۰
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۴
شوراي حکام گزارش گروسي را دريافت مي‌کند

گمانه‌زني درباره حل و فصل  اختلاف ايران و آژانس

به موازات شايعات درباره احتمال توافق موقت‌هسته‌اي بين ايران و آمريکا ذيل حل مشکلات با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تازه‌ترين گزارش رافائل گروسي روز سه‌شنبه در اختيار 35 عضو شوراي حکام قرار گرفته‌است.
گمانه‌زني درباره حل و فصل  اختلاف ايران و آژانس
گروه سياسي: به موازات شايعات درباره احتمال توافق موقت‌هسته‌اي بين ايران و آمريکا ذيل حل مشکلات با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تازه‌ترين گزارش رافائل گروسي روز سه‌شنبه در اختيار 35 عضو شوراي حکام قرار گرفته‌است. فعلا از محتواي اين گزارش خبري درز پيدا نکرده‌ است.
دور جديد نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پانزدهم خرداد در وين آغاز خواهد شد. در اين نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طيف مختلفي از مسائل هسته‌اي و موضوعات اجرايي آژانس، در دستور کار قرار دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طبق برنامه اعلام شده راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اجراي توافقنامه پادمان از موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضاي شورا است.
در نشست دور قبل، غرب با محوريت سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان اميدوار بود که با مانور درباره گزارش تحريک آميز و ادعايي نشريه آمريکايي بلومبرگ، مبني بر کشف ذرات نزديک به سطح مورد نياز براي توليد سلاح اتمي در ايران، قطعنامه جديدي را در اين نشست عليه تهران صادر کند. اما در آستانه برگزاري اجلاس، اختلافاتي در اردوگاه طرف‌هاي غربي گزارش و قرار شد که تصميم‌گيري نهايي در اين زمينه پس از سفر مديرکل آژانس به ايران صورت گيرد.
بيانيه‌ مشترک و توافقاتي که در پي سفر مديرکل آژانس به تهران براي رفع‌ و رجوع مسائل پادماني منتشر شد، محاسبات غرب را براي جوسازي عليه ايران برهم زد و در واقع صحنه اجلاس دور قبل شوراي حکام را برخلاف انتظار آن‌ها پيش‌برد.
رافائل گروسي مديرکل آژانس طي سخناني در شورا، از توافقات بعمل آمده با ايران ابراز خرسندي کرد و گفت که اميدوار است برگزاري جلسات فني به حل و فصل مسائل پادماني منجر شود.وي همچنين طي نشستي با خبرنگاران تذکر داد که از گمانه‌زني و فضاسازي درباره برنامه هسته‌اي ايران پرهيز کرده و اطلاع رساني درباره مسائل فني را به اين سازمان محول کنند.
البته در نشست دور قبل، اطراف غربي با صحنه‌گرداني رژيم صهيونيستي به تکرار اتهام‌زني عليه برنامه‌ هسته‌اي ايران ادامه داده و مطالب جهت‌داري را با هدف جوسازي عليه ايران مطرح کردند.
حالا خبرگزاري مهر به نقل از منابع آگاه از حل و فصل دو موضوع اختلافي ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داده است. اين خبرگزاري دو موضوع مذکور را پرونده يکي از مکان‌هاي ادعايي مطروحه آژانس موسوم به آباده و نيز موضوع کشف ذرات اورانيوم با غناي 83/7 عنوان کرده است. آژانس پيش از اين درمورد سه سايت در ايران ادعاهايي در خصوص کشف ذرات اورانيوم مطرح کرده بود.
ميانجيگري عمان
روزنامه عمان ديلي در گزارشي درخصوص سفر هيثم بن طارق، پادشاه اين کشور به تهران نوشت: سفر سلطان هيثم بن طارق به تهران روز گذشته به پايان رسيد و همانطور که انتظار مي رفت اين سفر تاريخي موفقيت‌هاي گسترده‌اي در زمينه‌هاي مختلف به ويژه زمينه سياسي به همراه داشت.
از جمله مسائل موفقيت آميز در اين سفر که به طور مستقيم اعلام شد مساله بازگشت روابط ايران و مصر است که ايران از آن استقبال کرد، اين خبر براي منطقه بسيار مهم است زيرا مصر جايگاه ويژه اي در جهان عرب دارد.
موفقيت ديگر در اين سفر که در مرحله آتي اعلام خواهد شد متعلق به موضوع هسته اي ايران است که عليرغم اينکه شرايط جهاني نيازمند به نتيجه رسيدن در اين زمينه در سريع ترين وقت ممکن است اما مذاکرات هسته اي با مشکلات زيادي مواجه شده بود. مرحله آتي نيازمند انعطاف بيشتري از سوي ايران و جامعه بين‌المللي به ويژه آمريکا است.
در اين گزارش آمده است: اين‌ها همان مسيرهايي هستند که دنيا از ديپلماسي عمان انتظار دارد و سلطان عمان آن را ترسيم و در پيش گرفته و همواره موفقيت‌هاي زيادي به ارمغان آورده است.
انتظار براي گزارش گروسي
کوروش احمدي، ديپلمات پيشين ايران در سازمان ملل در گفت و گو با «انتخاب»، خبر حل و فصل دو موضوع ميان ايران و آژانس از جمله غني سازي 83 درصدي و موضوع سايت آباده که خبرگزاري مهر آن را منتشر کرده، گفت: در مورد غني سازي در سطح 83 و خرده‌اي درصد ايران از ابتدا اعلام کرده بود که اين ميزان غني سازي اتفاقي بوده است و براي توليد و ذخيره سازي انجام نگرفته است. نتيجتا يک اشتباه فني بوده و اورانيوم با چنين غلظتي ذخيره‌سازي نشده است؛ يعني اصل اينکه چنين اتفاقي افتاده بود را ايران پذيرفته و توضيح قابل قبولي نيز ارائه کرده بود. با توجه به توضيحي که ايران در اين باره داد و نشانه‌اي از ذخيره سازي اورانيوم غني سازي شده 83 درصدي وجود ندارد، مسئله بايد قابل حل مي‌بود. او ادامه داد: در مورد آباده هم که صحبت از انجام فعاليت‌هايي در آن در سال‌هاي خيلي دور بوده، سوال آژانس اين بود که اقلام و مواد و تجهيزات مورد استفاده در آن سايت چه شده‌اند و کجا هستند. کارشناسان آژانس در سال 2019 با اجازه‌اي که ايران داده بود از اين منطقه بازديد کردند و مدعي شدند که ذرات اورانيوم ناشي از کار انساني در آنجا پيدا کرده‌اند و در اين رابطه توضيح خواسته بودند. ايران هم توضيح داد که ما فعاليت هسته‌اي نداشته‌ايم و شايد جاسازي مواد از سوي صهيونيست‌ها و ايادي آن‌ها در آژانس يا دشمنان صورت گرفته باشد. آژانس اين توضيحات را قبول نمي‌کرد، اما الان که خبر بسته شدن اين پرونده آمده است خبر خوبي است. وي در خصوص تاثير حل شدن اين دو موضوع بر روند جلسه هفته آينده شورا حکام اظهار داشت: قطعا اين اتفاق تاثير مثبت دارد و پيشرفت مفيدي است. بايد ديد اين دو موضوع چگونه در گزارشي که مديرکل آژانس به شورا حکام خواهد داد منعکس خواهد شد. ولي به هر حال پيشرفت بزرگي است و روي کاهش تنش ميان ايران و آژانس تاثير مي‌گذارد. به احتمال خيلي زياد دو سايت ديگر هم که مباحثي مشابه مباحثه سايت آباده در مورد آنها مطرح بوده نيز بايد به همين ترتيب تحت بررسي بوده باشد. اگر پيشرفتي در اين دو مورد نيز حاصل شود، قطعا فرصتي فراهم مي‌شود که روي موضوعات ديگر نيز کار شود. البته بايد صبر کرد تا جزئيات آن منتشر شود و گزارش آژانس را ببينيم.
 
ادامه تبادل پيام بين ايران و آمريکا
وزير خارجه کشورمان از ارتباط مستقيم ايران با اتحاديه اروپا و ارتباط با آمريکا از طريق واسطه‌ها درخصوص موضوع هسته‌اي خبر داد.
به گزارش ايسنا، حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوي «فيگارو» تاکيد کرد که نرديکي روابط ايران و عربستان تنها يک توافق تاکتيکي نيست.
وي گفت که ايران در زمينه گسترش روابط تجاري و اقتصادي با سعودي‌ها توافق کرده است.
حسين اميرعبداللهيان در بخش ديگري خاطرنشان کرد که براي توقف جنگ در يمن و انجام گفت‌وگو با تمام طرف‌هاي اين کشور در ارتباط هستيم.
وزير امور خارجه کشورمان همچنين گفت که روند ديپلماتيک و مذاکره با اتحاديه اروپا درخصوص موضوع هسته‌اي تداوم دارد.
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد که من با جوزپ بورل و همکارم علي باقري با انريکه مورا در زمينه موضوع هسته اي در ارتباط هستيم.
وي گفت که تبادل پيام‌ها ميان تهران و واشنگتن از طريق واسطه‌هاي منطقه‌اي و حتي اروپايي ادامه دارد.
 
کد مطلب: 196627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *