۰
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۳
دست خالي دولت براي افتتاح پروژه‌هاي بزرگ، رئيسي را به جاده چالوس کشاند

تبليغات براي افتتاح بخشي از قطعه 16.5 کيلومتري آزادراه تهران-شمال!

دست دولت ابراهيم رئيسي براي افتتاح پروژه‌هاي عمراني مهم آنقدر خالي است که براي افتتاح يک باند از يک قطعه از آزادراه، رئيس جمهور همراه با مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي و سيد پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان،در منطقه حضور پيدا و آن را افتتاح مي‌کند!
تبليغات براي افتتاح بخشي از قطعه 16.5 کيلومتري آزادراه تهران-شمال!
گروه سياسي- هديه گل محمدي: دست دولت ابراهيم رئيسي براي افتتاح پروژه‌هاي عمراني مهم آنقدر خالي است که براي افتتاح يک باند از يک قطعه از آزادراه، رئيس جمهور همراه با مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي و سيد پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان،در منطقه حضور پيدا و آن را افتتاح مي‌کند! قطعه اي از آزادراهي که اتفاقا بايد بررسي شود چرا در طول دوران دولت‌هاي مختلف تا اين حد دچار تاخير شده و ساخت آن بيش از سه دهه طول کشيده و هنوز هم بخش زيادي از آن باقي مانده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،قطعه دوم آزادراه تهران - شمال که روز پنجشنبه افتتاح شد به طول 22 کيلومتر و فقط شامل باند غربي قطعه دوم است و هنوز باند شرقي آن يعني مسير برگشت افتتاح نشده است! جالب اينجاست که تونل اصلي اين پروژه قبلا زير بار ترافيکي قرار گرفته و فقط 16.5 کيلومتر از آن باقي مانده بود که آن هم فقط در مسير رفت، رئيسي آن را افتتاح کرد! اين که براي افتتاح قطعه اي 16.5 کيلومتري از يک آزادراه، آن هم فقط براي مسير رفت آن، رئيس جمهور خود حضور پيدا مي‌کند و تبليغات گسترده آن در و ديوارهاي شهر را پر مي‌کند، جاي تامل بسيار دارد. دولت رئيسي که افتتاح يک باند از اين مسير 16.5 کيلومتري را گويا افتخار بزرگي براي خود مي‌داند چنان بيلبوردهاي تهران را پر از تبليغات افتتاح آن کرده که مشخص نيست اگر کل ازادراه را افتتاح مي‌کرد چه تبليغاتي انجام مي‌داد! در دولت قبل، حسن روحاني براي افتتاح قطعه اول اين آزادراه که 32 کيلومتر بود و شامل هر دو مسير رفت و برگشت مي‌شد خود در محل آزادراه حضور پيدا کرد اما رئيسي براي قطعه اي کوتاهتر که آن هم فقط در يک مسير افتتاح شده به محل ازادراه رفته است. البته قرار بود باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال تا پايان دولت روحاني به بهره برداري برسد که به دليل همه گيري کرونا و البته دلايل متعدد ديگري که در سالهاي قبل از آن هم باعث تاخير در راه اندازي پروژه شده بود، در زمان مقرر افتتاح نشد و دولت رئيسي هم با تاخير طولاني، آن را افتتاح کرد.
جالب اينجاست که ابراهيم رئيسي در سخنان خود در مراسم افتتاح يک قطعه 16.5 کيلومتري از آزادراه تهران – شمال، آن هم صرفا در مسير رفت، اين افتتاح را نماد خودباوري، توانايي و دانايي دانست. در حاليکه افتتاح اين آزادراه با بيش از دو دهه تاخير، نه تنها مايه شرمندگي تمام دولتهايي است که در سه دهه اخير مسئوليت را بر عهده داشتند، بلکه لازم است به جاي پر کردن در و ديوار شهر در تبليغات افتتاح اين قطعه از ازادراه، يک کارشناسي جامع و دقيق انجام شود تا ريشه يابي شود دليل اين همه تاخير در افتتاح اين آزادراه چيست؟ آزادراهي که عمليات اجرايي آن از سال 1376 آغاز شده و تاکنون فازهاي اول و چهارم اين محور آزادراهي به طول 32 کيلومتر و 20 کيلومتر افتتاح شده و در حال بهره برداري است، و حالا بخش رفت از قطعه دوم آن هم راه اندازي شده اما هنوز هم مسير برگشت قطعه دوم و هر دو مسير رفت و برگشت قطعه سوم آن باقي مانده و بعيد است آن هم به اين زودي‌ها افتتاح شود!
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور و معاون وزير راه و شهرسازي چندي پيش گفته بود پروژه آزادراه تهران- شمال دشوارترين پروژه کشور و منطقه خاورميانه بوده و پروژه اي با اين حجم تونل و پل پشت سر هم در طول 120 کيلومتري آزادراه نداريم. اما او و هيچيک از مسئولان ديگر اين پروژه در سال‌هاي متمادي توضيح ندادند که چگونه يکصد سال پيش، جاده کرج – چالوس با امکانات محدود آن زمان با تونل‌هاي فراوان در مدت زمان کوتاهي ساخته شد و چگونه است که در تمام دنيا شاهد ساخت پروژه‌هايي بسيار بزرگتر و دشوارتر از اين آزادراه هستيم که در مدت زمان کوتاهي افتتاح مي‌شوند؟!
حتي در کشور چين که شرکتي از اين کشور، پيمانکار آزادراه تهران – شمال بود، همه ساله شاهد افتتاح پل‌ها و تونل‌ها و آزادراه‌هاي بسياري هستيم که قطعا مسئولان کشورمان که مدام به چين سفر مي‌کنند از آن خبر دارند اما هيچگاه بررسي نکرده اند که چرا پيمانکار چيني اين پروژه چند سال پيش بدون هيچگونه جريمه اي بابت تاخير در اجراي پروژه کنار رفت و پروژه را دچار تاخير کرد؟!
طرح نخستين اين پروژه در سال 1353 داده شد. 3 سال بعد در سال 1356 شرکتي فرانسوي اعلام کرد در ازاي 10سال عوارض و دريافت 75ميليارد تومان آن را خواهد ساخت اما با اين پيشنهاد مخالفت شد. با وقوع انقلاب اسلامي کنار گذاشته شد و از دولت دوم‌هاشمي رفسنجاني دوباره در دستور کار قرار گرفت. آن زمان‌هاشمي رفسنجاني از رحمان گلزار، سازنده شهرک اکباتان که در آمريکا زندگي مي‌کرد دعوت کرد به ايران بيايد و مسئوليت اجراي اين پروژه را بر عهده بگيرد. در روايتي که توسط حسين مرعشي بيان شده آمده است که گلزار پيشنهاد داد بدون دريافت هيچ مبلغي از دولت، آزادراه تهران – شمال را در مدت زمان کوتاهي مي‌سازد اما در عوض زمينهايي در ابتدا و انتهاي آزادراه مي‌خواهد تا در آن پروژه مسکوني ديگري مثل شهرک اکباتان و پروژه‌هاي رفاهي ديگر بسازد و درآمد آن را صرف آزادراه کند. اما همانگونه که پيشبيني مي‌شد اين پيشنهاد به سرانجان نرسيد و رحمان گلزار براي هميشه ايران را ترک کرد. اين پروژه مدتي مسکوت بود و سپس تا سال 1394 در اختيار پيمانکاران چيني بوده که به سرانجام نرسيد و به بنياد مستضعفان واگذار شد.
حالا اعلام شده که قطعه سوم آزادراه که در مقايسه با سه قطعه ديگر به لحاظ پيچيدگي خاص مهندسي بسيار مهم بوده از طريق سرمايه گذاري کشور چين که به تازگي توافق آن بين مسوولان دو کشور انجام شده است به اجرا در خواهد آمد. همان چيني‌هايي که سال 94 به دليل تعلل از پروژه کنار گذاشته شدند! بهتر آن است دولت برنامه زمانبندي دقيقي براي زمان افتتاح مسير برگشت قطعه دوم و کل قطعه سوم ارائه دهد تا مردم بدانند آيا براي افتتاح اين قطعه هم بايد يک دهه ديگر صبر کنند؟!
کد مطلب: 198764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *