۰
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۵
زاکاني ديگر نمي‌تواند بگويد ليست ساختمان‌هاي ناايمن وجود خارجي ندارد!

شهرداري تهران منتظر يک فاجعه پلاسکوي ديگر

بالاخره پس از دو سال از اعلام وجود 129 ساختمان ناايمن همچون پلاسکو در تهران، هفته گذشته ليست تعدادي از اين ساختمان‌ها – و نه همه آنها – به طور رسمي ‌منتشر شد تا معلوم شود که از بيمارستان گرفته تا ساختمان‌هاي اداري و تجاري بسياري ناايمن هستند.
شهرداري تهران منتظر يک فاجعه پلاسکوي ديگر
گروه اجتماعي – محمدحسين يزدي: بالاخره پس از دو سال از اعلام وجود 129 ساختمان ناايمن همچون پلاسکو در تهران، هفته گذشته ليست تعدادي از اين ساختمان‌ها – و نه همه آنها – به طور رسمي ‌منتشر شد تا معلوم شود که از بيمارستان گرفته تا ساختمان‌هاي اداري و تجاري بسياري ناايمن هستند و امکان وقوع فاجعه‌اي همچون پلاسکو و برج متروپل آبادان دور از تصور نيست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بعد از انتشتر اين ليست بابت انتشار آن تقدير و تشکر شد اما کسي، بخصوص اعضاي شوراي شهر که در اين زمينه مسئول هستند نپرسيد که شهرداري درباره ايمن سازي اين ساحتمان‌ها چه اقدامي‌کرده است؟ اصلا چرا در طول دو سال گذشته اين ليست منتشر نشد و حتي يکبار زاکاني شهردار تهران اصلا وجود چنين ليستي را تکذيب کرد؟ آيا جز اين است که شهرداري به عنوان نهاد متولي هيچ اقدامي‌در اين خصوص انجام نداده است؟!
نيمه آذرماه سال 1400 کامران عبدولي، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني در يک گفتگوي تلويزيوني اعلام کرده بود: از سال 97 تاکنون 33 هزار ساختمان ناايمن شناسايي شده است که اگر در اين ساختمان‌ها حريق رخ دهد، گسترش آن قطعي و احتمال درگيري کامل آن وجود دارد.وي در پاسخ به ميزان ساختمان‌هاي نا ايمن در وضعيت قرمز نيز گفت: هم اکنون 129 ساختمان در شرايط پرخطر قرار دارند و بحراني محسوب مي‌شوند. اين ساختمان‌ها در چندين مرحله دستورالعمل‌ها و اخطار‌هاي آتش نشاني را دريافت کرده‌اند، اما پيشرفت کار از نظر اجراي ضوابط ايمني آتش‌نشاني ضعيف بوده است.پس از آن يکبار در تيمچه حاجب الدوله در قلب بازار تهران آتش سوزي رخ داد که خوشبختانه قبل از اينکه آتش گسترش پيدا کند، مهار شد و همين موضوع باعث شد که يکي از اعضاي شوراي شهر تهران در تذکر پيش از دستور خود با بيان اينکه با وجود شناسايي ساختمان‌هاي ناايمن شاهديم که متاسفانه مرجع قضايي نيست که موضوع ساختمان‌هاي ناايمن را پيگيري کند و اين موضوع رها شده، اظهار کرد: 129 ساختمان ناايمن در مراکز بهداشتي و درماني داريم که اين مراکز به جاي آنکه در مواقع بحران کم کننده باشند، خودشان بحران‌زا هستند. از شهرداري مي‌خواهم که اين موضوع را از مراجع قضايي پيگيري کند.
چهارم آذرماه 1400نيز سيد ابراهيم رئيسي با تأکيد بر اينکه بايد از شهروندان تهراني در مقابل خطرات ناشي از گسل‌ها و ناايمن بودن برخي ساختمان‌ها صيانت شود، گفت: «وجود ساختمان‌هاي ناايمن همچون پلاسکو در تهران يکي از نگراني‌هاي دولت است». اما اين موضوع هم لابلاي دستورات ديگر رئيسي گم شد.بعد از فاجعه متروپل و با توجه به تجربه پلاسکو، يکبار ديگر معاون حفاظت و پيشگيري حريق سازمان آتش نشاني اعلام کرد: از زمان حادثه پلاسکو 129 مورد ساختمان با وضعيت بحراني از نظر ايمني شناسايي شده است. تعداد زيادي از مراکز درماني جزو اين دسته از ساختمان‌هاي پر خطر هستند که به دلايلي نمي‌توان از آنها نام برد.اين سخنان باعث شد در همان زمان رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران از لزوم انتشار اسامي‌129 ساختمان بسيار پرخطر پايتخت سخن بگويد. وي در تذکر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اين‌که 129 ساختمان بسيار پرخطر در تهران وجود دارد که از شهرداري مي‌خواهم براساس اهميت اين ساختمان‌ها و ميزان حضور و مراجعه شهروندان، رسيدگي به آن را در دستور کار قرار دهد، گفت: بايد ايمن‌سازي گودهاي رها شده در دستور کار قرار گيرد.
وي با بيان اين‌که انتشار ليست اسامي‌129 ساختمان پرخطر در راستاي افزايش آگاهي شهروندان موثر است، ادامه داد: نام اين ساختمان‌ها اعلام شود تا اگر مالک انگيزه کافي براي ايمن‌سازي ندارد با تحريم شهروندان در مراجعه به اين ساختمان‌ها، مالک اقدام به بازسازي کند.پس از آن سرپرست سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران گفت که ليست ساختمان‌هاي نا ايمن شهر تهران را منتشر خواهندکرد و در اين‌باره با هيچ فردي تعارف ندارند.از سوي ديگر منتظري دادستان کل کشور در گفت و گوي تلفني با شبکه خبر در پاسخ به اين سوال که از حادثه پلاسکو به بعد طبق گفته سازمان آتش نشاني تا الان 129 ساختمان بحراني» در آستانه اتفاقي مانند متروپل در تهران شناسايي شده که اين رقم از بين 3500 واحد ساختماني است که حالت ناايمن دارند و در اين مدت که اين موضوع اعلام شده و دادستاني هم ورود کرده همچنان از اين عدد چيزي کم نشده است. گفت: دستگاه قضايي بايد چه کار کند؟
وي در پاسخ به سوال مجدد مجري مبني بر اينکه برخوردي که دادستاني بايد مي‌کرده شايد اتفاق نيفتاده است؟ گفت: چه کار بايد کنند؟ ساختمان‌ها را ايمن سازي يا تخليه کنند؟ دستگاه قضايي که اين وظيفه را ندارد. با همه اين احوال، دي ماه سال گذشته خبرگزاري مهر گزارش داد که شهردار تهران مدعي شده است ليست ساختمان‌هاي ناايمن هيچگاه وجود خارجي نداشته است.زاکاني در گفت‌وگو با مهر، گفت: مدتي است که اقدامات لازم در حوزه ايمن سازي ساختمان‌هاي سطح پايتخت در 22 منطقه شهر تهران آغاز شده و اصل کار شهرداري در حوزه ساختمان‌هاي ناايمن شناسايي است؛ چرا که ليست ساختمان‌هاي ناايمن هيچ وقت وجود خارجي نداشته است.
وي ادامه داد: هر آنچه در سال‌هاي گذشته وجود داشته، ناظر بر بررسي ساختمان‌ها از حوزه و منظر آتش نشاني بوده است؛ اما اکنون علاوه بر حوزه آتش نشاني در حوزه شهرسازي، ايمني و ساختماني نيز ساختمان‌ها مورد بررسي قرار خواهند گرفت. اما پس از اين اظهارات شهردار تهران رئيس کميته ايمني شوراي شهر تهران اعلام کرد آنچه که تحت عنوان ليست ساختمان‌هاي ناايمن منتشر شده است مورد استناد است و اين ليست از گذشته وجود داشته است.حالا با اعلام اسامي‌کمتر از 100 ساختمان ناايمن ، حداقل ديگر شهردار تهران نمي‌تواند بگويد که چنين ليستي وجود ندارد اما کاري هم در خصوص اين ساختمان‌ها صورت نگرفته است.
 اين موضوع طي روزهاي گذشته  در شوراي شهر تهران مورد نظر برخي اعضاي اين شورا قرار گرفت. مهدي عباسي عدم انتشار ليست ساختمانهاي ناايمن، در دوره يکساله اخير از سوي مديريت شهري با وجود داشتن مصوبه شورا را بي سليقگي و بي تدبيري خواند و گفت: هرگونه تأخير در انتشار، بر شدت و سختي مسئله اضافه مي‌کرد، اما دادستاني با اقدام هوشمندانه اين ليست را منتشر کرد که موجب ارتقاي حقوق شهروندي و مطالبه عمومي‌براي ايمن سازي شد. همچنين رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران از قرارگيري نام بيمارستان‌ها در ليست ساختمان‌هاي ناايمن گلايه کرد و خواهان ايمن سازي هر چه سريعتر آنها شد.سوده نجفي صبح ديروز در تذکر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه بالاخره پس از اصرار يکساله شورا، ليست ساختمان‌هاي ناايمن به دادستاني داده شد و آنها نيز ليست را منتشر کردند، گفت: اين اقدام نه تنها موجب تشويش افکار عمومي‌نشد؛ بلکه آگاهي مردم را نيز در خصوص ايمني ساختمان‌ها افزايش داد.وي با بيان اينکه بايد اقدامات لازم در خصوص ايمن سازي ساختمان‌ها انجام شود، ادامه داد: متأسفانه نام هشت بيمارستان در بين ساختمان‌هاي ناايمن ديده مي‌شود که لازم است هر چه سريعتر اين بيمارستان‌ها بر اساس استانداردهايشان ايمن سازي شوند. کلينيک هزار تخت خوابي مهدي کلينيک هم نامش جزء ساختمان‌هاي ناايمن است و جاي تعجب است که هنوز شش ماه از افتتاح اين بيمارستان نگذشته است؛ چطور براي ساخت آن مجوز صادر کرده‌اند. وي با بيان اينکه ساختمان‌هاي شهرداري نيز به خصوص مراکز درماني اش وضعيت ناايمني دارند، تصريح کرد: از جمله کلينيک منطقه 6 که حتي وقتي خودم از آن بازديد کردم احساس خوشايندي نداشتم و لازم است هر چه سريعتر نسبت به ايمن سازي مراکز درماني و بيمارستان‌ها که قرار است در زمان بحران خودشان به مردم کمک کنند اقدامات لازم انجام شود و حتي اگر لازم باشد ساختمان جابجا شود.
کد مطلب: 196484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *