۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رئيسی و قاليباف فقط درباره تصميمات سخت در آينده سخن می گويند

تعلل در اتخاذ تصميم‌های سخت

معلوم نيست چه اصراري است که در زماني که گرفتن تصميم‌هاي ساده براي مسئولان مشکل است، آنها دم از «تصميم‌هاي سخت» مي‌زنند! حرفي که نه تنها فايده‌اي ندارد، بلکه باعث نگراني و دلواپسي در بين مردمي مي‌شود که حاصل تصميم‌هاي اين ايام جز افزودن بر مشکلات و سختي‌هايشان چيزي ندارد.
تعلل در اتخاذ تصميم‌های سخت
گروه سياسي - خاطره ميرزا: معلوم نيست چه اصراري است که در زماني که گرفتن تصميم‌هاي ساده براي مسئولان مشکل است، آنها دم از «تصميم‌هاي سخت» مي‌زنند! حرفي که نه تنها فايده‌اي ندارد، بلکه باعث نگراني و دلواپسي در بين مردمي مي‌شود که حاصل تصميم‌هاي اين ايام جز افزودن بر مشکلات و سختي‌هايشان چيزي ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داستان از 31 ارديبهشت سال گذشته شروع شد؛ زماني که بعد از حذف ارز ترجيحي و آنچه به عنوان «جراحي اقتصادي» از سوي حاميان دولتش نامگذاري شده بود، سيد ايراهيم رئيسي با قاطعيت اعلام کرد که « قرار است تصميم‌هاي سختي بگيريم». مردمي‌که در چند هفته پيش از آن از وضعيت گراني‌هاي لحظه به لحظه کالاهاي اساسي خسته شده بودند و تا آن زمان فکر مي‌کردند که همه اينها دردهاي بعد از جراحي بزرگ است، با اين سخنان رئيسي اين نگراني را پيدا کردند که مبادا جراحي بزرگي صورت نگرفته و دردهاي اصلي از اين به بعد سراغشان خواهد آمد؛ چيزي که به نظر مي‌رسيد اصلا قابل تحمل نباشد.
در آن روزها مثل امروز بيشترين نگراني‌ها از افزايش قيمت بنزين بود. حرف رئيسي اين احتمال را تقويت کرد که دولت مي‌خواهد بنزين را گران کند و اين حرف رئيسي مقدمه اي بر آن است؛ اما خوشبختانه هر چه زمان گذشت بيشتر معلوم شد که رئيسي منظور خاصي نداشته يا اينکه قدرت اينکه آنچه در ذهن داشته به ورطه عمل بکشاند، ندارد. از همان روزهاي اول دولت رئيسي فهميد که «جراحي بزرگ» او به جاي اينکه اقتصاد را بهبود ببخشد، آن را فلج کرد و تصميم سخت ديگر اصولا در اين دولت قابل گرفتن نيست! در طول 14 ماهي که از اين حرف رئيسي گذشته است ديگر هيچ خبري از اين حرف نبود تا هفته گذشته که اين بار نوبت محمدباقر قاليباف بود که با توجه به نزديک تر شدن به انتخابات مجلس، سخنانش حماسي‌تر مي‌شود. قاليباف در ديدار رؤساي سازمان‌هاي نظام مهندسي با اشاره به اينکه کشور نيازمند تصميمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفته: بايد اين تصميمات را بگيريم و پاي آن بايستيم و بفهميم که اين تصميمات قابل اجراست.
اين بار هم سخنان قاليباف باعث نگراني‌هاي بسياري شد و برخي آن را به معناي تصميم براي گراني بنزين تلقي کردند. پس از آن يکي از رسانه‌ها بخشي از نظرات مردم در فضاي مجازي درباره اين سخنان قاليباف را به شرح زير جمع آوري و منتشر کرد: بخش‌هايي از نظرات کاربران در فضاي مجازي را در ادامه مي‌خوانيد:
• شاهد نوشت: قاليباف گفت بايد تصميم سخت بگيريم بحثش هم در مورد انرژي بود. قيمت بنزين رو نمي‌خوان ببرن بالا احتمالا؟
• پيمان هم در ادامه نوشت: آره ديگه حتما اين تصميم سخت گرون کردن بنزين هستش...:))
• نمي‌دونم چرا همه تصميمات سخت براي مردم گرفته ميشه ... يه بار هم تصميم سخت براي مسئولين بگيرين... :))
• محمدحسن گفت: خب بسلامتي در حال فضاسازي براي «تصميمات شجاعانه، سخت و تلخ» هستند!! حالا تصميمات سخت و تلخ و شجاعانه چي مي‌تونه باشه؟!
• امير: اول دو روز کشور رو تعطيل ميکنن بعد ميگن بايد تصميم سخت بگيريم ديگه واضحه ميخوان چيکار کنن ديگه حالا بنظرتون قيمت بنزين قراره چند برابر شه؟
• کيهان هم نوشت: بله تعطيلي دو روزه و تصميم سخت حتما ميخوان يه کاري بکنند. يا بنزين يا بنزين
• سعاد اما خيلي رک وروراست نوشت: نيازي نيست تصميم سخت بگيريد، اون صندلي که براي شما نيست رو ترک کنيد همه چيز خود به خود درست ميشه.
با اين وصف، زماني که قاليباف و تيمش متوجه شد سخنان قاليباف به جاي اينکه به نفع او باشد، دارد به ضرر او تمام مي‌شود بلافاصله تلاش کردند اين موضوع را جا بيندازند که کلا قاليباف گاه و بيگاه از «تصميمات سخت» سخن مي‌گويد و منظور خاصي ندارد!
رسانه‌هاي نزديک به قاليباف در اين خصوص نوشتند: در سال‌هاي اخير به‌خصوص در سه سال گذشته، قاليباف بارها از تصميم‌هاي سخت و شجاعانه‌اي سخن گفته بود. آخرين بار در 31 خردادماه امسال و نزديک به يک ماه و نيم گذشته بود که در مراسم سالروز ملي بسيج اساتيد به اين مسأله اشاره کرد و گفت: تغيير، تحول و بازسازي نظام حکمراني در کشور نيازمند تصميماتي است که مستلزم آن است افرادي که بايد تصميم بگيرند، بدانند تصميمات سخت بايد بگيرند و بدانند که با همه آبرو و اعتبار خود وارد اين ميدان شوند و بايد بدانند که در جهاد تصميم، شجاعت در تصميم‌گيري داشته باشند.
در ادامه سخنان ديگر قالياف هم که در آن از کلمات تصميم و سخت استفاده شد، به همه يادآوري شد تا مشخص شود که نبايد خيلي روي سخنان قاليباف هم تحليل‌ها داشت و آن را سخني مثل هميشه تلقي کرد! اين موضوع در حالي عنوان شد که قاليباف مي‌کوشد در ماه‌هاي منتهي به انتخابات حرف‌هاي زيبا و هيجان انگيز بزند و اگر قرار باشد هر بار سخنانش با اين وضعيت مواجه شود و عادي و تکراري تلقي شود که فايده اي ندارد!
واقعيت اين است که قاليباف هم همچون رئيسي دچار وضعيتي بغرنج شده است و اين روزها ديگر به راحتي قادر به استفاده از شعارهاي تبليغاتي نيست. او چهار سال در مقام رئيس مجلس بوده است و در وضعيت نابسامان اقتصاد کشور شريک است و بايد توضيح دهد که چرا توان گرفتن تصميم‌هاي سخت را نداشته است، نه اينکه تازه به ياد بياورد که ديگران بايد تصميم‌هاي سخت بگيرند و از اين توصيه‌ها کند!
کد مطلب: 200465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *