۰
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
شهرداری زاکانی مشکل ناامنی پله برقی ها را نمی تواند حل کند؟

پيشنهاد جمع‌آوری پله‌های برقی تهران

داستان آسيب‌هاي پله برقي در تهران سريالي شده است و متاسفانه شهرداري زاکاني با همه ادعاهايي که دارد، هيچ کاري در اين خصوص انجام نداده است.
پيشنهاد جمع‌آوری پله‌های برقی تهران
گروه اجتماعي – فخري سادات مسچي: داستان آسيب‌هاي پله برقي در تهران سريالي شده است و متاسفانه شهرداري زاکاني با همه ادعاهايي که دارد، هيچ کاري در اين خصوص انجام نداده است. حالا بعد از اتفاقي که در متروي تهران افتاد و سقوط يک دختربچه 9 ساله از پله برقي منجر به قطع مچ او شد، يکي از اعضاي شوراي شهر تهران درخواست داده تا پيشنهاد جمع‌آوري تمام پله‌هاي برقي‌ تهران در اين شورا به راي گذاشته شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مرداد ماه سال گذشته حادثه اي در پله برقي ايستگاه دروازه دولت تهران باعث مصدوميت 7 نفر شد و زنگ خطر را براي شهرداري به صدا درآورد اما توجه چنداني به آن نشد. 23 خردادماه گذشته نيز بر اثر سقوط‌ از پله برقي در ايستگاه مترو شهيد بهشتي 18 نفر مصدوم شدند که 9 ‌نفر به مراکز درماني انتقال يافتند. همچنين يک هفته بعد از آن در پله برقي ايستگاه مترو امام خميني(ره) حادثه اي منجر به مصدوميت سه نفر از مسافران شد که شهرداري آن را به خاطر بي حالي يکي از مسافران عنوان کرد!  در آن زمان مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران و حومه با بيان اينکه توجه ويژه‌اي به تعمير و نگهداري پله‌هاي برقي در مترو داريم، ادعا کرد: سال گذشته شاهد اين بوديم که روغن‌هاي پله‌برقي‌ها سه سال تعويض نشده بود اما با توجه به اينکه اين مسئله ممکن بود عمر مفيد و کيفيت اين پله‌ها را پايين بياورد، در همان موقع يک گام بزرگ برداشته شد و اين اقدام را براي همه پله‌برقي‌هاي مترو انجام داديم.جالب اينجاست که در حادثه تازه، شهرداري تهران ضمن‌ تاييد اين ماجرا گفت: علت حادثه به وجود آمده در پل عابر مکانيزه تختي، بر اثر بي‌احتياطي کودک و والدين آن به دليل نشستن کودک بر روي پله‌برقي و بي‌توجهي به علائم هشدار دهنده بوده است.
 به اين ترتيب حتي شهرداري حاضر نيست که خطرآفرين بودن پله برقي‌ها را بپذيرد و سغي دارد هر طور شده تقصير را به گردن ديگران بيندازد.با اين حال انداختن تقصير به عهده قبلي‌ها يا استفاده کنندگان از پله برقي چندان جوابگو نيست! واقعا اگر پله‌هاي برقي اين قدر حطرناک هستند چرا بايد از آنها در اماکن عمومي پر رفت و آمد استفاده کرد؟ و چرا اين گونه اتفاقات در دوره مديريت جديد شهرداري زياد شده است؟!  اين افزايش حادثه‌هاي پله برقي در دوره جديد شهرداري باعث شده که روز گذشته رئيس کميته عمران شوراي شهر پيشنهاد داد در قالب يک دو فوريت اعضاي شوراي شهر به جمع‌آوري کل پله‌هاي برقي‌ موجود در سطح شهر رأي دهند.آقاميري در جلسه ديروز شوراي شهر تهران با بيان اينکه استفاده از پله‌هاي مکانيزه عابر پياده به جز در موارد نادر در سطح معابر استفاده نمي‌شود، گفت: معمولا از پله برقي در مجتمع‌هاي تجاري، اداري و متروها استفاده مي‌کنند و اينکه از اين پله‌ها در فضاي باز و در معرض باران و خاک باشد استفاده نمي‌کنند. به گونه‌اي که من يک بار به عينه مشاهده کردم که در حين تميز کردن قطعات پله برقي حدود دو فرغون خاک از اين پله برقي‌ها خارج شد.
وي با بيان اينکه نصب پله برقي در معابر توجيه فني ندارد، گفت: عمده پله‌ها مستهلک شده‌اند و اين حادثه زنگ خطري براي حوادث بعدي است که مي‌تواند اتفاق بدتري رخ دهد چرا که اگر افراد روي آن بروند و چرخ دنده‌ها در برود ممکن است آدم را داخل بکشد و چرخ دنده‌ها بلاي جان مردم شود.وي افزود: از ابتداي شوراي شهر پيشنهاد کردم که به جاي پله برقي مکانيزه رمپ‌هاي هشت درصد ايجاد کنيم و مديرعامل سازمان زيباسازي هم تاکيد کرده که بيش از 50 پل مکانيزه در سطح شهر تهران جمع‌آوري خواهد شد.
اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه پيشنهاد دارم که در قالب يک دو فوريت نسبت به جمع کردن کل پله برقي‌ها اقدام کنيم که اين مصيبت از سر مردم باز شود، گفت: عمر بهينه پله برقي در فضاي باز به نصف کاهش پيدا مي‌کند و مي‌دانيد که قطعات يدکي ندارند و وقتي پله برقي خراب مي‌شود قطعات را سرهم بندي مي‌کنند. بهتر است در قالب يک دو فوريت شهرداري را ملزم کنيم که در يک بازه شش ماه تا يکسال پله برقي‌هاي مکانيزه را جمع آوري و به جاي آن رمپ يا انواع ديگر پله برقي‌هايي که معلولان هم بتوانند از آن استفاده کنند، بياوريم.از سوي ديگر سخنگوي شهرداري تهران هم در توضيحاتي که به شوراي شهر داد گفت: شهرداري بايد صبر کند ابعاد مختلف موضوع مورد بررسي قرار گيرد تا در نهايت اطلاعات کاملي را ارائه کند.آيا واقعا مي توان اميدوار بود که با بررسي کامل موضوع اتفاقي بيفتد و سريال حوادث پله برقي قطع شود؟ تجربه دو سال گذشته چنين چيزي را نشان نمي دهد و چندان اميدي به اين ماجرا نيست.
کد مطلب: 200521
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *