۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
روسيه و اوکراين يکديگر را متهم به تدارک حمله به نيروگاه هسته‌اي زاپوريژژيا مي‌کنند

وحشت از تکرار فاجعه اتمي چرنوبيل

جامعه‌جهاني در حوزه‌هاي مختلفي از تبعات جنگ اوکراين نگراني دارد اما وحشت اصلي «اورانيوم» است. غرب از يک‌طرف نگران دکترين هسته‌اي کرملين در دفاع از روسيه است و از طرف ديگر بزرگ‌ترين نيروگاه هسته‌اي اروپا مي‌تواند يک فاجعه اتمي بزرگ خلق کند.
وحشت از تکرار فاجعه اتمي چرنوبيل
گروهبينالملل - علي ودايع: جامعه‌جهاني در حوزه‌هاي مختلفي از تبعات جنگ اوکراين نگراني دارد اما وحشت اصلي «اورانيوم» است. غرب از يک‌طرف نگران دکترين هسته‌اي کرملين در دفاع از روسيه است و از طرف ديگر بزرگ‌ترين نيروگاه هسته‌اي اروپا مي‌تواند يک فاجعه اتمي بزرگ خلق کند. نکته اينجاست که ماجراي فاجعه اتمي چرنوبيل که اتفاقا سريال آن توسط کمپاني HBO ساخته شده، کابوس هرشب اروپايي‌هاست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در ميان تمام آنچه که گفته مي‌شود ؛ راهبرد زمين‌سوخته از زمان «ژوزف استالين» در گوشت و خون طرفين جنگ اوکراين است. حالا روسيه و اوکراين يکديگر را متهم به طراحي يک حمله قريب الوقوع به نيروگاه هسته‌اي زاپوريژژيا کردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «رنات کارچا» مشاور رئيس شرکت «روس‌ اتم» اعلام کرد که اوکراين قصد دارد مهمات حاوي زباله‌هاي هسته‌اي متعلق به يک نيروگاه هسته‌اي ديگر را به سمت زاپوريژژيا شليک کند. کارچا همچنين به تلويزيون روسيه گفت: در تاريکي شب 5 ژوئيه (14 تير)، ارتش اوکراين با استفاده از تجهيزات دور برد دقيق و پهپادهاي تهاجمي انتحاري سعي در حمله به نيروگاه زاپوريژژيا دارد.
درهمين راستا، «ماريا زاخارووا» در گفت و گويي راديويي نسبت به حمله قريب الوقوع اوکراين به نيروگاه اتمي زاپروژيا هشدار داد و گفت: چنانچه اتفاقي بيفتد همه چيز از آب و هوا و غذا تحت الشعاع اين فاجعه قرار مي‌گيرد. سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه سپس اضافه کرد که اوکراين در حال برنامه‌ريزي براي يک حمله تروريستي به نيروگاه هسته‌اي زاپروژيا است که پيامدهاي بالقوه آن بر کل جهان تاثير مي‌گذارد. به گفته زاخارووا، آمريکا و انگليس متوجه اين خطر نيستند و اين در حالي است که در صورت حمله به زاپروژيا تمام زمين متاثر خواهد شد.
نيروهاي مسکو چند روز پس از شروع جنگ اوکراين، زاپوريژژيا بزرگترين نيروگاه هسته‌اي اروپا با 6 راکتور را تصرف کردند. تاکنون روسيه و اوکراين چندين بار همديگر را متهم به بمباران اطراف اين نيروگاه کرده اند.
از نگاه مسکو، يگان‌هاي ارتش اوکراين با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين، توپخانه سنگين و سامانه‌هاي راکت پرتاب چندگانه، مناطق مسکوني انرگودار و قلمرو ايستگاه را به طور دوره‌اي گلوله باران کرده‌اند. مسکو همچنين معتفد است که کي‌يف تلاش مي‌کند با يک اقدام انتحاري، ناکامي ضدحملات بهاره را جبران کند.
از نگاه کي يف، يگان‌هاي نظامي روسيه درنظر دارند با القاي نشت مواد راديواکتيو از بزرگترين نيروگاه هسته‌اي اروپا، ضدحمله وعده داده شده از سوي اوکراين براي بازپس‌گيري مناطقي از اين کشور را تحت الشعاع قرار دهند و ناکام گذارند. هفته گذشته اوکراين در يک مانور پرسر و صدا اقدام به برگزاري رزمايش مقابله با تشعشعات اتمي و نشت اورانيوم کرد. کي‌يف مي‌خواهد به همه تلقين کند که روسيه نقشه نشت اورانيوم را کشيده‌است.
ادعاي متقابل کييف
در همين چارچوب و در راستاي تقابل با روسيه، «ولوديمير زلنسکي» رئيس جمهوري اوکراين نيز در گفتگو با امانوئل مکرون همتاي فرانسوي خود مدعي «تحرکات خطرناک» روسيه در اين نيروگاه واقع در جنوب شرقي اوکراين شده است.
زلنسکي در حساب توئيتر خود نوشت که در يک تماس تلفني به مکرون گفته که نيروهاي روسيه در حال آماده شدن براي تحرکات خطرناک در زاپوريژژيا هستند. وي با مکرون به توافق رسيده تا با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، وضعيت تحت کنترل حداکثري قرار بگيرد.
در بيانيه منتشر شده توسط نيروهاي مسلح اوکراين نيز اين ادعا مطرح شده که روز سه‌شنبه «دستگاه‌هاي انفجاري» بر روي سقف راکتورهاي سوم و چهارم نيروگاه کار گذاشته شده و احتمال يک حمله در آينده نزديک وجود دارد. همچنين نيروهاي مسلح اوکراين مدعي شده اند که اگر آنها منفجر شوند به راکتورها آسيب نمي‌زنند بلکه تصويري را ايجاد مي‌کند که گويي طرف اوکرايني در حال گلوله باران آنجا است، از همين رو ارتش اوکراين آماده اقدام تحت هر شرايطي است.
زلنسکي و ارتش اوکراين هيچ شواهدي را براي ادعاي خود ارائه نکرده اند.
رئيس جمهور اوکراين در پيام ويدئويي شبانه خود گفته است که روسيه در حال برنامه‌ريزي براي شبيه سازي يک حمله به اين نيروگاه است يا اينکه آنها ممکن است سناريوي ديگري داشته باشند.
پيشنمايش انهدام نيروگاه اتمي
ميانه خرداد ماه، ويديويي در شبکه‌هاي اجتماعي اوکراين و منطقه زاپوريژژيا منتشر شد که در آن، به انفجار نيروگاه اتمي در روز سوم جولاي (12 تيرماه 1402) تهديد شده است.
در اين ويديو که عبارت نيروهاي مسلح اوکراين در آغاز آن به نمايش درآمده است، انفجارهاي پل کريمسکي و نيروگاه سد آبي کاخوفسکايا را نشان مي‌دهد.
اين ويدئو با ظاهر شدن تاريخ 2023.07.03 در پس زمينه به پايان مي‌رسد.
نيروگاه زاپوريژژيا به عنوان بزرگترين نيروگاه هسته‌اي اروپا حدود 15 ماه پس از آغاز عمليات نظامي روسيه در اوکراين باري ديگر در کانون اخبار قرار گرفته است، آنجا که پيامدهاي آتش جنگ طرف‌هاي درگير، اين نيروگاه را تهديد مي‌کند.
اين نيروگاه با دربرگيري 6 واحد توليد برق از انرژي هسته‌اي به ميزان کل 6 گيگاوات،‌ در ابتداي اسفندماه 1401 (اواخر فوريه 2022) تحت کنترل نيروهاي روس قرار گرفت.
در مقطع کنوني و همزمان با انتشار اخباري درباره تدارک اوکراين براي ضد حمله، مسکو و کي يف، يکديگر را به نقض حريم نيروگاه و تلاش براي آسيب‌هاي جبران‌ناپذير به اين نيروگاه و مناطق اطراف آن متهم کرده‌اند.
 پيشتر، نيروهاي روسيه و اوکراين همزمان با انتشار ويديوي انهدام نيروگاه اتمي، اعلام کرده بودند که سد بزرگ کاخوفکا، متعلق به دوره شوروي سابق، در بخش تحت کنترل روسيه در جنوب اوکراين منفجر و باعث ايجاد سيلاب در سراسر منطقه جنگي شده است؛ در پي اين رخداد، مسکو و کي‌يف متقابلا اتهاماتي را به يکديگر وارد کردند.
سد کاخوفکا بر رودخانه «دنيپرو»، آبراه اصلي جداکننده نيروهاي اوکرايني و روسي در جنوب اوکراين قرار دارد. انهدام سد کاخوفکا اگرچه هنوز مشخص نشده که عامل اين اتفاق کدام‌طرف جنگ بوده‌است اما نگراني درباره تکرار فاجعه اتمي چرنوبيل با آسيب ديدن نيروگاه هسته‌اي زاپوريژژيا و نشت مواد راديو اکتيو تشديد کرده‌است.
کد مطلب: 198669
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *