۰
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۳
آمريکا بمب‌هاي خوشه‌اي به جنگ اوکراين ارسال مي‌کند

خشم روسيه، نگراني اروپا

اوکراين عطش سيري ناپذيري براي دستيابي به تسليحات و کمک‌هاي مالي غرب از خود نشان داده‌است. حالا کي‌يف توانسته پنتاگون را براي دريافت بمب‌هاي خوشه‌اي قانع کند ؛ آنها در ضدحملات بهاره عليه خطوط دفاعي روسيه ناکام مانده‌اند.
خشم روسيه، نگراني اروپا
گروه بينالملل - علي ودايع: اوکراين عطش سيري ناپذيري براي دستيابي به تسليحات و کمک‌هاي مالي غرب از خود نشان داده‌است. حالا کي‌يف توانسته پنتاگون را براي دريافت بمب‌هاي خوشه‌اي قانع کند ؛ آنها در ضدحملات بهاره عليه خطوط دفاعي روسيه ناکام مانده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نکته جالب اينجاست که روسيه، اوکراين و آمريکا کنوانسيون مربوط به مهمات خوشه اي را که توليد، انباشت، استفاده و انتقال اين سلاح‌ها را ممنوع مي‌کند، امضا نکرده‌اند.وزارت دفاع ايالات متحده با دفاع از تصميم براي ارائه مهمات خوشه‌اي به اوکراين با ارزش 800 ميليون دلار خبر داد. بنا به اذعان پنتاگون ، يکي از دلايل اصلي اين اقدام کمک به کي‌يف براي عبور از خطوط دفاعي روسيه در شرايطي که ضدحمله اوکراين کندتر از انتظارها پيش مي‌رود، عنوان کرد. سي‌ان‌ان نخستين بار هفته گذشته گزارش داد که دولت آمريکا در حال بررسي اين اقدام است، زيرا نيروهاي اوکرايني براي کسب دستاوردهاي بزرگ در ضد حمله خود عليه روسيه دچار چالش شده‌اند. مساله بنيادين اين است که بمب‌هاي خوشه‌اي که مي‌توانند از هواپيما يا سکوهاي پرتاب موشکي پرتاب شوند، در بيش از 120 کشور - در چارچوب کنوانسيون مهمات خوشه‌اي- ممنوع شده‌اند. بمب خوشه‌اي به هنگام انفجار شمار زيادي بمب‌هاي کوچکتر را در محيط وسيعي پخش مي‌کند. اين بمب‌هاي کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بيشتري را تهديد مي‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به صورت مين عمل کرده و مي‌توانند خطرات جاني و معلوليت براي غير نظاميان به همراه داشته باشند.
تلاش براي تامين آتش جنگ
«کالين کال» معاون وزير دفاع آمريکا در امور سياسي در يک نشست خبري گفت: «مي‌خواهيم مطمئن شويم که اوکرايني‌ها توپخانه کافي براي حفظ آنها در نبرد در چارچوب ضدحمله فعلي دارند و از آنجايي که کارها کمي کندتر از آنچه برخي انتظار داشتند پيش مي‌رود، هزينه‌هاي توپخانه بسيار بالاست.» وي افزود که مهمات به اوکراين «در يک بازه زماني مناسب براي ضد حمله» تحويل خواهد شد. کال همچنين گفت که ارسال مهمات خوشه‌اي سيگنال مهمي براي روسيه است مبني بر اينکه اوکرايني‌ها در اين بازي خواهند ماند.
«جيک ساليوان» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد نيز تأييد کرده است که ايالات متحده مهمات خوشه‌اي را به عنوان بخشي از بسته کمک نظامي جديد به اوکراين مي‌فرستد.
ساليوان به خبرنگاران گفت: «من تصميم نداريم اينجا بايستم و بگويم اين کار آساني است. اين يک تصميم دشوار است. اين تصميمي است که ما به تعويق انداختيم. اين تصميمي است که مستلزم بررسي دقيق آسيب احتمالي به غيرنظاميان است و وقتي همه اينها را کنار هم گذاشتيم، تيم امنيت ملي به اجماع رسيد و رئيس‌جمهوري آمريکا در نهايت با مشورت با متحدان و شرکا و با مشورت اعضاي کنگره، تصميم گرفت که اين استراتژي را به پيش ببرد». 
هشدار درباره جنگ جهاني
واکنش مسکو همان‌طور که قابل پيش بيني بود با هشدار خشمگينانه درباره جنگ جهاني سوم همراه شد. «آناتولي آنتونف» سفير روسيه در آمريکا با انتقاد تند از تصميم کاخ سفيد براي ارسال بمب خوشه اي به اوکراين، اين اقدام را مداخله هرچه بيشتر واشنگتن در اين جنگ دانست و گفت: استفاده از بمب‌هاي خوشه اي خطري براي بشريت است و جهان را به سمت جنگ جهاني سوم سوق مي‌دهد.
آنتونوف در ادامه ارسال بمب‌هاي خوشه اي توسط آمريکا به اوکراين را نشانه استيصال دولت بايدن دانست و افزود: واشنگتن صداهاي مخالف متحدان خود را در مورد خطرات استفاده از مهمات خوشه اي ناديده انگاشته، اين درحالي اسن که اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) کشورهاي بسياري هستند که در کنوانسيوني موسوم به بمب‌هاي خوش‌هايي عضويت دارند و نگراني‌هاي دبيرکل سازمان ملل در اين زمينه نيز براي دولت بايدن مورد توجه قرار نگرفته است. «ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه ويدئويي از «جن ساکي» سخنگوي سابق کاخ سفيد در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کرد که مي‌گويد استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي جنايت جنگي است. سخنگوي وزارت خارجه روسيه در تلگرام نوشت: «پس از گذشت يک سال و نيم از سخنان سخنگوي وقت کاخ سفيد در انتقاد از بمب‌هاي خوشه اي، جيک ساليوان مشاور امنيت ملي جو بايدن رئيس جمهور ايالات متحده در يک کنفرانس خبري در کاخ سفيد در مورد برنامه‌ها براي ارائه مهمات خوشه‌اي به اوکراين صحبت کرده است.»
انتقاد شرکاي غربي
چالش اصلي اقدام آمريکا اين است که شرکاي ناتو عضو کنوانسيون منع استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي هستند. ريشي سوناک، نخست‌وزير انگليس امروز شنبه گفت: انگليس يکي از 123 کشوري است که کنوانسيون ممنوعيت استفاده از اين نوع تسليحات را امضا کرده و همچنان به تهيه تانک‌ها و سلاح‌هاي دوربرد براي کمک به مبارزه با روسيه ادامه خواهد داد.
او افزود: «ما به انجام وظيفه خود براي حمايت از اوکراين در برابر تهاجم غيرقانوني و بي‌مهاباي روسيه ادامه خواهيم داد، اما اين کار را با تامين تانک و اخيرا با تسليحات دوربرد انجام داده‌ايم و اميدوارم همه کشورها بتوانند به حمايت از اوکراين ادامه دهند.» در ميان اعضاي ناتو اين مساله مطرح شده که اولا مساله ارسال بمب‌هاي خوشه‌اي با کنوانسيون تعارض دارد ؛ دوما اين که ممکن است روسيه را به اقدام متقابل در استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي يا حتي بمب ‌هسته‌اي سوق دهد.
پيشتر فرحان حق معاون سخنگوي سازمان ملل اعلام کرده بود که دبيرکل سازمان ملل با استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي در ميدان جنگ مخالف است.  ديده‌بان حقوق بشر نيز معتقد است که «انتقال اين سلاح‌ها به اوکراين ناگزير باعث رنج طولاني‌مدت غيرنظاميان خواهد شد.»
صليب سرخ بين‌المللي هم گفته بمب‌هاي خوشه‌اي مي‌تواند باعث ايجاد تلفات قابل‌توجهي در ميان غيرنظاميان شود و اين چيزي است که مي‌توان از آن جلوگيري کرد.
عفو بين‌الملل نيز اعلام کرد، دولت جو بايدن، رئيس‌جمهوري آمريکا «بايد متوجه شود که هر تصميمي که اجازه استفاده گسترده از بمب‌هاي خوشه‌اي در اين جنگ را بدهد، به يک نتيجه مورد انتظار يعني کشتار اضافي غيرنظاميان منجر خواهد شد.»
ائتلاف بين‌المللي ممنوعيت بمب‌هاي خوشه‌اي با اعلام اينکه از اين تصميم شوکه شده، گفت: «اين تصميم باعث تلفات وحشتناک غيرنظاميان خواهد شد.»
آنچه استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي را جنجالي مي‌کند خطراتي است که براي غيرنظاميان دارند. اين مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زيادي بمب‌هاي کوچک‌تر را در منطقه وسيعي پخش مي‌کنند که خطر کشتار کور غيرنظاميان را به همراه دارد. علاوه بر اين، برخي از بمب‌هاي کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمين خيس يا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها بعد جان غيرنظاميان به ويژه کودکان را به خطر بيندازند.
کارشناسان مي‌گويند شباهت اين بمب‌هاي عمل نکرده به اسباب‌بازي‌هاي کوچکي که روي زمين مي‌افتد، عاملي است که باعث خطرناک شدن آن براي کودکان مي‌شود.
 
کد مطلب: 198834
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *