همه بايد اين موضوع را مراعات کنند. عراقي‌ها اهل ميهماني و سخاوت هستند». صدر در ادامه اين توييت خواستار پرهيز از تنش و رعايت حال تماشاگران عراقي در هنگام حضور در مسابقات تيم ملي اين کشور شده است. جالب اينجاست که طرفداران مقتدي صدر هميشه يک‌پاي ثابت آشوب و درگيري‌هاي سياسي عراق بوده‌اند ، حالا در جريان برگزاري جام «خليج ع‌ر‌ب‌ي» به دنبال ايجاد آرامش و امنيت هستند.
در پي انتشار اين توئيت و استفاده الصدر از عبارت مجعول براي خليج‌فارس، واکنش کاربران عرب‌زبان فضاي مجازي و رسانه‌هاي عراقي به اين موضوع آغاز شده و برخي اين موضوع را مخالفت با مواضع ايران تلقي کرده‌اند.
در پي استفاده از واژه اي مجعول به جاي عنوان تاريخي خليج هميشه فارس در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي کشورهاي عربي،فدراسيون فوتبال ضمن تاکيد بر مفاهيم عميق  خليج فارس،اين عنوان  برجاي مانده ازکهن ترين منابع تاريخي،اعتراض رسمي جامعه فوتبال و ملت ايران را به اين موضوع به فدراسيون جهاني فوتبال ابراز مي‌دارد.
روشن است که خليج فارس،نامي اصيل و تاريخي است که  از  ساليان دور و به صورت  مستمر در همه زبان‌ها و ادبيات جهاني استفاده شده‌ و در اطلس‌هاي دربردارنده نقشه‌هاي کهن و نقشه‌هاي تاريخي هم به صورت کامل با اين عنوان از آن ياد شده است.  بر اين اساس،سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحيح روندهاي ناصواب خلاف عرف بين المللي در سال‌هاي آتي،توسط فدراسيون فوتبال ايران به فيفا ارسال شد. در ميان تمام آنچه که گفته شد ؛ مواضع مقتدي صدر و نخست‌وزيري عراق در حقيقت يک توهين علني به تاريخ ايران در خليج فارس و نگاه راهبردي تهران است که نيازمند موضع‌گيري صريح دستگاه ديپلماسي و دولت ايران است.
کد مطلب: 186260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *