۰
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي:

2/5 ميليون شاغل، بيمه نيستند

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي صبح ديروز در نشستي خبري ضمن تبريک هفته تامين اجتماعي اظهار کرد: همه تلاش خود را مي‌کنيم که امنيت و آسايش را براي 46 ميليون بيمه شده رقم بزنيم.
2/5 ميليون شاغل، بيمه نيستند
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي صبح ديروز در نشستي خبري ضمن تبريک هفته تامين اجتماعي اظهار کرد: همه تلاش خود را مي‌کنيم که امنيت و آسايش را براي 46 ميليون بيمه شده رقم بزنيم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ميرهاشم موسوي گفت: قبل از انقلاب حدود 20 درصد جامعه ما تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي بودند و امروز بالغ بر 73 درصد جامعه85 ميليوني ايران تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي هستند و اين براي ما توفيق است.وي با بيان اينکه خدمات تامين اجتماعي يکي از پرسخاوت‌ترين خدمات است، گفت: البته ممکن است مشکلاتي در برخي حوزه‌هاي خدمت رساني داشته باشيم؛ 18 نوع خدمت کلان و راهبردي داريم که حتي بعد از فوت افراد تحت پوشش، به بازماندگانشان مي‌رسد اما ما همچنان اين را پنجره فرصت قلمداد  کرديم که بتوانيم براي حدود 27 درصد باقي مانده هم برنامه‌ريزي راهبردي داشته باشيم و برآورد مي‌شود که حداقل در حوزه کسب و کارهاي رسمي و غيررسمي حدود 6 ميليون نفر جمعيت هدف تحت پوشش تامين اجتماعي را مي‌توان تعريف کرد.
موسوي در ادامه به اصلاح و ساماندهي صندوق با رويکرد توانمندسازي و پايداري صندوق از بعد منابع اشاره کرد و افزود: استقراض بي رويه اتفاق ناميموني در صندوق بود.  سال گذشته با 106 هزار ميليارد تومان به عنوان ابربدهکارترين دستگاه به سيستم بانکي بوديم که با تعامل دولت تسويه انجام شد. همچنين دولت 170 هزار ميليارد تومان از بدهي خود را تاديه کرد که اين بي‌سابقه بود.مديرعامل سازمان تامين اجتماعي افزود: سال گذشته کل سود دريافتي از شستا که20 هزار ميليارد تومان بود، در حاليکه سود تسهيلات بانکي که گرفته بوديم اگر تسويه نشده بود عددي حدود 25 هزار ميليارد تومان مي شد يعني بيش از کل سود شستا؛ کدام صندوق مي‌تواند با اين بيماري کنار بيايد که ما استقراض کنيم و فقط سالي حدود 25 هزار ميليارد تومان، تامين سود تسهيلات گرفته شده را بدهيم که از اين جلوگيري شد.وي افزود: همچنين اتفاق ديگري که رخ داد اين بود که حدود 46 هزار ميليارد تومان از همين محل، افزايش سرمايه براي بانک رفاه ايجاد کرديم.مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با اشاره به توسعه کمي و کيفي خدمات اين سازمان گفت: علي رغم اينکه مشکلات و چالشهايي داشتيم اما همچنان از تکاليف در حوزه خدمت‌رساني غفلت نکرديم. در اين شرايط نه تنها کاهش خدمت نداشتيم بلکه افزايش خدمت داشتيم.
ارائه خدمات درماني روزانه به 1.2 ميليون نفر
به گفته وي، در حوزه درمان، روزانه به حدود يک ميليون و 200 هزار نفر خدمت درمان ارائه و 72 درصد درمان به شکل خريد راهبردي انجام مي‌شود.وي گفت: خدمات سرپايي در سال 1401 نسبت به 1400، 18 درصد رشد داشته است. در خدمات بستري نسبت به سال قبل 9 درصد افزايش خدمت داشتيم و روزانه حدود 14 هزار خدمت بستري در حوزه درمان ارائه خدمت داريم.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه بيماري ديابت و فشار خون را در اولويت قرار داديم، افزود: زماني که دولت را تحويل گرفتيم حدود 6 مرکز کيلينيک ديابت و کنترل فشار خون در مراکز راه اندازي کرده بوديم و اکنون 185 مرکز کيلينيک ديابت و فشار خون را به طور فعال در کشور داريم.وي ادامه داد: علاوه بر اينکه مراکز خريد راهبردي خدمات را بايد توسعه دهيم، اعتقاد داريم به دليل اينکه خدمات درمان مستقيم رايگان است، بايد توسعه يابد. سال 1400 بودجه توسعه خدمات درماني 4500 ميليارد تومان، سال گذشته 9500 ميليارد تومان و امسال 11 هزار و 500 ميليارد تومان است.وي با اشاره به اينکه برنامه داريم 29 پروژه درماني را در حوزه درماني افتتاح کنيم، گفت: در حال حاضر بالغ بر 200 پروژه در دست احداث قرار دارد که عمدتا کاربري اين پروژه‌ها درماني است.مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به بهره‌برداري از بيمارستان هدايت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: علاوه بر اين بيمارستان، بيمارستان ديگري در لنگرود گيلان و همچنين درمانگاه‌هاي متعددي در مناطق کم‌برخوردار و محروم در سال گذشته به بهره‌برداري رسيد.
موسوي در ادامه با بيان اينکه در موضوع طرح داروياري بالغ بر 400 قلم داروي جديد تحت پوشش بيمه‌اي قرار گرفت، گفت: در هفته گذشته تمامي آنچه که بايد به داروخانه‌ها تا پايان ارديبهشت ماه پرداخت مي‌کرديم را پرداخت کرديم و در حوزه پرداخت هزينه دارويي، بدهي نداريم.
موسوي در ادامه اين نشست خبري، همچنين اعلام کرد که خدمات ناباروري سال گذشته براي اولين بار در راستاي تعالي جمعيت تحت پوشش قرار گرفت و رشد 12 برابري را اکنون در پرونده‌هايي که براي اين موضوع تشکيل شده شاهد هستيم. تاکنون 47 هزار و 500 پرونده تشکيل شده و بالغ بر 4000 ميليارد ريال هزينه تقبل شده از حوزه ما براي کمک بوده است. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه سالانه حدود 160 ميليون مراجعه با هوشمندسازي خدمات به صورت غيرحضوري صورت مي‌گيرد که از اين تعداد سالانه 44 ميليون ارائه خدمت انجام شده است، گفت: در سال 1400، 43 خدمت، غيرحضوري ارائه شد و تاکنون 57 خدمت، غيرحضوري ارائه مي‌شود.موسوي با اشاره به نسخه الکترونيک اظهار کرد: تاکيد ما در اين زمينه بر توسعه بيشتر و عمق بخشي کيفي به اين موضوع است. در حال حاضر بيش از 97 درصد نسخه نويسي‌ها الکترونيک است و نسخه پيچي در بخش پاراکيلينيک نيز بيش از 90 درصد شده است.وي با اشاره به ارائه مشاوره بيمه‌اي از طريق خط تلفن 1420 گفت: در سال گذشته 7.5 ميليون مشاوره به صورت غيرحضوري اتفاق افتاد. البته اين هم به صورت هوش مصنوعي رونمايي خواهد شد که با استفاده از ظرفيت هوش مصنوعي و چت هوشمند، مشاوره‌هايمان نيز به سمت الکترونيکي برود که اميد است در اين زمينه نيز کارهايي بيش از اين انجام دهند.
وي افزود: يک سال است پيگير بيمه‌هاي پلتفرمي هستيم و امسال اين را عملياتي خواهيم کرد.موسوي در بخش ديگري از سخنان خود به حوزه اقتصادي اشاره کرد و گفت: افزايش نرخ بازدهي و رشدي که دنبال مي‌کرديم و مسئله فساد و مواجهه با مداخلات نامعمول جزو اولويت‌هايمان بود. دو شاخص افزايش توليد و سود را جزو اولويت‌ها قرار داديم.وي با بيان اينکه 12 راهبرد کلان اقتصادي جمع بندي شده است که در شستا پيگيري مي‌شود، خاطرنشان کرد: در 22 شرکت، ثبت رکورد تاريخ فعاليت توليدي را داريم. در 39 شرکت ثبت رکورد در 5 سال اخير داشته‌ايم و در 19 شرکت بيش از ظرفيت اسمي توليد داريم.موسوي خاطرنشان کرد: فروش تجميعي شستا براساس آخرين رقم اعلامي در سال 1400، 161 همت بوده و در سال گذشته 230 همت فروش تجميعي را در شستا شاهد هستيم؛ يعني 43 درصد رشد. در سود خالص تجميعي، سال 1400 حدود 37.9 همت سود خالص داشتيم و با افزايش 50 درصدي در سال 1401 اين رقم به 57 همت رسيد.وي با بيان اينکه در حوزه پروژه‌هاي شستا 90 پروژه توسعه‌اي و ايجادي تعريف شد که سال گذشته 14 پروژه، بالغ بر 47 همت عملياتي شده است، خاطرنشان کرد: شستا 400 همت ظرفيت سرمايه گذاري در برنامه 4 ساله در حوزه سرمايه گذاري پيش بيني کرده است. سال قبل حدود 50 همت هدفگذاري شده بود که اين اتفاق افتاده است و سال جاري نيز رقم 80 همت اتفاق افتاده است. وي با بيان اينکه توسعه مراکز ما عمدتا در مناطق محروم بوده است، گفت: اساسا توسعه ايجادي ما در مناطق محروم براساس سطح بندي است. اکنون يکي از مراکزي که با رويکرد توجه به منطقه محروم با وزارت بهداشت توافق کرديم بيمارستان دهدشت است که در سفر رئيس جمهوري مصوب شده است که 30 درصد هزينه را سازمان و 70 درصد را وزارت بهداشت پرداخت کند؛ اين مدل را براي بقيه مناطق جهت اجرا اعلام امادگي کرده‌ايم.
2/5 ميليون شاغل، بيمه نيستند
موسوي در پاسخ به اينکه چند درصد شاغلان بيمه ندارند و چه راهکاري در اين زمينه در نظر گرفته شده است؟ توضيح داد: برآورد مي‌شود که حدود 6 ميليون نفر مي‌توانند تحت پوشش بيمه ما قرار گيرند. ارقام متفاوت است؛‌ براساس آخرين گزارش حوزه بيمه‌اي، در بين افراد شاغل 5.2 ميليون نفر را برآورد کرده بودند که شاغل هستند و فرار بيمه‌اي دارند يا پاره وقت هستند و بيمه‌شان واريز نمي‌شود.وي اين را هم گفت که اکنون برآورد داريم که کارفرما خودش بيمه شده نيست و همکاران در حال فراهم کردن بستري هستند که يکي از راهکارها اين است که به سراغ بيمه‌هاي پلتفرمي برويم. اکنون در اسنپ حداقل مي‌توان بين يک تا 2 ميليون نفر را تحت پوشش قرار داد. در برنامه هفتم پيش‌بيني شده است که به اين سمت برويم که اختيارا و ترويجا و به صورت تبليغي دوستان از اين مواهب استفاده کنند و اگر اين اتفاق نيفتاد بايد به سمت بيمه‌هاي اجباري براي اين مشاغل برويم. در رابطه با کارفرمايان نيز همين گونه است. اکنون دوستان طرحي را براي کارفرمايان آماده مي‌کنند که به شکل توافقي کارفرماها خود را بيمه کنند.وي درخصوص فرار بيمه‌اي نيز بيان کرد: در اين زمينه هم رويکرد خوداظهاري و هم رويکرد بازرسي و کشفي‌ها را دنبال مي‌کنيم و امسال حداقل 500 هزار نفر هدفگذاري شده است که کشفي‌هاي بيمه‌هاي اجباري را از طريق بازرسي داشته باشيم.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در ادامه با اشاره به اينکه بالغ بر 46 هزار نفر کادر پزشکي در مراکز ملکي‌مان ارائه خدمت مي‌کنند و نظام جامع تامين نيروي انساني در اين سازمان موجود است، گفت: افت نيرو به اقتضاي شرايطي که براساس بازنشستگي اتفاق مي افتد حاصل مي‌شود و به همان نسبت جذب در بخشهاي مختلف رقم مي‌خورد. سال گذشته بالغ بر 3500 نفر جذب نيروي انساني داشتيم که امسال هم پيش‌بيني‌هايي در اين زمينه صورت گرفته و کارهاي مقدماتي آن در حال انجام است تا افت نيرو را تامين کنيم.موسوي اين را هم اعلام کرد که اصلاح نظام پرداخت پزشکان را هيات مديره مصوب کرده است و ضابطه اجرايي آن ظرف همين هفته‌ها ابلاغ مي‌شود.وي خاطرنشان کرد: بعد از 6 سال براي اولين بار تبديل وضعيت نيروهاي درمان علي الخصوص پزشکان را امسال انجام داديم و اين هم ظرفيتي بود که بتوان جذب و نگهداشت نيروي انساني را براي حوزه پزشکان و پرستاران انجام دهيم.وي درخصوص بيمه دانشجويي نيز گفت: در بحث بيمه دانشجويي طرح جديدي را حوزه بيمه‌اي تحت عنوان بيمه خانوار ايراني آغاز کرديم و هم بيمه زنان خانه دار و هم بيمه دانشجويان را دنبال کرديم. در ذيل بيمه خانوار ايراني 1.4 ميليون نفر جذب داشتيم که 53 هزار دانشجو اکنون ثبت نام کرده‌اند.
کد مطلب: 198880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *