۰
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
بازتاب اظهارنظر عجيب يکي از مديران دولت رئيسي 

فروش قشم و کيش و خوزستان براي پرداخت مطالبات بازنشستگان!

سيدسجاد پادام، مديرکل بيمه‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: ما به زودي مانند کشور يونان بايد جزاير خود را بفروشيم تا بتوانيم مطالبات بازنشستگان را بدهيم.
فروش قشم و کيش و خوزستان براي پرداخت مطالبات بازنشستگان!
گروه اجتماعي – سعيد تهراني: سيدسجاد پادام، مديرکل بيمه‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: ما به زودي مانند کشور يونان بايد جزاير خود را بفروشيم تا بتوانيم مطالبات بازنشستگان را بدهيم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيدسجاد پادام در گفتگويي تصويري با سايت نود اقتصادي که از بازتاب گسترده‌اي در سايت‌هاي خبري و شبکه‌هاي اجتماعي داشته گفت: کشور يونان 100 جزيره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودي به اين وضعيت دچار مي‌شويم.300 هزار شهيد داديم که يک وجب خاک از دست ندهيم، اما ممکن است به جايي برسيم که مجبور شويم کيش، قشم و خوزستان را بفروشيم تا بتوانيم حقوق بازنشستگان را بدهيم. او افزود: حتي اگر 3 ميليون بشکه نفت را بدون تحريم بفروشيم و پولش را کامل بگيريم باز هم نمي‌توانيم بحران بازنشستگان را حل کنيم. بايد در 5 ماه 85 هزار ميليارد کار عمراني مي‌کرديم ولي فقط 13 هزار ميليارد اجرايي شده، يعني 20 درصد.
سيدسجاد پادام کيست؟
سيدسجاد پادام روز پانزدهم آذرماه سال 1400، با حکم عبدالملکي وزير پيشين کار، همان وزيري که گفته بود با يک ميليون تومان مي‌توان شغل ايجاد کرد، به عنوان مديرکل بيمه‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي منصوب شد.  آن وزير در دولت ماندگار نشد و با مطرح شدن زمزمه‌هاي استيضاحش، استعفا داد و رفت. اما سيدسجاد پادام در دولت ماند تا عجيب ترين حرفي که مي‌تواند از زبان يک مدير دولتي بر زبان بيايد را مطرح کند. او که فارغ التحصيل کارشناسي ارشد اقتصاد انرژي از دانشگاه علامه طباطبايي (ره) است، در تامين اجتماعي سابقه اي نداشته اما مدير گروه رفاه و تامين اجتماعي و همچنين معاون دفتر اجتماعي مرکز پژوهشهاي مجلس بوده است. او پيش از اين هم بارها درباره مشکلات دولت در پرداخت مطالبات بازنشستگان سخن گفته بود.
او اول آذرماه سال گذشته هم با بيان اينکه هيچ کشوري در دنيا نيست که زير 60 سال کارکنان خودش را بازنشسته بکند ولي ميانگين سن بازنشستگي در کشور ما زير 53 سال است، گفت: هيچ صندوقي در دنيا نمي‌تواند با قواعد صندوق‌هاي بازنشستگي ما چند سال بيشتر دوام بياورد. او فروردين ماه سال گذشته هم گفته بود: معلمان در اوج تجربه يعني 50 سالگي بازنشسته مي‌شوند و به بخش خصوصي مي‌روند، مردم هم براي استفاده از معلمان باتجربه مجبورند فرزندان خودشان را به مدارس خصوصي بفرستند!
پادام در اوايل سال گذشته هم گفته بود: نظام بازنشستگي در کشور بر اساس قوانين غلط شکل گرفته که باعث شده برخي صندوق‌ها امروز به بحران برسند و از جمله مهم‌ترين قوانيني که بايد تغيير کند سن و سابقه بازنشستگي است. 30 درصد افرادي که امسال بازنشسته مي‌شوند زير 50 سال سن دارند در حالي که در کشورهاي ديگر سن بازنشستگي معمولا در 64 تا 66 سالگي است.
بنابراين، نخستين باري نيست که پادام درباره مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي سخن مي‌گويد. اما اين بار لحني که او به کار برده انتقاد برانگيز شده است.  شايد او براي اين که توجه بيشتري به سخنان او جلب شود اين موضوع را بيان کرده اما اين سخنف بازتاب منفي فراواني در شبکه‌هاي اجتماعي داشته است. سخناني که قبلا به صورت طنز در برخي سريالهاي طنز مطرح شده بود و يکي دو سال پيش در مورد حضور چيني‌ها در خليج فارس بر سر زبانها افتاد و حالا عملا يکي از ميدران دولت رئيسي مي‌گويد شايد به جايي برسيم که قشم و کيش و خوزستان را بفروشيم تا مطالبات بازنشستگان را بدهيم! علاوه بر آنکه کليت سخن او با انتقاد مواجه شده، قرار دادن خوزستان در کنار دو جزيره قشم و کيش براي فروش هم، در شرايطي که تجزيه طلبان به دنبال تجزيه برخي مناطق کشور هستند بسيار عجيب و غير قابل توجيه است. هشدار اين مقام دولتي درباره ورشکستگي صندوق‌هاي بازنشستگي هشدار درستي است اما مشکل اينجاست که از جملات بسيار عجيب و نامناسبي استفاده شده که بيسابقه است.
بحران صندوق‌هاي بازنشستگي
در ايران 18 صندوق بازنشستگي وجود دارد که در مجموع حدود 23 ميليون مشترک و مستمري‌بگير اصلي را تحت پوشش قرار داده‌اند. صندوق‌هاي بازنشستگي فولاد، بازنشستگي کشوري، بيمه اجتماعي و روستاييان و عشاير، ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون و صندوق کارآفريني اميد صندوق‌هاي زيرمجموعه‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي هستند که سهامداران آن بيش از نيمي‌از جمعيت کشور هستند. بر اساس آمار 18 ميليون نفر مشترک سازمان تأمين اجتماعي، 5 ميليون نفر مشترک صندوق بازنشستگي کشوري، 5 ميليون نفر مشترک صندوق روستاييان و عشاير و 1 ميليون نفر مشترک اصلي صندوق تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح هستند. صندوق بازنشستگي کشوري در حال حاضر بيش از يک ميليون و 663 هزار بازنشسته و وظيفه بگير را تحت پوشش خود دارد و از حدود 912 هزار دستگاه‌ دولتي کسورات بازنشستگي دريافت مي‌کند. اين صندوق بازنشستگي از سه مدل شامل بودجه عمومي‌دولت، کسور شاغلان دولت و سودآوري شرکت‌هاي تابعه منابع مورد نياز براي پرداخت حقوق بازنشستگان را تامين مي‌کند.
نسبت پشتيباني شاخصي است که نشان‌دهنده وضعيت جريان مالي ورودي به جريان خروجي صندوق‌هاست و برابر است با نسبت تعداد بيمه‌شدگان به تعداد پرونده‌هاي مستمري‌بگيران. پس هرچه اندازه اين نسبت بزرگ‌تر باشد، آن صندوق از نظر درآمد و هزينه در نقطه مطلوب‌تري قرار دارد. بر اساس تجربيات بين المللي يک صندوق بازنشستگي پايدار داراي نسبت پشتيباني حداقل 3 و در سطح مطلوب 6 و 7 است. نسبت پشتيباني صندوق‌ها بايد بيشتر از 3 باشد تا صندوق به منابع خارجي براي حفظ تعادل در منابع و مصارف نيازمند نشود. بر اساس داده‌هاي و با توجه به ميانگين نسبت پشتيباني بيمه‌شدگان کشور، وضعيت نسبت پشتيباني در صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري 0.65 است.
بر اساس آخرين آمار سن بازنشستگي در صندوق بازنشستگي کشوري 51 سال است؛ همچنين ميانگين سن فعلي 64 سال است.ميانگين مدت پرداخت حقوق به بازنشستگان نيز 28 سال اعلام شده است.  ابراهيم زاده، معاون فني صندوق بازنشستگي کشوري اعلام کرده بود که ورودي‌هاي صندوق بازنشستگي کشوري به شدت کاهش پيدا کرده است و با توجه به افزايش سن مشترک‌ها چه از نظر سابقه بيمه و چه از نظر سن بيمه شدگان خروجي‌هاي صندوق به طور فزاينده‌اي افزايش پيدا کرده و توازن به هم خورده است. وزير پيشين تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفته بود صندوق‌هاي بازنشستگي داراي کسري 200 هزار ميلياردي هستند که پيش‌بيني شده است درصورتي‌که سالانه افزايش بازده نداشته باشند، کسري اين صندوق‌ها در سال 1405 به بيش از 800 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. 
از يک طرف مي‌گويند منابع فروش نفت‌ افزايش پيدا کرده از سوي ديگر با طرح فروش بخشي از ايران، دل مردم را خالي مي‌کنند
 يک نماينده مجلس شوراي اسلامي‌گفت: از يک طرف آقايان مي‌گويند در بحث فروش نفت به چنين دستاوردهايي رسيده‌ايم، ما تحريم‌ها را دور زده‌ايم ما منابع فروش نفت‌مان افزايش پيدا کرده است، از سوي ديگر اين‌گونه دل مردم را خالي مي‌کنند که با اين روند مجبوريم براي مطالبات جامعه بازنشستگان قشم، کيش و خوزستان را بفروشيم و مثال مي‌زنند يونان 100 جزيره خودش را فروخت.
معين‌الدين سعيدي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اظهارنظر يکي از مديران سازمان تامين‌اجتماعي مبني بر اين‌که «به زودي مجبوريم کيش، قشم و خوزستان را بفروشيم تا بتوانيم حقوق بازنشستگان را بدهيم»، گفت: بايد در دهان چنين مديري زد، من تعجب مي‌کنم دولت چگونه به خودش اجازه مي‌دهد اين‌گونه با احساسات ميليون‌ها ايراني بازي کند؟ اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌عنوان کرد: چرا يک مدير نامدير به خودش اجازه مي‌دهد اين‌گونه مام ميهن را دچار چالش کند؟ من از دولت آقاي رئيسي تعجب مي‌کنم چرا اجازه مي‌دهند مديران اين‌گونه مقدسات مردم را زير سوال ببرند اگر در اين شرايط نمي‌توانند مرهمي‌بر دردهاي مردم باشند اقلاً نمک روي دردهاي مردم نپاشند.
 وي ادامه داد: اگر مسئولين واقعا حرف زدن بلد نيستند، حرف نزدن را که مي‌توانند انجام دهند. اولاً چه ضرورتي دارد که مسئولان تا اين حد صحبت کنند؟ در کجاي دنيا  مسئولان اجرايي اين همه سخنراني، مصاحبه و صحبت انجام مي‌دهند؟ شما کارتان اجرا است و کارتان اين است که دردي از مشکلات بي‌پايان مردم را درمان کنيد، اين چه سبک و سياقي است؟ بايد در اولين جلسه مجلس در اين خصوص صحبت کنيم.سعيدي درباره اين‌که اين سخنان در تضاد با صحبت‌هاي دولت در خصوص رشد اقتصادي و ساير دستاوردهايي است که مطرح مي‌کند، عنوان کرد: اين سخنان پارادوکس محض است، از يک طرف آقايان مي‌گويند در بحث فروش نفت به چنين دستاوردهايي رسيده‌ايم، ما تحريم‌ها را دور زده‌ايم ما منابع فروش نفت‌مان افزايش پيدا کرده است، از سوي ديگر اين‌گونه دل مردم را خالي مي‌کنند که با اين روند مجبوريم براي مطالبات جامعه بازنشستگان قشم، کيش و خوزستان را بفروشيم و مثال مي‌زنند يونان 100 جزيره خودش را فروخت. وي افزود: استعفاي اين مدير نامدير کمترين کاري است که اتفاق مي‌افتد، صبر انقلابي مردم نبايد باعث شود مديران دولت اين‌گونه اصول لايتغير ايران و ايراني را زير سوال ببرند.

واکنش شوراي اطلاع‌رساني دولت به ايده فروش کيش، قشم و خوزستان!

به گزارش ايسنا، احسان صالحي دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت با اشاره به موضع يکي از مديران وزارت رفاه براي فروش کيش و قشم با هدف حل مشکل ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي در حساب کاربري خود در توييتر نوشت:
«‏در خصوص بي‌دقتي و کج‌سليقگي يک مدير وزارت رفاه در بيان راه‌حلي نادرست براي حل ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي، وزير محترم رفاه تأکيد کرد موضع مذکور، شخصي و مؤکداً بر خلاف سياست‌هاي دولت و اقدامات اين وزارتخانه براي حل ريشه‌اي و ساختارمند معضلات بجا مانده از گذشته است.»
کد مطلب: 194931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *