۰
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۶

انحصار وراثت بعد از چند سال چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که فردی فوت می‌کند وراث او باید برای دریافت گواهی انحصار وراثت و طی کردن روند انحصار وراثت اقدام کنند. در گواهی انحصار وراثت، وراث متوفی مشخص می‌شوند و تنها آن‌ها هستند که می‌توانند نسبت به اموال فرد متوفی دخل و تصرف داشته و مالک آن‌ها باشند.
انحصار وراثت بعد از چند سال چگونه انجام می‌شود؟

انحصار وراثت بعد از چند سال چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که فردی فوت می‌کند وراث او باید برای دریافت گواهی انحصار وراثت و طی کردن روند انحصار وراثت اقدام کنند. در گواهی انحصار وراثت، وراث متوفی مشخص می‌شوند و تنها آن‌ها هستند که می‌توانند نسبت به اموال فرد متوفی دخل و تصرف داشته و مالک آن‌ها باشند. حتی اگر فرد متوفی در طول زمان حیات خود، چندین بار ازدواج کرده باشد و گروه‌های مختلفی از فرزندان را داشته باشد، اسامی همه افراد به عنوان وراث در گواهی انحصار وراثت ثبت خواهد شد. توصیه می‌شود پس از فوت فرد متوفی، نسبت به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام شود. اما در برخی از موارد، بعد از فوت فرد متوفی، وراث برای دریافت گواهی اقدام نمی‌کنند و این اقدام را به چند سال بعد موکول می‌کنند. برای دریافت انحصار وراثت بعد از چند سال، چند نکته را به خاطر بسپارید.
 

اهمیت دریافت انحصار وراثت

اگر وراث گواهی انحصار وراثت را دریافت نکرده‌اند، نگران نباشند چرا که هیچ جریمه‌ای برای آن‌ها صادر نمی‌شود. اما یکی از دلایلی که توصیه می‌شود، وراث پس از فوت فرد متوفی نسبت به انحصار وراثت اقدام کنند، پرداخت مالیات بر ارث است. چرا که قانون برای این افراد معافیت‌هایی را در نظر گرفته است که می‌توانند به طور قابل توجهی مبلغ بسیار کمتری مالیات پرداخت کنند. اما تاخیر در دریافت انحصار وراثت، باعث می‌شود معافیت‌ها را از دست داده و طبق روز مالیات بر ارث را پرداخت کنند.
می‌توان گفت دریافت انحصار وراثت به نوعی یک امر اجباری است که وراث باید آن را انجام دهند، چرا که تا زمانی که برگه انحصار وراثت را نگرفته باشند، نمی‌توانند نسبت به دارایی فرد متوفی اقداماتی را انجام دهند. برای تقسیم و فروش اموال متوفی، باید تمام وراث مشخص و سهم الارث آن‌ها تعیین شود و تنها راهکار دریافت انحصار وراثت است.
 

چه کسانی بعد از چند سال می‌توانند انحصار وراثت دریافت کنند؟

وراث نباید نگران باشند، چرا که بعد از چند سال بعد از فوت فرد متوفی نیز می‌توانند نسبت به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام و آن را دریافت کنند. دو گروه از افراد هستند که برای انحصار وراثت بعد از چند سال اقدام می‌کنند. گروه اول افرادی هستند که پس از فوت فرد متوفی گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده و به دلیل بی‌توجهی گواهی را گم کرده و در اختیار ندارند، گروه دوم کسانی هستند که تا به حال برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نکرده‌اند.
برای دریافت انحصار وراثت نیازی نیست تا همه وراث حضور داشته باشند. یکی از وراث با در اختیار داشتن وکالت نامه می‌تواند مراحل دریافت گواهی را انجام دهد. همچنین وارث می‌توانند به دلیل مشغله کاری از یک وکیل ورثه کمک گرفته و انجام تمام امور را به او بسپارند. اگر هر یک از وراث به هر دلیلی نسبت به گواهی انحصار وراثت اعتراضی داشته باشند، دادگاه فرصتی را برای اعتراض در نظر می‌گیرد، بعد از ثبت اعتراض وراث، پرونده بررسی و نتیجه به آن‌ها اعلام می‌شود.

مراحل دریافت انحصار وراثت بعد از چند سال

گروه اول: اگر جزو کسانی هستید که گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده اید، اما به دلیل بی‌توجهی، در دسترس شما نیست و آن را گم کرده اید، برای صدور گواهی انحصار وراثت المثنی، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک شناسایی وراث و بررسی مدارک بایگانی، گواهی انحصار وراثت المثنی صادر و به وراث ارائه می‌شود.
گروه دوم: اما اگر تاکنون برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نکرده‌اید، ابتدا باید مدارکی را آماده سپس درخواست خود را ارائه دهید. از جمله مدارکی که برای درخواست گواهی انحصار وراثت لازم است می‌توان به گواهی فوت فرد متوفی، شناسنامه متوفی، شناسنامه وراث، وصیت نامه متوفی و عقدنامه اشاره کرد.
پس از تهیه مدارک مورد نظر باید استشهادی محضری دریافت کنید. برای استشهادی محضری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید، پس از دریافت فرم و تکمیل آن، باید سه شاهد فرم استشهادیه را امضا کنند. سپس باید فرم تکمیل شده را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهید تا ثبت شود. سپس با در اختیار داشتن مدارک به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و درخواست خود را مبنی بر دریافت گواهی انحصار وراثت ارائه دهید. در مرحله بعدی، نزدیک ترین شورای حل اختلاف را طبق آخرین آدرس محل سکونت متوفی انتخاب کنید، شورای حل اختلاف در روزنامه‌ها آگهی انحصار وراثت را چاپ می‌کند. هدف از این کار پیدا شدن، اشخاص ذینفع دیگر است. این امکان وجود دارد که متوفی دارای وراث دیگر باشد، از طریق این آگهی مطلع و خود را معرفی می‌کنند.
پس از انتشار آگهی، قانون یک ماه فرصت می‌دهد تا افراد ذینفع دیگر خود را معرفی کنند. اگر پس از گذشت یک ماه فردی به عنوان وراث خود را معرفی نکند، تنها برای وراثی که مدارک ارائه داده‌اند، گواهی حصر وراثت از سوی شورای حل اختلاف صادر می‌شود.
هزینه پروسه دریافت گواهی انحصار وراثت، طبق روز در دفتر خدمات قضایی گرفته می‌شود. اما چاپ آگهی در روزنامه‌ها به صورت رایگان است و وراث نیازی نیست برای آن مبلغی را پرداخت کنند.

نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت در صورت فوت وراث

اگر پس از دریافت گواهی انحصار وراثت و قبل از تقسیم اموال، یکی از وراث فوت کند، هیچ تغییری در گواهی انحصار وراثت ایجاد نمی‌شود. در گواهی انحصار وراثت نام هر وراث و میزان سهم الارث آن کاملا مشخص است و اگر هر یک از وراث فوت کند، سهم الارث او به فرزندان و ورثه خود او می‌رسد.
حتی اگر گواهی انحصار وراثت را دریافت نکرده‌اید، اما یکی از وراث فوت کند، در گواهی انحصار وراثت سهم الارث وارث فوت شده، به ورثه خود او می‌رسد.
 

سخن پایانی

یکی از مهمترین کارهایی که پس از فوت یک فرد انجام می‌دهند، دریافت گواهی انحصار وراثت است. اهمیت این گواهی در این است که وراث متوفی شناسایی و سهم الارث هر یک از وراث طبق قانون تعیین می‌شود. اگر پس از سال‌ها برای دریافت گواهی اقدام نکرده اید، هیچ جریمه‌ای برای شما در نظر گرفته نمی‌شود. تنها باید مراحل دریافت گواهی را طی کنید.
گروه وکلای پارسای با تخصص چندین و چندساله در امور ارث و انحصار وراثت، میتوانند مراحل انحصار وراثت نامحدود و محدود را با وکیل خانم و آقا در تهران و کرج در مدت 10 تا 40 روز کاری با هزینه های بسیار مناسب انجام دهند. همچنین مراحل گرفتن گواهی حصر وراثت در تهران و کرج با کمترین هزینه و بدون افزایش نرخ تورمی صورت میپذیرد.
تماس با: 09122547699 تهران 09128909893 کرج
کد مطلب: 199271
برچسب ها: انحصار وراثت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *