۱
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
لولا براي سومين دور رياست جمهوري برزيل سوگند ياد کرد

بازگشت برزيل به روزهاي داسيلوا

در روزي که برزيلي‌ها و فوتبال‌دوستان براي درگذشت «پله» اسطوره فوتبال اين کشور عزادار بودند؛ مراسم سوگند رياست‌جمهوري برزيل برگزار شد.
بازگشت برزيل به روزهاي داسيلوا
گروه بين‌الملل - مهدي يزدي: در روزي که برزيلي‌ها و فوتبال‌دوستان براي درگذشت «پله» اسطوره فوتبال اين کشور عزادار بودند؛ مراسم سوگند رياست‌جمهوري برزيل برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا» معروف به «لولا» براي سومين بار در ميان تدابير شديد امنيتي رسما قدرت را در دست گرفت.
به نوشته فايننشال تايمز، اين سياستمدار کهنه کار برزيلي پيش از اين از سال 2003 تا 2010 نيز رياست جمهوري اين کشور را بر عهده داشت.تحليلگران سياسي مي‌گويند بعيد است رياست جمهوري لولا مانند دو دوره قبلي او باشد. تصدي اين دوره وي پس از فشرده‌ترين رقابت رياست جمهوري در بيش از سه دهه اخير در برزيل و مقاومت برخي از مخالفانش در برابر روي کار آمدن او صورت مي‌گيرد.
اين سياستمدار جناح چپ، «بولسونارو» نماينده جناح راست افراطي برزيل را در راي گيري 8 آبان با اختلاف کمتر از 2 درصد شکست داد. بولسونارو ماه‌ها در مورد اطمينان به راي الکترونيکي برزيل ترديد ايجاد کرده بود و حاميان وفادار او از پذيرش اين باخت گريزان بودند.
فايننشال تايمز افزود، پيش از مراسم تحليف لولا، مردم از بعد از ظهر يکشنبه در برازيليا پايتخت برزيل، تجمع کردند. برخي از هواداران لباس قرمز حزب کارگران لولا را بر تن داشتند. لولا همچنان که اشک در چشمانش جاري شده بود و کنارش بانوي اول برزيل، معاون رئيس‌جمهوري و همسر اين معاون ايستاده بودند، از مردم برزيل خواست تا به او در اين مسير کمک کنند.
طبق گزارش وبسايت اينديپندنت، لولا در ادامه خطاب به کنگره گفت: دموکراسي «بزرگترين پيروز» اين انتخابات است و توانست بر «خشونت‌آميزترين» تهديدها عليه آزادي راي، عليه کمپين‌هاي دروغ و نفرتي جهت تخريب راي‌دهندگان فائق آيد.
وي بدون ذکر نام سلف خود عنوان داشت: ما روحيه انتقام‌جويي از افرادي که سعي کردند تا اين کشور را با سليقه شخصي و ايدئولوژي‌هاي خود تحت اختيار خودشان دربياورند، نداريم اما حاکميت قانون را تضمين خواهيم کرد. افرادي که دچار «اشتباه» شدند، پاسخ اشتباهاتشان را خواهند داد. لولا دولت «انکارکننده» بولسونارو را درخصوص شکست در برابر کنترل پاندمي کوويد-19 که بيش از 680 هزار برزيلي را کشت، به «کشتار جمعي» متهم کرد.
لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا همچنين به اولويت‌هاي خود به عنوان رئيس‌جمهور جديد برزيل پرداخت؛ از جمله اين برنامه‌ها مي‌توان به دستيابي به جنگل‌زدايي صفر در آمازون، صفر شدن گازهاي گلخانه‌اي و همچنين ارتقاي کسب‌وکارهاي کوچک و متوسط در اقتصاد جهاني اشاره کرد. وي در حالي مسئوليت جديد را تحويل گرفت که به گمان کارشناسان برزيل با شرايط اقتصادي چالش برانگيزتري نسبت به دو دوره قبل رياست جمهوري خود مواجه است.رئيس جمهور جديد برزيل براي تشکيل يک جبهه گسترده و شکست دادن بولسونارو از ميانه‌روهاي سياسي حمايت و برخي از آنها را وارد کابينه کرد.
فضاي دوقطبي برزيل
سال نو ميلادي در برزيل، با پايان عصر بولسونارو و آغاز عصر داسيلوا، بيشتر به رستاخيزي سياسي مي‌ماند. رهبر راست افراطي تصميم گرفت تا در روز تحليف، خاک کشورش را با خاک آمريکا جايگزين کند تا کسي نباشد که کرسي رياست جمهوري را به رقيبش تحويل مي‌دهد. با منقضي شدن مصونيت رياست جمهوري بولسونارو به محض اداي سوگند توسط داسيلوا، سفر بولسونارو حتي به يک فرار شبيه است. اين نظامي سابق به همراه همسرش «ميشل»، راهي اورلاندو (فلوريدا) شد و به نشانه آخرين تبعيت از بت بزرگش، دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا تصميم گرفت در مراسم تحليف يکشنبه غائب باشد. بولسونارو در طول دوران تصدي منصب رياست جمهوري، به تهاجم سيستماتيک متوسل شد تا سياست‌هاي اجتماعي و زيست محيطي را از بين ببرد. ميراث بزرگ او، تسهيل فروش اسلحه است.
فضاي سياسي حاکم در برزيل در حال حاضر و به طور کلي، دوقطبي است؛ بولسونارو به شکست خود اعتراف نکرده و اعتراض‌ مخالفان داسيلوا همچنان ادامه دارد. اما نگراني‌ها با حمله نافرجام هفته گذشته به شکل بي‌سابقه‌اي افزايش يافت. يکي از طرفداران بولسونارو به دليل تلاش براي ترتيب دادن يک حمله تروريستي و بمب‌گذاري با هدف ايجاد هرج‌ومرج، دستگير و به تروريسم متهم شد. بولسونارو پيش از حرکت به سمت فلوريدا، اين حمله را محکوم و تلاش کرد از معترضاني که دو ماه پيش مداخله نظامي براي جلوگيري از دوره سوم رياست جمهوري لولا را خواستار بودند، فاصله بگيرد.
بازگشت داسيلوا، بازگشت قدرتمندترين نهاد سياسي آمريکاي لاتين به قدرت است که پس از 14 سال حضور، به دنبال زنداني شدن داسيلوا و جايگزين کردن ديلما روسف رئيس‌جمهوري پيشين (2011- 2016)، طرد و کنار گذاشته شده بود. شخص داسيلوا براي اينکه مبادا کسي فراموش کند وي روزگاري کارگر بوده است، نبود انگشت کوچکش که توسط يک ماشين تراشه قطع شده را به نماد شخصي تبديل کرده است. وي نخستين رئيس‌جمهوري بود که پس از سه تلاش ناکام در انتخابات، از طبقه کارگر به قدرت رسيد و به عنوان رئيس «معجزه اقتصادي»، اعتبار بين‌المللي شگفت‌انگيزي براي کشورش به دست آورد. پس از دو دوره رياست جمهوري موفق، در سال 2017، به اتهام فساد مالي به 12 سال زندان محکوم شد اما با گذشت 19 ماه از دوره محکوميت، با حکم دستگاه قضايي تبرئه و آزادي او با استقبال انبوهي از رهبران و طرفدارانش همراه شد. و بدين ترتيب، از نخستين روزهاي پس از آزادي، زمزمه‌هاي بازگشت دوباره او به قدرت آغاز شد تا اينکه ساعات پاياني 30 اکتبر 2022 (هشتم آبان 1401) تصاوير و تيترها از خبر «لولا داسيلوا در انتخابات برزيل پيروز شد» در رسانه‌هاي جهان منتشر شد. حزب کارگران، ستون اصلي دولت بعدي برزيل خواهد بود اما داسيلوا بايد قدرت را با نيروهايي از راست و چپ نيز تقسيم کند. چنانکه شخص او در شب انتخابات تاکيد کرد و از زبان وفادارترين حاميان داسيلوا شنيده مي‌شود: اين پيروزي براي لولا و حتي حزب کارگران نيست، بلکه اين پیروزی دموکراسي است.
کد مطلب: 185846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *