۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۶
رئيس سازمان بورس دوباره وعده تغيير دامنه نوسان را داد

تمديد 9 ماهه وعده‌اي که در پايان خرداد منقضي مي‌شود

ازار سرمايه اگرچه در دوماه اول امسال رشد نسبتا خوبي داشت و بعد از دو سال بار ديگر اعتمادسازي در اين بازار شکل گرفته بود اما در خردادماه يک بار ديگر وضعيتي شکل گرفت که براي سهامداران در اين سالها آشناست.
تمديد 9 ماهه وعده‌اي که در پايان خرداد منقضي مي‌شود
گروه اقتصادي – محمدحسين روانبخش:  بازار سرمايه اگرچه در دوماه اول امسال رشد نسبتا خوبي داشت و بعد از دو سال بار ديگر اعتمادسازي در اين بازار شکل گرفته بود اما در خردادماه يک بار ديگر وضعيتي شکل گرفت که براي سهامداران در اين سالها آشناست، وضعيتي که شايعه دخالت و دستکاري را بار ديگر رواج داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نارضايتي مردم از بورس، عاملي که دولتمردان فعلي از آن در تبليغات انتخاباتي بهره فراوان گرفتند، هنزو وجود دارد و قول‌هاي رنگارنگ رئيسي و کانديداهاي پوششي‌اش مشکلي را جل نکرده است، ضمن اينکه بي ثباتي مديريتي در اين بازار هم وجود دارد و هر چند وقت يکبار شايعه برکناري يا استعفاي مجيد عشقي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم منتشر مي‌شود که نشان دهنده شل بودن پايه‌هاي صندلي رياست اوست.اين موضوع هفته گذشته باعث تحليل‌هايي در بين فعالان اين بازار شد و اگرچه برخي تغيير اين مدير را به نفع بورس تحليل مي‌کردند اما بسياري معتقد بودند که مشکل مديريتي در سطحي بالاتر از عشقي وجود دارد و دولت نشان داده که حتي با فرض برکناري او، جايگزيني که براي او تعيين مي‌شود، توان و کارآيي چنداني ندارد و چشم انداز هيچ تغيير ويژه اي در اين حوزه – مثل حوزه‌هاي ديگر اقتصاد – وجود ندارد.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار روز جمعه براي اينکه به شايعات پر سر و صدا درباره برکناري خود پايان دهد بار ديگر گفتگويي کرد و از افزايش دامنه نوسان در بورس سخن گفت تا علاوه بر اعلام حضور، تاثيري هم در بازار بگذارد، اما واقعيت اين است که اين تاکتيک عشقي شبيه تاکتيک دولت در کنترل بازار ارز تکراري و بي اهميت شده است؛ در واقع همانطور که بارها براي کنترل و تاثيرگذاري در بازار ارز اعلام کرده اند که 7 ميليارد دلار پول ايران در کره جنوبي آزاد شده است و کار به جايي رسيده که چنين سخني فقط باعث تمسخر مي‌شود، حرف رئيس بورس درباره دامنه نوسان هم دارد به همان مشکل مبتلا مي‌شود. عشقي نهم اسفندماه اعلام کرد: « به نظر مي‌رسد به يک تجديد ساختاري در طبقه‌بندي بازارهاي بورس و فرابورس نياز است. پيشنهاد همکاران در بورس و فرابورس اين بود که اعمال تغييرات دامنه نوسان در مرحله بعد را همزمان با تغييرات طبقه‌بندي بازارها انجام دهيم. بر اين اساس نمادها در بازارها جابه‌جا مي‌شوند و براي طبقات مختلف دامنه نوسان مختلفي پيشنهاد داده شده است. اين تصميم در 3 ماهه اول سال آينده اعمال و سعي مي‌شود دامنه نوسان را تا جايي پيش ببريم که صف خريد و فروشي در بازار وجود نداشته باشد. اگر سامانه‌هاي معاملاتي اجازه دهند که دامنه نوسان پويا تشکيل شود، دامنه نوسان برداشته مي‌شود، اما فعلا سامانه معاملاتي اجازه اين کار را نمي‌دهد.»در حالي که پايان بهار نزديک است و فقط چند روز از سه ماه اول سال مانده است، هيچ خبري از اين وعده سه ماهه عشقي نشده است و حالا او بدون اشاره به اينکه چنين وعده اي داده و مثل اکثر وعده‌هاي دولت توخالي از آب درآمده، روز گذشته از طبقه‌بندي بازارها تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: دامنه نوسان طبق طبقه‌بندي تغيير خواهد کرد.او در اين گفتگو با ايسنا حتي پا را فراتر از اين گذاشت و با بيان اينکه طبقه‌بندي بازارهاي بورس طبق برنامه پيش مي‌رود، اظهار کرد: پس از آنکه موضوع طبقه‌بندي بازارهاي بورس نهايي شود، دامنه نوسان متناسب با طبقه‌بندي بازار تغيير خواهد کرد.وي به اين سوال که طبقه‌بندي بازارها چه زماني انجام خواهد شد؟ پاسخ داد: زمان دقيق آن مشخص نيست زيرا هم به شرايط بازار و هم به طبقاتي که مصوب خواهد شد بستگي دارد، اما مي‌توان گفت تا پايان سال اين اقدام انجام خواهد شد.
به اين ترتيب وعده اي که قرار بود حداکثر تا پايان خرداد به سرانجام برسد فعلا به زماني تا پايان سال موکول شده است. با اين حال حتي به اين وعده هم نبايد اعتنا کرد، چرا که وقتي که وعده سه ماه پيش ناديده گرفته مي‌شود، نه ماه بعد هم همين اتفاق خواهد افتاد و داستان به چند سال آينده موکول مي‌شود! البته اين در شرايطي است که مجيد عشقي تا آن وقت رئيس سازمان بورس باقي بماند! در اين دولت هر بار که شايعه استعفا يا برکناري يکي از اعضا منتشر شده اول با شدت بسيار تکذيب شده و بعد به واقعيت پيوسته است و به اين ترتيب هيچ بعيد نيست که عشقي قبل از پايان سال به راهي برود که پيش از اين وزيران برکنار شده با استعفا و رئيس کل بانک مرکزي قبلي و... رفته‌اند.
 
کد مطلب: 197579
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *