۰
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۶
مديرعامل آبفاي خوزستان بازداشت شد

مرگ دومين کودک در بيست روز بر اثر سقوط به چاه فاضلاب

شايد اگر بيست روز پيش که يک کودک در اهواز به چاه فاضلاب سقوط کرد و جان باخت، عوامل اصلي حادثه شناسايي شده و براي ايمن سازي منطقه، اقدامات اساسي صورت مي‌گرفت، براي بار دوم اين اتفاق تکرار نمي‌شد؛ اما باز هم همان حادثه تکرار شد و بامداد جمعه اول ارديبهشت يک دختر بچه سه ساله در شبکه فاضلاب در اطراف پل پنجم اهواز سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
مرگ دومين کودک در بيست روز بر اثر سقوط به چاه فاضلاب
گروه شهرستانها - فخري السادات مسچي: شايد اگر بيست روز پيش که يک کودک در اهواز به چاه فاضلاب سقوط کرد و جان باخت، عوامل اصلي حادثه شناسايي شده و براي ايمن سازي منطقه، اقدامات اساسي صورت مي‌گرفت، براي بار دوم اين اتفاق تکرار نمي‌شد؛ اما باز هم همان حادثه تکرار شد و بامداد جمعه اول ارديبهشت يک دختر بچه سه ساله در شبکه فاضلاب در اطراف پل پنجم اهواز سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
جالب اينجاست که براي حادثه قبلي هم حکم جلب مديرعامل آبفاي خوزستان صادر شده بود و پس از اين حادثه هم او بازداشت شد. اما اين که چرا چنين حادثه اي براي دومين بار در بيست روز تکرار شده، نيازمند بررسي دقيقتري از شرکت آب و فاضلاب و بويژه پيمانکاران پروژه است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مدير روابط عمومي‌اورژانس پيش بيمارستاني و مديريت حوادث دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز گفت: «اين حادثه در ساعت 00:56 بامداد جمعه در کوي مدنيان اتفاق افتاده است.
 کودک سه ساله در حالي که از ماشين پدر پياده مي‌شود در همان جا به چاه فاضلاب سقوط مي‌کند و پس از تماس پدر با فوريت‌هاي پزشکي 115 و سازمان آتش نشاني و انجام عمليات جستجو، کودک در حالي که علايم حياتي نداشته از چاه فاضلاب خارج و توسط فوريتهاي پزشکي به بيمارستان فاطمه الزهرا اعزام مي‌شود ولي به علت خفگي در فاضلاب درجا فوت شد.»
مديرعامل سازمان آتش نشاني اهواز نيز گفت: فرد ديگري که در حال تصويربرداري از اين حادثه بود نيز درون فاضلاب سقوط مي‌کند که با تلاش مأموران آتش نشاني نجات پيدا مي‌کند. پس از اين حادثه صادق جعفري چگني دادستان عمومي‌و انقلاب اهواز گفت: بلا فاصله پس از اطلاع دادستاني مرکز استان به اين موضوع ورود پيدا کرد و با رسيدگي فوق العاده و اخذ نظر از کارشناسان و مشخص شدن مقصر حادثه و ارجاع پرونده به بازپرس ويژه تصميمات لازم اتخاذ شد. وي با بيان اينکه درطي اين ماه اين دومين مورد سقوط کودکان در کانال‌هاي فاضلاب اين منطقه است تصريح کرد: طبق نظر کارشناسان علت اين حادثه قصور سازمان آبفا بوده است از اين رو متهم پس از تفهيم اتهام و صدور قرار تأمين قانوني بازداشت و روانه زندان شده است.  چگني افزود: دادستاني استان با توجه به حوادث تلخ پيش آمده در يک ماه گذشته و حوادث سال‌هاي قبل به صورت جدي پيگيري‌هاي قضائي را به عمل وبا هرگونه ترک فعل از جانب متوليان و مسئولان مربوطه برخورد قانوني خواهد کرد.
دادستان عمومي‌و انقلاب مرکز استان خوزستان پس از حادثه مرگ يک کودک ديگر در اهواز هم در روز يازدهم فروردين گفته بود: دستور جلب مقصران حادثه سقوط يک کودک در اهواز که منجر به مرگ وي شد، صادر گرديد.
 او همان زمان گفت که قبلا دادستاني کتبا در خصوص رعايت حقوق عامه و پيشگيري از هرگونه حادثه اي تذکرات لازم را به تمام دستگاه‌ها داده بودند که در هر 2 موضوع برخورد با مقصران حادثه و ترک فعل مسولان ذيربط پيگيري خواهد نمود. اما وقتي اين حادثه پس از 20 روز دوباره تکرار مي‌شود مشخص است پيگيري مناسبي صورت نگرفته است.
مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور همچنين گفت: کميته‌اي از آبفاي کشور براي بررسي دقيق علت سقوط يک کودک در شبکه فاضلاب اهواز به اين شهر اعزام شد. اتابک جعفري گفت: به دستور وزير نيرو با حضور در خوزستان و ابراز تاسف شديد نسبت به بروز اين سانحه و تسليت به خانواده کودک جان‌باخته در حال بررسي اين موضوع هستيم. وي ادامه داد: به منظور جلوگيري از تکرار حوادثي از اين قبيل ضروري است تمهيدات دقيق‌تر و کارامدتري براي نظارت بيش‌تر بر رعايت موارد و اصول اي به‌منظور جلوگيري از تکرار حوادثي از اين قبيل تمهيدات دقيق‌تر و کارآمدتري براي نظارت بيش‌تر بر رعايت موارد و اصول ايمني پروژه‌ها اجرا خواهد شد. مدير عامل آبفاي کشور در ادامه گفت: امروز به‌دستور وزير نيرو، 2 کميته با ضرورت فوري تشکيل شد تا با 2 رويکرد کوتاه‌مدت و بلند مدت شروع به‌کار کنند، نخست کميته‌اي براي بررسي عوامل اين حادثه دلخراش، که بايد خيلي سريع بررسي‌هاي و خاطيان را چه پيمانکار وچه دستگاه نظارتي و يا کارفرما را معرفي کند تا برخورد لازم صورت گيرد. جعفري ادامه داد: کميته دوم را در سطحي کلان‌تر و با نگاهي وسيع‌تر تشکيل داديم تا به عوامل ناايمن در حوزه‌هاي مختلف کارگاهي و پروژه‌ها نظارت کند تا در آينده شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم. مني پروژه‌ها انديشيده شود.اما او توضيح نداد که چرا بعد از حادثه مرگ کودک اول در فروردين ماه با اتفاقي مشابه، اقدامي‌براي جلوگيري از رخدادهاي احتمالي بعدي انجام نشده است؟
سريال مرگ کودکان اهوازي در فاضلاب
مرگ کودک سه ساله اهوازي در بامداد اول ارديبهشت، اولين اتفاق از اين دست نبود. يازدهم فروردين امسال هم ميثم شاوردي 7ساله از اهالي کوي مدرس اهواز به علت کم‌کاري دستگاه‌هاي مسئول در تامين ايمني کانال‌ها و حوضچه‌هاي روباز در اهواز خفه شد. حوضچه‌هايي که از آب خارج شده از حفاري سپتيک که در پارک مجاور کوي شهيد مدرس اهواز(خروسيه) بوجود آمدند، نزديک به دو سال مورد اعتراض اهالي بودند اما با ترک فعل آبفاي اهواز و خوزستان و پيمانکار مربوطه و احتمالا شهرداري و... همچنان باقي مانده‌اند!
اين حوضچه‌ها سال گذشته بعلت اعتراض اهالي به استانداري و دادستان، با شکايت شهرداري پلمپ شده بودند که طبق ادعاي مدير منطقه 8 شهرداري اهواز، با تعهد شرکت و پيمانکار براي بازسازي پارک، فک پلمپ شدند اما بازسازي انجام نشد تا بالاخره منجر به مرگ يک کودک شد.
پيش از اين نيز چندين بار کودکاني در مناطق مختلف اهواز (اغلب در حاشيه شهر) در جوهاي روباز و يا چاه‌هاي فاضلاب سقوط کرده و کشته شده‌اند اما اين مساله هنوز حل نشده است.
در سال 96 در پي سقوط يک کودک سه ساله در کانال فاضلاب در کوي منابع طبيعي، دادستان اهواز به پرونده ورود کرد و مديران شهرداري و آبفا به مراجع قضايي فراخوانده شدند. مردادماه 99 نيز دختربچه‌اي يک ساله به علت سقوط در جوي روباز خيابان در کوي سياحي اهواز جان باخت.
آذرماه سال گذشته هم کودک2 ساله اهوازي در کانال فاضلاب روباز جان باخت که در ان حادثه ابفاي خوزستان و شهرداري اهواز يکديگر را مقصر مي‌دانستند. اما آنقدر اين موضوع پيگيري نشد که در سال جديد در فاصله 20 روز دو کودک ديگر جان باختند. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفته طبق دستور رئيس جمهور، اجراي پروژه فاضلاب اهواز بايد تا سال آينده تکميل شود اما مشخص نيست تا سال اينده چند کودک ديگر قرباني فاضلابهاي اهواز و بي مبالاتي مسئولان بايد بشوند.
 
 
کد مطلب: 194395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *