۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
دشمني با علوم انساني چرا؟

شهرداري به‌دنبال تعطيلي خانه انديشمندان علوم انساني است

شهرداري زاکاني چند روزي است به دنبال تعطيلي و پلمپ «خانه انديشمندان علوم انساني» است.
شهرداري به‌دنبال تعطيلي خانه انديشمندان علوم انساني است
گروه فرهنگي - فخري سادات مسچي: شهرداري زاکاني چند روزي است به دنبال تعطيلي و پلمپ «خانه انديشمندان علوم انساني» است. اين کار با اعزام پرتعداد نيروهاي سد معبر شهرداري و براي تخليه اين محل و تغيير قفل‌هاي آن صورت گرفته است، آن هم در زماني که فعاليت‌هاي اين مرکز برقرار بوده است! رفتار شهرداري باعث شده که برخي از اعضاي اين مرکز دائم در آنجا باشند تا مبادا شهرداري شبانه اين مرکز علمي و فرهنگي را تسخير کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خانه انديشمندان علوم انساني 12 سال پيش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکري و همراهي انديشمندان در حوزه‌هاي مختلف علمي ايجاد شده و تاکنون برنامه‌هاي زيادي در حوزه علوم انساني برگزار کرده و براي بيش از 200 شخصيت علمي و فرهنگي کشور آيين نکوداشت و بزرگداشت داشته است. بنا به نوشته رسانه‌ها، مهدي صادقي کجاني مديرکل دفتر مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران که يک نهاد زيرمجموعه معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران است، روز سه شنبه وارد ساختمان خانه انديشمندان علوم انساني در خيابان نجات‌اللهي تهران شده و گفته اعضاي خانه بايد ساختمان را ترک کرده و آن را تحويل شهرداري بدهند و مديران خانه انديشمندان پاسخ داده‌اند که «شهرداري بايد با حکم قضايي يا دستور مکتوب بيايد» و صادقي گفته از عليرضا زاکاني شهردار تهران و توکلي‌زاده معاون فرهنگي شهردار دستور شفاهي دارد که ساختمان را تصرف کند.
اين اقدام با واکنش بسيار در فضاي مجازي روبرو شده و آن را نمونه اي از سياسي کاري شهرداري مي‌دانند. رفتار ناپسند شهرداري در حالي صورت گرفته که برخي رسانه‌ها از مخالفت شوراي شهر با چنين اقدامي خبر داده‌اند اما گويا زاکاني حتي به نظر شورا هم اهميتي نمي‌دهد. چنين مخالفتي با خانه انديشمندان علوم انساني در حالي صورت مي‌گيرد که زاکاني براي خودش «مشاور شعر و ادبيات» دارد و به اين عنوان به فردي نزديک به خود از بيت المال حقوق پرداخت مي‌کند اما تحمل فعاليت يک مرکز علمي و فرهنگي مستقل و تاثيرگذار را ندارد.  شايد يکي از مهمترين انگيزه‌ها براي تعطيلي اين مرکز علمي و فرهنگي اين است که اين مرکز نفع تبليغاتي براي زاکاني و يارانش ندارد. براي درک اين موضوع مي‌توان به مهمترين اقدام فرهنگي در دو سال گذشته شهرداري اشاره کرد: بهمن ماه 1400 روابط عمومي شهرداري با ذوق خبر نصب «سنگ مزار قديمي نيما يوشيج» را به رسانه‌ها مي‌فرستاد، سنگ قبري که در آن هم نام نيما يوشيج درج شده بود و هم نام عليرضا زاکاني شهردار تهران ! بعد از انتشار خبر و عکسهاي اين اقدام عجيب توسط روابط عمومي شهرداري منطقه 20 تهران، مهمترين موضوعي که در شبکه‌هاي اجتماعي برجسته شد درج اين عبارت بر سنگ مزار نيما در امام زاده عبدالله بود: «به همت بسيجيان فرهنگي شهرداري تهران با عنايت برادر جانباز آقاي دکتر زاکاني بنا شد»! اينکه نام شهردار تهران را روي سنگ قبر بنويسند نه تنها نشان از بي سليقگي داشت، که نشان مي‌داد فرهنگ تملق و استفاده تبليغاتي حتي از سنک قبر تا چه اندازه در زيرمجموعه افرادي که ادعاي انقلابي گري دارند، ريشه دوانده و جا افتاده است. يک روز بعد از انتشار اين خبر، سخنگوي شهرداري توضيحاتي در خصوص تغيير اين سنگ مزار منتشر کرد و از نقش برجسته « دستيار شعر و ادبيات شهردار تهران» در اين زمينه گفت؛ ايشان بعد از اينکه فضاي مجازي از انتقاد راجع به اين سنگ مزار پر شد، در اين زمينه تذکر داده اند.
با توجه به اين موضوع مي‌توان فهميد که انتظارات شهرداري زاکاني از يک موسسه فرهنگي و علمي چيست و چرا اين مرکز مورد غضب واقع شده است. عباس عبدي روزنامه نگار برجسته اصلاح طلب ديروز در توئيتي در اين خصوص نوشت: «تهاجم مديريت شعرداري تهران براي تخليه خانه انديشمندان علوم انساني نه مانع از اظهار نظرات انتقادي و علمي مي‌شود و نه به مواضع طرفداران وضع موجود کمک مي‌کند. ولي دو نتيجه ديگر دارد: اول بدنامي طرفداران وضع موجود ، و دوم راديکال و غيررسمي تر شدن مواضع و ديدگاه‌هاي منتقدان وضع موجود. 
کد مطلب: 198668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *