۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
دو آمريکايی به اتهام تلاش برای فروش نفت ايران محکوم شدند

واشنگتن دنبال افزايش شدت تحريم عليه تهران

افزايش سطح توليد و فروش نفت ايران اتفاقي است که چندان براي واشنگتن خوشايند نيست. اگرچه آمريکايي‌ها در چارچوب مبادله بزرگ با تهران دست به معامله زد و برخي معافيت‌هاي تحريمي را هم تمديد مي‌کند اما در عمل تلاش مي‌کند حلقه فشار به منابع درآمدي ايران را تنگ‌تر کند.
واشنگتن دنبال افزايش شدت تحريم عليه تهران
گروه ديپلماسي: افزايش سطح توليد و فروش نفت ايران اتفاقي است که چندان براي واشنگتن خوشايند نيست. اگرچه آمريکايي‌ها در چارچوب مبادله بزرگ با تهران دست به معامله زد و برخي معافيت‌هاي تحريمي را هم تمديد مي‌کند اما در عمل تلاش مي‌کند حلقه فشار به منابع درآمدي ايران را تنگ‌تر کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«آموس هوچستين» مشاور امنيت انرژي رئيس جمهوري آمريکا به بلومبرگ گفت که ايالات متحده همچنان به اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران در بحبوحه درگيري‌هاي تازه در خاورميانه ادامه خواهد داد. هوچستين در بخشي از سخنانش گفته ايران روزانه بيش از يک ميليون بشکه صادرات نفت دارد و با «اجراي تحريم‌ها اين رقم پايين خواهد آمد.»
او در حالي اين سخنان را مطرح کرد که در هفته‌هاي گذشته مجلس نمايندگان ايالات متحده طرحي را در خصوص تشديد تحريم‌هاي نفتي عليه جمهوري اسلامي ايران تصويب کرد که علاوه بر تحريم فرآوري نفت ايران توسط پالايشگاه‌هاي خارجي، شامل تدابيري در خصوص «اجازه توقف و پهلو گرفتن کشتي‌هاي حامل نفت ايران» نيز مي‌شود.
همزمان، وزارت دادگستري آمريکا اعلام کرد که دو مرد در تگزاس را به اتهام تلاش براي فروش نفت ايران در نقض  تحريم‌هاي اين کشور و توطئه براي پولشويي مجرم  شناخته است. يک هيات منصفه در تگزاس، ژنيو وانگ 42 ساله و دانيل ري لين 42 ساله را روز چهارشنبه مجرم شناخت و اکنون هريک از اين افراد با مجازات حداکثر 45 سال زندان مواجه هستند.
وزارت دادگستري آمريکا در بيانيه اي ادعا کرد: اين دو مرد قصد داشتند از ايران نفت بخرند، منشا آن را پنهان کنند و سپس آن را به پالايشگاهي در چين بفروشند.
لين رئيس شرکت خصوصي استاک روياليتي مستقر در تگزاس اسي که حقوق معدني نفت و گاز را به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و گروه‌هاي سهام خصوصي مي‌فروشد. اين دو فرد به همراه سه نفر ديگر در سال 2020 در دادگاه منطقه اي ناحيه شرقي پنسيلوانيا متهم به تلاش براي فروش نفت ايران شده بودند. سوابق دادگاه نشان مي‌دهد که آنها به تلاش براي فروش نفت ايران اعتراف کرده اند.
مت اولسن، رئيس بخش امنيت ملي وزارت دادگستري در بيانيه‌اي گفت: «وزارت دادگستري کساني را که تحريم‌هاي آمريکا را نقض مي‌کنند و امنيت ملي ما را براي سود شخصي به خطر مي‌اندازند، مجازات خواهد کرد.» پيش از اين، خبرگزاري رويترز اعلام کرده بود، واردات نفت چين از ايران به بالاترين ميزان خود رسيده است؛ زيرا ايران توليد خود را با وجود تهديدهاي آمريکا درباره وضع تحريم‌هاي بيشتر براي اين کشور، افزايش مي‌دهد.
تحريم‌هاي فعلي ايران از سوي آمريکا بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور اجرا شد.
قانونگذاران آمريکايي به دنبال اِعمال فشار بيشتر به ايران پس از حملات 7 اکتبر (15 مهر) گروههاي مقاومت فلسطيني به رهبري حماس عليه رژيم اسرائيل هستند. مقامات جمهوري اسلامي ايران هرگونه دخالت در اين حملات را رد کرده اند اما آنها معتقدند که مدت‌ها پيش، ايران از حماس حمايت کرده است.
قانونگذاران آمريکايي در حال حاضر در حال بررسي قانوني هستند تا آن را بر بنادر و پالايشگاه‌هاي خارجي که نفت صادر شده از ايران را پردازش مي‌کنند، تحميل کنند.
چين، بزرگ‌ترين واردکننده نفت خام جهان و بزرگ‌ترين مشتري ايران است و براساس داده‌هاي شرکت ورتکسا، به طور متوسط روزانه 1.05 ميليون بشکه نفت ايران را در 10 ماهه اول سال 2023 ميلادي خريده است.
اين ميزان، 60 درصد بيشتر از بيشترين ميزان نفت خريداري‌شده توسط چين پيش از تحريم‌ها است که توسط گمرک اين کشور در سال 2017 ميلادي ثبت شده بود.
اين در حالي است که از سال 2021، واشنگتن بيش از 180 فرد و نهاد مرتبط با بخش‌هاي نفت و پتروشيمي ايران را تحريم کرده است.
کد مطلب: 206601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *