۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
نقشه خطرپذيری شهرستان‌های استان تهران تهيه می شود

زاکانی تنها منکر خطر زلزله در تهران

سال‌هاست که درباره احتمال يک زلزله مهيب در تهران سخن گفته مي‌شود و درباره تبعات آن هشدار داده مي‌شود و البته فکر چنداني هم براي آن نمي‌شود. هر بار که زلزله اي خفيف در تهران يا اطراف آن مي‌افتد بحث در رسانه‌ها دوباره شدت مي‌گيرد
زاکانی تنها منکر خطر زلزله در تهران
گروه اجتماعي سعيد تهراني: سال‌هاست که درباره احتمال يک زلزله مهيب در تهران سخن گفته مي‌شود و درباره تبعات آن هشدار داده مي‌شود و البته فکر چنداني هم براي آن نمي‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هر بار که زلزله اي خفيف در تهران يا اطراف آن مي‌افتد بحث در رسانه‌ها دوباره شدت مي‌گيرد، درباره گسل‌هاي اطراف تهران سخن گفته مي‌شود و از ساخت و سازهاي عجيب و غيراصولي روي گسل‌ها صحبت مي‌شود اما خيلي زود فراموش مي‌شود. در زمان احمدي نژاد پس از زمين‌لرزه 1396 تهران که در مرز استان البرز و تهران و نزديک ملارد بود، تا 3 دي‌ماه، 20 پس‌لرزه اتفاق افتاد، و چند روز بعد، در 5 دي‌ماه 1396 ساعت 3:57 صبح به وقت تهران لرزه‌اي 6/1 ريشتري در ملارد ثبت شد. بعد از ظهر همان روز، ساعت 14:01 لرزه اي 1٫6 ريشتري در دماوند نيز ثبت شد و بعد از آن، ساعت 55 دقيقهٔ بامداد روز 6 دي، زلزله‌اي 4٫2 ريشتري در ملارد رخ داد. دولت وقت سعي داشت با استفاده از ترس مردم، آنها را به خروج از پايتخت ترغيب کند و حتي وعده‌هايي هم در اين زمينه داد اما مردم توجهي به آن حرفها نکردند. بهرحال تقريبا بين عموم صاحب نظران اجماع بر سر خطرات زلزله احتکالي تهران وجود دارد. رشد شهري در تهران به شکل نادرست انجام شده و حدود 8 ميليون نفر از جمعيت تهران در ناحيهٔ بسيار خطرناک قرار دارند. يک پژوهش زمين‌شناسي پيش‌بيني مي‌کند که زلزله‌اي با بزرگي حدود 7 ريشتر در تهران 640٬000 مسکن را از مجموع 1٬100٬000 مسکن ويران کرده و علاوه بر اين بيش از يک ميليون و نيم از جمعيت تهران را کشته و حدود چهار ميليون و سيصد هزار نفر را زخمي‌‌کند. گسل مُشا و گسل ري خطرناک‌ترين گسل‌هاي تهران هستند. گسل مشا با 200 کيلومتر طول از شمال شرق تا برج‌هاي منطقهٔ 22 غرب تهران را تحت تأثير قرار مي‌دهد. حدود 90 کيلومتر مربوط به گسل‌هاي شمال تهران است. گسل ري با طول 20 کيلومتر، از جادهٔ خاوران شروع و روي جادهٔ کمربندي تهران در چهاردانگه پايان مي‌يابد. گسل مُشا مي‌تواند زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 7 تا 7٫5 ريشتر ايجاد کند.
داده‌ها نشان مي‌دهد که در منطقهٔ تهران حدود هر 158 سال يک زمين‌لرزه اتفاق مي‌افتد. آخرين زمين‌لرزهٔ برجسته در تهران مربوط به سال 1830 ميلادي و به بزرگي 7٫2 ريشتر بود. به نظر کارشناسان پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزلهٔ ايران، بر اساس آمار لرزه‌خيزي و تاريخي موجود انتظار مي‌رود در دايره‌اي به مرکزيت تهران با شعاع 100 کيلومتر هر 200 سال يکبار زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي 7 ريشتر، هر 20 سال يکبار زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي 6 ريشتر، هر 2 سال يک‌بار زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي 5 ريشتر و هر 6 ماه يکبار زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي 4 ريشتر رخ بدهد. اما عجيب اين است که عليرضا زاکاني شهردار فعلي تهران در اين مورد هم حرفهايي مي‌زند که کاملا هماهنگ با روش اداره شهر توسط اوست! وي به تازگي در اظهاراتي عجيب مطرح کرد: هيچ تهديدي براي زلزله در تهران وجود ندارد. عليرضا زاکاني مدعي‌ است که يکي از اساتيد با ادله‌اي که برايش آورده گفته که تهران 3000 سال است که زلزله نيامده و تهديدي در حوزه زلزله براي تهران وجود ندارد.در واقع وقتي شهرداري توان تخريب اصلي يک ساختمان را ندارد و پنج بي گناه براي تخريب يک ساختمان نه چندان مرتفع کشته مي‌شوند، مشخص است که تکليفش براي زلزله چيست و شهرداري زاکاني نمي‌تواند دراين زمينه حرفي داشته باشد، اما انکار کلي زلزله را بايد نهايت بي‌مسئوليتي و پرت بودن از ماجرا دانست. خوشبختانه اين گونه ادعاها حتي از طرف ديگر مقامات هماهنگ با زاکاني هم جدي گرفته نمي‌شود. طي روزهاي گذشته عليرضا فخاري استاندار تهران  در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران که در استانداري تهران برگزار شد در مورد زلزله احتمالي در تهران اظهار داشت: تهران از زلزله مصون نيست و بايد خود را براي حوادث غيرمترقبه آماده نگه داريم و برآوردهاي آن در دستورکار باشد. وي با بيان اينکه مسئوليت نظارت، کنترل و مقابله با بحران‌ها به عهده شهرداري تهران است، افزود: البته اين مساله نافي مسئوليت ساير دستگاه‌ها نيست و زلزله تهران بر اساس يافته‌هاي زمين شناختي بر اساس گسل‌هاي فعال است، اما فعلاً فعاليت اصلي منجر به زلزله برآورد نشده و بايد براي آينده‌اي که زمان و ميزان زلزله مشخص نيست، آماده باشيم.همچنين رئيس کميته عمران و زيرساخت شوراي شهر تهران با تأکيد بر اينکه نيازمند تمهيداتي هستيم که با وقوع زلزله بالاي 7ريشتر با کمترين تلفات و خسارات عبور کنيم افزود: از 45 نفر از اساتيد نخبه و متخصص در اين امر دعوت شد که در جلسه گذشته در خدمت 12 نفر از اين اساتيد بوديم و در اين کارگروه از نظرات آن‌ها بهره‌مند شديم و نقشه راه ما اين است که خروجي اين جلسات پس از 4 تا 5 جلسه منجر به تشکيل کارگروهي قوي شود تا بتوان فکر اساسي در اين خصوص منتج به راهکاري مناسب و محقق شود و خروجي اين جلسات به برنامه‌ريزان و مديران شهري کمک مي‌کند تا معيارهاي لازم را براي تعريف برنامه‌هاي پيشگيري اولويت‌دار براي افزايش تاب‌آوري شهري در نظر بگيرند.
روز گذشته نيز مديرکل بحران استان تهران از تهيه نقشه خطرپذيري استان تهران به تفکيک تمامي‌شهرستان‌ها در آينده نزديک خبر داد.حامد يزدي مهر در نشست خبري با بيان اينکه در استان تهران به دليل وضعيت جغرافيايي، سياسي و اقليمي‌همه حوادث به‌جز حوادث دريايي قابليت وقوع دارد، گفت: از اين رو برنامه‌ريزي و مديريت حوادث بسيار مهم است. ما بايد از طريق آموزش از شدت آسيب‌ها و همچنين تا حد امکان از وقوع آن جلوگيري کنيم. در همين راستا نيز قانون مديريت بحران تکاليفي را بر دوش اداره کل مديريت بحران قرارداده است که يکي از اين تکاليف تهيه نقشه خطرپذيري است.  مديرکل مديريت بحران استان تهران با بيان اينکه نقشه خطرپذيري به تفکيک تمامي‌شهرستان‌هاي استان تهران تهيه مي‌شود، گفت: فرمانداران در تهيه اين نقشه‌ها نظارت دارند و بايد نقشه نهايي را با مشخص کردن انواع خطراتي که قابليت وقوع آن وجود دارد، به همراه ميزان ريسک و احتمال وقوع آن احصا کنند.وي همچنين درباره نقشه خطرپذيري شهر تهران که پيش از اين تهيه شده بود، گفت:  در سال 85 نقشه خطرپذيري شهر تهران ازسوي جايکاي ژاپن اجرا شد. حالا تصميم بر اين شد که نقشه‌ها به روز شود. همچنين همانطور که گفتم بناشد تا اين نقشه‌ها براي کل استان تهران به تفکيک هر شهرستان تهيه شود.
کد مطلب: 200999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *