۲
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۶
بنزین غیراستاندارد، همچنان هوا را آلوده می کند

حکایت مدیریت جهانی و کور شدن ما بر اثر آلودگی

خبر تولید بنزین 35 درصد متانول نگرانی هایی را ایجاد کرده است
خبر تولید بنزین 35 درصد متانول نگرانی هایی را ایجاد کرده است

ديگر فرقي نمي‌كند كجاي ايران زنذگي كني، آلودگی هوا از مرز شهرهای بزرگ گذشته و به شهرهای کوچک هم رسیده است؛ در خبرها آمده که امکان کور شدن هم در این آلودگی وجوددارد!
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، همه بخش‌های مسئول توپ مسئولیت درباره آلودگی هوا را به زمین هم شوت می‌کنند. چند روز قبل رئیس انجمن خودروسازان هشداري داد كه حسابي مردم را شوكه كرد. وي گفته كه «تولید بنزین ۳۵ درصد متانول، خطر کوری به همراه دارد.» اين خبر مثل بمب در فضاي مجازي ترکید و دهان به دهان بین مردم پخش شد. حتي افرادي هم كه ماشين ندارند، در این فکرند كه باید چه كار كنند و عده‌اي دیگر از خود مي‌پرسند چه کسی قرار است پاسخگوی چشم‌هاي کور شده باشد. رئیس انجمن خودروسازان گفته كه در یکی از سایت‌های خبری دیدم که وزارت نفت به دنبال تولید بنزین با ۳۵ درصد متانول است. با توجه به خطراتی که تولید این نوع بنزین دارد، بلافاصله نامه‌ای به آقای علی محمد شاعری قائم‌مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته و هشدار لازم را دادم. جالب است که رئیس انجمن خودروسازان هم از طریق سایت‌های خبری متوجه تولید این بنزین خطرناک شده است. این نکته مهمي است و نشان می‌دهد که در فرایند تصمیم‌گیری‌های که با جان مردم سر وکار دارد، هم‌فکری و بررسی ابعاد موضوع وجود ندارد و صرفا بر اساس تصمیم اشخاص آن هم در پشت درهای بسته برای جان مردم تصمیم‌گیری می‌شود.
مسئولاني که با پنبه گوش‌هاي خود را بسته‌اند
در همين حال كه مردم منتظر واكنش سازمان محيط زيست بودند تا بلكه دغدغه و نگراني‌ها كمرنگ شود، عالی ترین مقام زیست محیطی کشور آب پاكي روي دست همه ريخت و ضمن دفاع از عملكرد وزارت نفت گفته قبول نداریم که سوخت توليد شده استاندارد نبوده، اين سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ که توسط وزارت نفت تولید شده و تمام ملاک‌ها و شاخص‌های مد نظر ما را داشته و غیر از آن نیست. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها از با صحبت‌هايشان از دغدغه و نگراني مردم كم نكرد بلكه از عملكرد وزارت نفت هم دفاع كرد. به گفته كارشناسان محیط‌زیست، خودروها و تولید سوخت بی‌كیفیت دو عامل اصلی در افزایش آلودگی هوا در شهرهاي بزرگ هستند، اما انگار مسئولان به چیزی غیر از این فکر می‌کنند. این مسئولان باید پاسخگوی به خطر انداختن جان میلیون‌ها نفر باشند. اگر امروز هم پنبه در گوش کنند و انتقادها را نشنوند، اما تاریخ به سادگی از آنها عبور نخواهد کرد.
مشاور محیط‌ زیست معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار اعتقاد دارد که خودروسازان هم در این وسط بی تقصیر نیستند و شاید نامه رئیس انجمن خودروسازان صرفا برای فرار رو به جلو باشد. نوروزی می‌گوید بی‌توجهی به تعویض مبدل‌های کاتالیستی خودروها از سوی خودروسازان تنها یکی از تخلفات خودروسازان است. او در این باره می‌گوید: «در چند ماه اخیر که خودروهای آلاینده به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوا مطرح شده، خودروسازان با آرامش کامل در هیچ مناظره‌ای نمی‌آیند و در هیچ رسانه‌ای حضور نمی‌یابند و سیاست سکوت را پیش گرفته‌اند.» خودروسازان با بهانه عدم تولید سوخت باكیفیت به راحتي مسئوليت از شانه خالی مي‌کنند. در اين ميان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم به علت تولید سوخت با كیفیت یورو ۴ تلاش مي‌كند كه به عنوان يكي از مقصران اصلی افزایش آلودگی هوا قلمداد نشود، اين در حالي است كه روزانه ۶۰ میلیون لیتر مازوت در صنایع کشور سوزانده مي‌شود كه يكي از عوامل تولید ذرات معلق و آلودگی هوا در تهران و شهرهاي بزرگ کشور است.
هر چند آمار دقیقی از میزان تلفات آلودگي هوا منتشر نمی‌شود، اما تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و سردردهای مزمن را همه حس می‌کنند. در این میان فرافکنی بخش‌های مسئول هم در نوع خود جالب توجه است، شايد تلخ است در کشوری که ادعای مدیریت جهان را دارد درباره آلودگی هوا و به خطر افتادن جان مردمش، هیچکس پاسخگو نیست!

کد مطلب: 20286
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *