۰
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۲
یک تصمیم عجیب دیگر پس از رشد بالای کرایه حمل و نقل عمومی‌

کرایه تاکسی‌ها در روزهای بارانی 60 درصد گران می‌شود!

در حالی که افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید که بیش از افزایش حقوق و دستمزد است با انتقادات فراوانی مواجه شده، تصمیم عجیب سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم انتقادات جدیدی را ایجاد کرده است؛
کرایه تاکسی‌ها در روزهای بارانی 60 درصد گران می‌شود!

گروه اجتماعی – سعید تهرانی: در حالی که افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید که بیش از افزایش حقوق و دستمزد است با انتقادات فراوانی مواجه شده، تصمیم عجیب سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم انتقادات جدیدی را ایجاد کرده است؛ تصمیمی‌که آشفته بازار کرایه تاکسی بویژه در روزهای بارانی را گسترده‌تر می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بیات ترک معاون برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی شهر تهران، هفته گذشته از اعمال افزایش 45 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران بعد از عید سعید فطر خبر داد و گفت: تغییراتی که فرمانداری تهران در خصوص مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی‌انجام داده در بخش تبصره‌های این مصوبه بوده است. بر مبنای این مصوبه و در بخش تبصره‌ها شهرداری مجاز بود تا سقف 75 درصد نرخ تاکسی‌ها را در سال جاری افزایش دهد که کمتر از این میزان کرایه‌ها را افزایش داده است!
رشد کرایه تاکسی‌ها در تهران در شرایطی به 45 درصد رسیده که افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران بین 20 تا 27 درصد است و بدین ترتیب رشد کرایه تاکسی، فشار بیشتری به اقشاری که از حمل و نقل عمومی‌استفاده می‌کنند وارد خواهد کرد.
در همین حال سید جعفر تشکری‌هاشمی‌عضو شورای شهر تهران با اشاره به تعیین یک نرخ کرایه برای تاکسی‌ها، افزود: کرایه‌های دو نرخی برای زمان شیوع کرونا بود که رانندگان به دلیل عایت فاصله اجتماعی به جای ۴ مسافر، ۳ مسافر، سوار می‌کردند و اکنون، دیگر ۲ نرخ برای تاکسی‌ها نداریم. این سخت تشکری‌هاشمی‌بدین معناست که در واقع درآمد افزایش کرایه تاکسی برای رانندگان تاکسی بیش از 45 درصد است چراکه رانندگان تاکسی می‌توانند با همان نرخ رشد کرایه، چهار نفر مسافر سوار کنند! تشکری‌هاشمی‌درباره بهای کرایه‌های تاکسی همچنین گفت: تغییرات نرخ خطوط تاکسی نسبت به سال جاری به طور میانگین ۴۵ درصد تعیین شده است و بر اساس مصوبه شورای شهر، به شهرداری تهران اجازه داده شده تا در مسیرهای دارای شیب تا سقف ۱۰ درصد به کرایه تاکسی‌های خطی اضافه کند و در ساعات اوج ترافیک نیز تا سقف ۲۵ درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد که ساعات اوج ترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک مشخص خواهد شد.
اما نکته جالبتر این است که او گفته «در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز تا سقف ۱۵ درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد که اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط خواهد بود» اما صحبت معاون برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی شهر تهران کاملا متفاوت است. او گفته رانندگان می‌توانند نرخ کرایه تاکسی را در زمان بارندگی تا حدود ۶۰ درصد افزایش دهند. این یعنی افزایش صد درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی نسبت به سال گذشته!
این درحالیست که همواره در روزهای بارانی و برفی، مردم برای تردد دچار مشکل می‌شوند. وقتی تاکسی‌های اینترنتی هم کرایه خود را در این روزها به شدت افزایش می‌دهند و غالبا هم مسافر نمی‌پذیرند، امید مردم به حمل و نقل عمومی‌است.
هرچند تاکسی‌ها و خطی‌ها هم در روزهای بارانی، غالبا مسافر دربستی سوار می‌کنند اما وقتی مسئولان به جای ساماندهی حمل و نقل عمومی‌در روزهای بارانی، برای افزایش 60 درصدی کرایه آنها چراغ سبز نشان می‌دهند تنها یک نتیجه دارد و آن هم افزایش آشفتگی حمل و نقل عمومی‌و سردرگمی‌مردم در روزهای بارانی و برفی است.
جالب اینجاست که سازمان تاکسیرانی در سال 98 اعلام کرده بود مردم، تاکسی‌های غیرفعال در روزهای بارانی را گزارش دهند اما حالا گویا دیگر حوصله نظارت هم ندارد و با افزایش کرایه تاکسی‌ها در روزهای بارانی، خیال خود را راحت کرده است. هرچند تجربه نشان داده بدون نظارت، تاکسی‌ها هم تمایلی به سوار کردن مسافر در مسیرهای اصلی ندارند و به مسافر دربستی تمایل دارند.
اینها همه از نتایج عملکرد دولت محرومان و شورای شهر و شهرداری است که مدعی حمایت از محرومان بودند اما در عمل کرایه‌های حمل و نقل عمومی‌را – نه فقط تاکسی، بلکه مترو و اتوبوس – در سال جاری بیش از رشد نرخ تورم افزایش دادند و به همان هم بسنده نکردند و در ساعات شلوغی و روزهای بارانی هم قصد دارند افزایش نرخ کرایه تاکسی اعمال کنند!

کد مطلب: 194394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *