۰
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
اسرائيلي‌ها نگران نتايج سفر پادشاه عمان به تهران شده‌اند

احتمال توافق موقت هسته‌اي بين ايران و آمريکا

«ايگور سوبوتين» در روزنامه  «نزاويسيمايا گازتا» مي‌نويسد که سفر دو روزه سلطان عمان هيثم بن طارق آل سعيد، پادشاه عمان به تهران انجام شد.در جريان اين سفر، پادشاه عمان نه فقط در مورد روابط دوجانبه، بلکه در مورد دستور کار منطقه‌اي نيز گفت‌وگو کند.
احتمال توافق موقت هسته‌اي بين ايران و آمريکا
گروه سياسي- مهدي يزدي: «ايگور سوبوتين» در روزنامه  «نزاويسيمايا گازتا» مي‌نويسد که سفر دو روزه سلطان عمان هيثم بن طارق آل سعيد، پادشاه عمان به تهران انجام شد. در جريان اين سفر، پادشاه عمان نه فقط در مورد روابط دوجانبه، بلکه در مورد دستور کار منطقه‌اي نيز گفت‌وگو کند. اين سفر با توجه به مسير روشن تهران به سمت انعطاف‌پذيري در ارتباط با پايتخت‌هاي عربي، مهم خوانده مي‌شود. پس از آشتي ايران با عربستان سعودي، نزديک شدن به مصر پيش‌بيني مي‌شود. عمان به عنوان يک کانال واسطه مهم در نظر گرفته مي‌شود. به گفته مقامات ايراني، اين گفت‌وگوها همچنين ممکن است، روشن کند که اوضاع در گفت و گوي ايران و امريکا چگونه بيشتر خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين سفر به دعوت ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري ايران انجام مي‌شود. انتظار مي‌رود، هيثم بن طارق نيز مورد استقبال آيت الله علي خامنه اي، رهبر عالي انقلاب ايران قرار گيرد. همانطور که دفتر سلطان عمان تصريح کرد، سفر به تهران در چارچوب رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي مستمر ميان رهبران دو کشور براي بررسي تحولات مختلف در عرصه‌هاي منطقه اي و بين المللي انجام مي‌شود.
از سفر هيثم بن طارق تغييرات مثبتي در ساختار روابط منطقه اي انتظار مي‌رود. در ماه‌هاي اخير، قاهره و تهران گام‌هاي فعالي براي بازگرداندن روابط رسمي برداشته اند. قرار است در ماه ژوئيه، دور ديگري از رايزني‌ها براي گسترش ارتباطات ايران و جهان عرب برگزار شود. پس از دور جديد مذاکرات، عبدالفتاح السيسي و ابراهيم رئيسي ممکن است، در حاشيه يک رويداد بين المللي با يکديگر ديدار کنند.
سفر سلطان عمان به تهران بايد وضعيت پيرامون مذاکرات چند جانبه بر سر احياي «توافق هسته اي» را نيز روشن کند. وزن ديپلماتيک عمان در سال گذشته، به طور قابل توجهي افزايش يافته است، زيرا اين کشور به عنوان يک پلت فرم ميانجي براي گفت وگو ميان اوکراين و ايران در نظر گرفته مي‌شود.
در اين ميان، مسقط شريک مهم انرژي تهران است: ايران به ساخت خط لوله گاز براي تامين گاز طبيعي از مناطق جنوب شرقي به مناطق ساحلي عمان ادامه مي‌دهد. اين پروژه که در سال 2021 ميلادي، دوباره فعال شد، فرصت‌هايي را براي صادرات مجدد ايجاد مي‌کند.کريل سمينوف، کارشناس شوراي امور بين‌الملل روسيه، گفت که سفر هيثم بن طارق به تهران در درجه اول، از نقطه نظر دستور کار دوجانبه مهم است. اين تحليلگر خاطرنشان کرد: «تماس‌هاي غيرمستقيم به روشي آرام و بدون تبليغات آشکار برقرار مي‌شوند.»
مذاکرات رفع تحريم‌ها و پيگيري پرونده مذاکرات برجام ازجمله اهداف سلطان عمان در تهران بود. پيش تر خبرهايي درباره اينکه ايران و آمريکا در عمان مذاکرات داشتند به گوش مي‌رسيد؛ هرچند در حد گماني زني بود و خبر مستندي منتشر نشده است.
همان گونه که از شواهد و قرائن برمي‌آيد، پيام‌هايي آمريکايي‌ها ارسال مي‌کنند مانند آزادي زندانيان دوتابعيتي يا جاسوس‌هاي کشورهاي غربي در ايران با ميانجي گري عمان که همه نشان از پيشرفت مذاکرات دارد.
ترس اسرائيليها از تبادل پيام تهران و واشنگتن
به موازات سفر پادشاه عمان به تهران، «آميتاي استين» خبرنگار حوزه بين‌الملل شبکه کان اسرائيل در حساب کاربري توئيتر خود مدعي شد: «توافق جديد ايران؟ گزارش‌هايي مبني بر اين‌که ممکن است تحولي در موضوع توافق هسته‌اي بين ايران و آمريکا «در روزها و هفته‌هاي آينده» رخ دهد، موجب نگراني در اسرائيل شده است». او در ادامه افزود: «نگراني اصلي [در تل‌آويو از اين بابت است که] توافق موقت در موضوع هسته‌اي -به اين معني که ايران بخشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف مي‌کند، اما توانايي‌هاي هسته‌اي خود را در دستان خود نگه مي‌دارد و در ازاي آن لغو تحريم‌ها را از آمريکا دريافت خواهد کرد».
استين ادعا کرده: «دولت آمريکا در هفته‌هاي اخير درباره امکان چنين توافق موقتي بحث کرده و پيام‌هايي بين ايران و آمريکا در مورد موضوع هسته‌اي منتقل شده است. يکي از مقامات آمريکايي به من مي‌گويد: ديپلماسي بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي [ادعايي] ايران به سلاح هسته‌اي است».
در همين شرايط، رهبر ائتلاف مخالفان در پارلمان اسرائيل درباره تبعات فاصله گرفتن ائتلاف حاکم بر اين رژيم از آمريکا و تاثير آن بر توافق احتمالي هسته‌اي واشنگتن با تهران هشدار داد.  يائير لاپيد در مصاحبه‌اي با اسرائيل نشنال نيوز، توافق براي برداشتن تحريم‌هاي ايران از سوي آمريکا را خطرناک ارزيابي کرد و گفت: «هرکاري لازم باشد بايد انجام دهيم تا جلوي اين اتفاق را بگيريم».
او با اشاره به اختلاف بين کابينه حاکم به رهبري بنيامين نتانياهو و دولت جو بايدن رييس جمهور آمريکا، افزود: «فاصله گرفتن از دولت آمريکا ممکن است براي ما هزينه گزافي داشته باشد».
نخست وزير سابق اسرائيل در ادامه گفت: «توافق هسته‌اي با تهران ممکن است ميدان
عمل ما را محدود کند».
کد مطلب: 196546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *